האם אנחנו בפתחו של תור הזהב החשמלי?

בשנים האחרונות אנחנו עדים למהפכה לא קטנה בתחבורה העולמית. יותר ויותר מדינות עוברות לשימוש בתחבורה לא מזהמת, צרכנים קונים פחות רכבים שנעים בעזרת דלק ומשתמשים יותר ברכבים חשמליים. לא מדובר בנישה או מותרות של עשירים, מדובר בסטנדרט שהולך ומתרחב בכל מקום.

(צילום: Charlotte Stowe)

יצרניות הרכב הגדולות בעולם הבינו מזמן שאי אפשר להסתמך רק על רכבים מזהמים מאחר שדעת הקהל השתנתה ונזקי הפליטה המזהמת מורגשים היטב בשינוי האקלימי הפוקד את כולנו, החל מסופות ושיטפונות ועד לחמסינים ושריפות ענק שהפכו לשכיחים יותר ויותר. זאת אחת הסיבות שאותן יצרניות עברו לייצור רכבים חשמליים בשנים האחרונות בכמויות הולכות וגדלות, כשהחזון המוצהר שלהן הוא מעבר לייצור רכבים חשמליים בלבד בתוך כמה שנים.

גם הצרכנים לא נשארו אדישים למצב ובחרו באלטרנטיבה הלא מזהמת- רכב חשמלי. איך אנחנו יודעים שזה כך בכל העולם? נתוני המכירות שמתפרסמים בשנים האחרונות מראים עלייה מתמדת ברכישת רכבים חשמליים. בנוסף, חלה עלייה גם בהקמה של עוד תשתיות טעינה עבור הרכבים הללו. תשתיות אלה הן עמדות טעינה עם שקעים ייעודיים שאליהם הרכבים החשמליים מתחברים עם כבל כדי להיטען, ממש כמו בטלפון הסלולרי שלנו. נתונים גלובליים מראים שבמקומות שבהם יש תשתית טעינה מפותחת ונרחבת, הדבר עודד קניה של עוד רכבים חשמליים.

פולקסווגן, פורד, ג'נרל-מוטורס, ניסאן, וולוו ויצרניות רבות אחרות כבר שינו לא מעט מפסי הייצור שלהן והן מתמקדות ברכבים חשמליים ואפילו מוותרות על רכבים המונעים בגז. כל הרכבים החשמליים שלהן הם רכבים בעלי ביצועי כביש גבוהים, מצוידים בטכנולוגיה מתקדמת ביותר ובטיחותיים יותר מאי פעם. עוד ועוד דגמים יוצאים לשוק והמכירות גדלות בהתאם, אפילו בשנה האחרונה שהייתה קשה בשל מגפת הקורונה וההשפעה שלה על הכלכלה.

חוץ מהיצרניות הללו, ישנה גם חברת טסלה, שכבר מראשיתה ייצרה רק רכבים חשמליים והיום היא אחת החברות הגדולות בעולם בתחום וזו שקידמה אותו פי כמה. לא סתם רכבי טסלה מצליחים בשנים האחרונות. הדגמים של הרכבים שלה אמינים, נוחים לשימוש ועוברים שדרוגים תמידיים לשיפור וקהל הצרכנים של החברה יכול לעדכן את התוכנה ברכבים הללו ברשת, מבלי צורך להגיע למוסך.

- פרסומת -

באשר לעלות, המחירים של הרכבים החשמליים ירדו בשנים האחרונות וזאת הודות לרכיב העיקרי ברכב- הסוללה. היא זו שמספקת את הכוח למנוע ובשנים האחרונות, חברות הרכב הצליחו להוזיל את עלויות הפיתוח שלה ולכן מחירי הרכבים ירדו בהתאם. אולם זה לא נעצר כאן. מחירי הסוללות לרכבים ימשיכו לרדת ורק לאחרונה חברת פולקסווגן הודיעה שבשנים הקרובות מחירי הסוללות שלה ירדו בכחמישים אחוזים.

גם בישראל מצב השוק החשמלי משתפר. יש בארץ לא מעט דגמים חשמליים לקנייה והתחום מתעורר בצורה טובה. בנוגע למחירים, אמנם הרכבים החשמליים בארץ עולים מעט יותר, אך התחזוקה שלהם זולה לאורך זמן. לרכב חשמלי אין הרבה רכיבים מכניים כמו רכב רגיל, הוא לא דורש החלפת שמנים ואין צורך להגיע למוסך באותה תדירות. מבחינת מסי קניה, בעוד שמס על רכב המונע בדלק הוא כשמונים אחוזים, המס על רכב חשמלי הוא עשרה אחוזים בלבד.

מעבר לכך, קרו לאחרונה שני דברים עיקריים שמחזקים את העידן החשמלי המקומי: הרחבת תשתית הטעינה לרכבים והכניסה של טסלה לארץ. משרד האנרגיה השקיע כספים והחליט על הקמת עמדות טעינה נוספות במרכזי קניות, חניונים, כבישים ראשיים ועוד. תשתית טעינה מפותחת ודגמים חשמליים נוספים יקדמו את התחבורה החשמלית בארץ ונראה יותר רכבים כאלה על הכביש בקרוב.

אז האם אנחנו בתור הזהב החשמלי? בכל העולם הכיוון הוא תחבורה חכמה וירוקה שלא מזהמת את הסביבה. הצעדים הראשונים כבר החלו ובין אם נרצה או לא, כולנו נהיה חלק מזה, בעיקר הדור הבא שיגדל רק על תחבורה חשמלית. כך נקבל פחות זיהום, פחות רעש ועתיד בריא ונעים יותר לכולם.