טבעת נישואים כשרה: מהי טבעת נישואים כשרה לפי ההלכה?

טבעת נישואים
הרי את מקודשת לי בטבעת זו. צילום: shutterstock

חתונה. האירוע הכמעט הכי משמעותי בחייו של כל אדם.

על אף ששלושת הדרכים אשר קבועות בהלכה, לפיהן הגבר יכול לקדש את האישה, הן- שטר, ביאה וטבעת, הרי שמזה זמן רב שהנוהג הבלעדי במחוזותינו הינו להינשא באמצעות טבעת נישואים כשרה.

אם כן, מהם התנאים לטבעת נישואים כשרה? ומדוע חשוב שהטבעת תעמוד במספר תנאים על מנת שהיא תהא כשרה לפי ההלכה היהודית?

רבות נכתב בנושא מהותה וסמליותה של הטבעת ביהדות, ובכל הנוגע לתנאים שגורמים לה למעשה "לעבור בהצלחה" את מבחן הכשרות. כמו כן, לפי תורת הקבלה והחסידות, יש לטבעת, לצורתה, לשימושה ולשמה, משמעות  עמוקה מאוד עם פעולת הנישואין, כפי שיבואר כאן בהמשך.

- פרסומת -

איפוא, אלו הם עיקר התנאים שצריכים להתקיים בטבעת הנישואים, על מנת שהיא תיחשב כשרה:

  • הטבעת צריכה להיות קנויה מכספו של החתן. (ועדיף שלא בצ´ק דחוי שתאריכו לאחר החופה)
  • הטבעת צריכה להיות עשויה מכסף או מזהב, והעיקר שלא תהיה כסף בציפוי של זהב.
  • הטבעת צריכה להיות ללא שיבוץ של אבן טובה עליה .
  • הטבעת צריכה חלקה להיות ללא חריטה של שמות בני הזוג וכדומה (חריטה של חריצים מותרת).

מדוע על החתן לרכוש את הטבעת מכספו דווקא?

הכלל במשפט העברי אומר שדיבור בלבד אינו יוצר מצב מחייב. כדי ליצור זיקת נישואים אשר בהם שניים הופכים להיות אחד- יש לבצע אקט פיזי, של נתינה. זאת עושים ע"י נתינת חפץ מהחתן לכלה. על מנת שהנתינה אכן תיצור את הקשר הזה, יש להקפיד שהחפץ אכן היה שייך לחתן לפני כן – ולכן יש להקפיד שהחתן יקנה את טבעת הקידושין מכספו.

טבעת נישואים- מכסף או מזהב, ללא יהלומים- פשוטה וחלקה

בניגוד לטבעות אירוסין מעוצבות שיכולות לבוא בכל צורה, טבעות נישואין מעוצבות בפשטות, ללא חריטות וללא אבנים, ועליהן להיות עשויות מחומר אחד – לרוב זהב. זה אומר שצריך לשים לב שהטבעת לא עשויה מסגסוגת מתכות, אחרת תהיה פסולה ולא ניתן יהיה להשתמש בה בטקס החופה.  ה'קידושין' מתבצעים באמצעות נתינת טבעת. הטעם שנוהגים לקדש בטבעת של מתכת בלי אבן, הוא כי במתכת ניתן לחבר כמה חתיכות ולהתיך אותן כך שיהפכו להיות כלי אחד ויחיד (מה שאי אפשר לעשות עם אבני חן), הדבר מסמל את הקשר העתידי של הבעל והאישה אשר מתאחדים והופכים למעין "אחד".  כמו כן, טעם נוסף לקידושין של טבעת ללא אבן חן הוא כי קבלת הטבעת ע"י האישה למעשה מהווה אישור של האישה אשר מסכימה לקבל גם את הקידושין ומוכנה להפוך לאישה בטבעת זו. החשש הוא, שאם יהיו תוספות על הטבעת (יהלום, חריטות שונות, עיצובים וכדומה), יתכן שהאישה תחשוב שהדבר משנה את ערך הטבעת ולפיכך הסכמתה תהיה מבוססת על הערך השגוי הזה. לכן מקפידים שטבעת הנישואין תהיה חלקה וללא תוספות. (בטבעת שלא משמשת לקידושין, אין חשש כזה ולכן מעיקר הדין היא יכולה לכלול גם חריטות, תוספות וכדומה).

משמעות צורתה העגולה של הטבעת

הטבעת למעשה, מסמלת שני דברים, בעלי משמעות קוטבית: צורת הטבעת – עגולה, והרי שכל דבר מעוגל, הוא דבר שאין לו קצה וסוף. בכך, רומזת לנו הטבעת על הכוח האלוקי האין סופי והלא מוגבל של הקב"ה. כמו כן, עיגול מסמל את העובדה שהכוח האלוקי סובב ומקיף את העולם.