יהדות מאהבה – על בטן מלאה

אם תשאלו את דנו הודורובסקי, שעלתה לבדה מאורוגואי, מה המאכל היהודי ביותר היא תשיב מייד: "חומוס" • כסטודנטית באוניברסיטת אריאל, גם היא, יחד עם עשרות צעירי האזור, מתכנסת בסניף הקטן של חומוס אליהו באריאל שהפך למקום מפגש מבוקש לטובת שיעורי יהדות • "אין מקום לגרגר חומוס ואני מקווה שנוכל להעתיק את המיזם לסניפים נוספים בארץ", אומרים בחומוס אליהו.

חומוס אליהו
יהדות על צלחת חומוס. צילום: אלנה האריס, אנספלאש

פעילות הפנאי המקובלת כאשר נכנסים לחומוסיה כוללת לרוב, פיתות, צלחת חומוס גדושה, שתיה ואולי גם צ'יפס ליד. יהדות ומסורת, לרוב אינן נכללות בתפריט המקום וגם השיח של היושבים מסביב לעיתים קרובות אינו מכיל דיונים על פרשות, מהות החיים על פי היהדות, פילוסופיה יהודית וכדומה.

בשנים האחרונות סניף אחד, של חומוס אליהו באריאל החליט לשנות מעט את האווירה המקובלת ולהוסיף לפיתות ולחומוס ערך מוסף. מדי יום רביעי עשרות סטודנטים וסטודנטיות מתאספים בחומוסיה על מנת לשמוע קצת מסורת יהודית מפי הרב אסף קורמן. אליהם מתאספים צעירים נוספים מאזור אריאל כולו. ככל שעובר הזמן, הצטרפו להרצאות עוד ועוד צעירים וכעת המקום מלא עד אפס מקום שבוע אחר שבוע.

עבור דנו הודורובסקי (24) שעלתה לישראל מאורוגואי לפני שלוש שנים, המשמעות של ההרצאות בחומוס אליהו גדולות יותר. עם עלייתה לישראל היא החלה ללמוד במדרשה ובשנה האחרונה היא לומדת תקשורת באוניברסיטת אריאל.

"קשה לעלות לבד למדינה חדשה. מחסום השפה מונע השתלבות מהירה בחברה הישראלית ולכן כששמעתי על המפגשים הללו ידעתי שזאת הזדמנות להכיר אנשים ולהיות חלק. "לראות את מגוון האוכלוסייה הרחב  שמגיעה להרצאות הללו דתיים וחילונים יחד זה מחמם את הלב". היא מספרת.

מסורת יהודית
שיעור מסורת יהודית בחומוס אליהו באריאל. צילום: אוריאל חניה
- פרסומת -

"ההתמודדות עם הלימודים האקדמיים היא קשה מאוד הן בגלל העומס והן בגלל הצורך שלי להתמודד עם שפה חדשה שאינה מוכרת לי כל כך. מדובר על התמודדות כמעט יומיומית ולכן, השעה הזאת, הבודדה בשבוע בה אני יכולה להתרכז ביהדות ומסורת וקצת לנקות את הראש היא מאוד חשובה לי. הרעיון של שיעורים ביום רביעי הם מצויינים. אני מגיעה עם חברים ויחדיו לומדים תורה תוך כדי אכילת חומוס. אין שילוב מפתיע מזה אבל יחד עם זאת מתאים בול למה שאני צריכה. אני רוצה להודות לרב אסף קורמן על שיעורים מעניינים, תוכן איכותי משולב בהומור וקלילות. אני שמחה שיוצא לי להיות חלק מפעילות חברתית כזאת שמאוד חשובה לי כעולה חדשה על מנת להשתלב בחברה הישראלית.

הכל החל לפני כשנתיים כאשר מיזם קולטורא, אשר יוצר ומפיק אירועי תרבות ותוכן ברוח  יהודית-ישראלית עבור צעירים וצעירות, קידמו יחד עם ישעיה שמעה, בעלי חומוס אליהו, את הרעיון של מפגשים קבועים בהם יבואו צעירים לשמוע דברי מסורת יהודית, מהות החיים ותורה.  הוא מיד הבין את הפוטנציאל הטמון בכך והתחבר למטרה. "הפיכת החומוסיה למקום מפגש חברתי עם ערך מוסף מעבר למסעדה, יש לו משמעות אדירה בעיני" הוא אומר.

הרעיון של קולטורא להעניק תוכן לצעירים באזור באווירה קלילה עם אוכל, שם אותנו במקום שונה לגמרי. האקלים החברתי שנוצר פה הוא מדהים ואני שמח שיש לי את היכולת להיות חלק מפעילות כזאת. בסופו של דבר, זה הבסיס שלו כחברה. היכולת לשבת ליד אדם שאנו לא מכירים, ברעות ולדעת שיש לנו משהו משותף ושנינו יחד עם אנשים נוספים יכולים להנות ממנו"

אוריאל חניה, רכז הפעילות של קולטורא באריאל מספר כיצד הפך להיות מעורב בפעילות הלא שגרתית בחומוס אליהו. "אני למדתי באוניברסיטה וחיפשתי משהו שימלא לי את הנשמה אחרי יום לימודים ארוך ולעיתים רבות, שיעורי התורה המוכרים הם כבדים מדי. חיפשתי משו שימלא אותי אבל קליל יותר ומצאתי את השיעור הזה. בשורה התחתונה מדובר בכיף.  חומוס עם שתיה וחמוצים מעורבבים בתוכן שמניע אותך קדימה, זה משהו שהייתי צריך באותה תקופה. המשכתי להגיע באופן קבוע עד שביקשו ממני לרכז את השיעור ובהמשך מיזם קולטורתא פנו אלי וביקשו ממני לרכז את כלל הפעילות שלה באריאל. מאז שהתחלתי את התפקיד זה תענוג אחד גדול".

חומוס אריאל
אין מקום להכניס גרגר. צילום: אוריאל חניה

"החבר'ה שגדלו בציונות הדתית וסיימו את המדרשות והישיבות מחפשים משהו טיפה שונה. לא עוד שיעורי תורה כבדים וארוכים. הם מחפשים משהו שיסקרן אותם, משו שנותן "פייט" לאורח החיים החילוני המאופיין בקלילות יותר, במסיבות וצבעוניות ולכן המפגשים האלו נותנים להם את המשמעות היהודית המסורתית בצורה קלילה וחברית." מאפיין אוריאל את קהל הנוכחים במפגשים. "אני קורא לזה "תרבות פנאי דתית". שילוב של כיף ועומק. חברות ומשמעות. זאת המטרה של הפעילות הזאת של קולטורא יחד עם פעילויות נוספות, לאפשר ולהעניק מסגרות של מסורת יהודית חוויתית לכיף ולנשמה".

ידידיה חזני (25) סטודנט ללימודי חשמל באריאל מצטרף ומתחבר לדבריה של דנו. "אני מקבל אתנחתא מהלימודים" הוא אומר. "המרוץ אחר הציונים יכול להיות מתיש ואני שמח שפעם בשבוע יש לי את האפשרות להשתחרר מהלחץ האקדמי ולשמוע תכנים יהודיים בגובה העיניים יחד עם עוד חבר'ה צעירים הלומדים באוניברסיטת אריאל והאזור. "האווירה היא טובה וכמובן אין צורך לדאוג לארוחת ערב שכן השילוב בין ההרצאות למנות החומוס המוגשות לשולחנות ממלאות גם את הנפש וגם את הבטן. אני ממליץ בחום לסטודנטים נוספים לבוא ולשמוע.

ליאורה דהן (22), אף היא סטודנטית באריאל  המסיימת תואר בקדם-רפואה התחילה להגיע למפגשים בחומוס אליהו לפני כשנתיים לערך, גם היא כמו ישעיה שמעה על המפגש מחברים.

"אני שמחה שזה קרה" היא אומרת וממשיכה: "אני שמחה לדעת שהערב הזה מחכה לי. לדעתי יש בשיעור שילוב מושלם בין אווירה טובה , חומוס מעולה ורגע לחשוב. כמה דקות לפני השיעור הבא יש זמן קצת לנפש".

ליאורה אף מדברת על התכנים במפגשים הללו ועל המשמעות שלהם עבורה. "המפגשים מתבססים  על כתבים של הרב קוק, רוב הדגש הוא על בנייה עצמית, מידות. הרב אסף מעביר את השיעור ופשוט כיף לשמוע. האור שיש לו  בעיניים והביטחון שלו ביכולת שלנו לשנות ובאמת לקיים את הדברים שהוא מדבר עליהם, מזכיר לי את מה שאני יודעת על עצמי, רוצה ופשוט לא תמיד זוכרת בתוך כל הבלאגן ומרוץ החיים היומיומי.

"כבר מרחוק, מהעומס ומהאנשים שמקשיבים מהדלת אפשר להבין שבאמת יש רצון, לשמוע ולהיות חלק. ‏חוץ מזה אני בכלל אדם של טחינה, אז כנראה באמת שווה לבוא" היא מסיימת את דבריה בהלצה.