טיפול בסרטן הערמונית – מגוון אפשרויות רחב

תמונה: Depositphotos

סרטן הערמונית הוא סוג נפוץ מאוד של מחלת הסרטן בגברים. בהתאם למידע שעולה מבדיקות לזיהוי נוכחותו (כבדיקות דם ובדיקת ערכי PSA) ואם הוחלט שדרוש טיפול, סרטן הערמונית עשוי להיות מטופל באחת או יותר מכמה גישות:

ניתוח הסרת ערמונית

ניתוח שבו מסירים את בלוטת הערמונית בשלמותה, כולל הגידול. לגישה זו חסרונות רבים. בין השאר, היא עשויה לפגוע ביכולת מתן השתן ובזקפה. קיימים עוד לא מעט טיפולים שניתן לנסות, לפני שמיישמים גישה דרסטית למדי מסוג זה עבור טיפול בסרטן הערמונית.

טיפול בקרינה

- פרסומת -

שימוש בקרינת רנטגן (רדיותרפיה) או בקרינת פרוטונים לשם פגיעה בתאים הסרטניים. גישה זו עלולה לפגוע גם במעי, בשלפוחית השתן ובתפקוד המיני. ברכיתרפיה היא שיטה של הקרנה מתוך הגוף, לאורך זמן. זאת, באמצעות השתלת גבישי יוד רדיואקטיביים בתוך הערמונית. במקרי סרטן ערמונית אשר התפתח לגרורות בעצמות, עשוי להינתן טיפול באמצעות רדיום-223. זה הוא טיפול בקרינת אלפא מייננת, אשר אין לו תופעות לוואי רבות יחסית.

קריותרפיה

הקפאת תאי הסרטן בתוך הגוף עצמו, באופן שגורם למותם. ההקפאה – קריותרפיה – מתבצעת באופן נקודתי ומדויק, באמצעות מחטים וגז ארגון. שיטה זו לא פוגעת ברקמות בריאות באזור הגידול. שימוש באולטרסאונד תוך כדי הטיפול, מאפשר לראות את היווצרות כדור הקרח שהיא יוצרת ובכך מסייע לביצועה. לשיטת הקפאת תאי הסרטן רמת הצלחה גבוהה יחסית.

Nano-Knife

ננו נייף היא טכניקה של שימוש בזרמים חשמליים, בכדי להרוג את התאים הסרטניים. הזרמים מועברים דרך אלקטרודות אשר הורסות את מעטפת התא הסרטני. הטיפול ממוקד למדי ופוגע בעיקר בתאים הסרטניים.

חימום באולטרסאונד

חימום נקודתי של הגידולים בערמונית, באמצעות High-intensity focused ultrasound (או HIFU). מכשיר האולטרסאונד מוחדר לקרבת בלוטת הערמונית דרך הרקטום. הוא מאפשר יצירת הדמיה תלת ממדית של שלה, אשר בעזרתה מכוונים את פליטת גלי הקול המחממים. טיפול מסוג זה, ניתן פעמים רבות במקרים של סרטן ערמונית אשר חזר למרות טיפולים מסוגים אחרים.

טיפול הורמונאלי

כאשר מדובר בסרטן הערמונית במצב מתקדם, עם גרורות, עשויים להשתמש בטיפול הורמונאלי. טיפול זה, מיועד להפחית את רמות הטסטוסטרון בגוף, מאחר שהן משפיעות על גדילת הגידול הסרטני. יש למעשה עוד אמצעי להורדת רמות הטסטוסטרון, שהוא פשוט, יעיל וקבוע, אך לא פופולארי במיוחד (מסיבות מובנות): כריתת האשכים.

עוד כמה נקודות חשובות

כימותרפיה היא שיטת טיפול נדירה יחסית בהקשר זה. לרוב, היא נמצאת בשימוש עבור מקרים של סרטן ערמונית, אשר לא מגיבים לטיפולים אחרים.

טיפול מקומי (פוקאלי) הוא הכינוי לסוגי הטיפול השונים שממוקדים בגידול עצמו, במקום בכריתת האיבר החולה.

במקום טיפול, ניתן במקרים קלים של סרטן הערמונית להשגיח בלבד, במסגרת מה שמכונה "ניטור פעיל" של המחלה. הדבר כרוך בעיקר, בבדיקות תקופתיות שמאפשרות לזהות בהקדם כל שינוי במצב.