יום השואה בארה"ב: אחד מכל שלושה ניצולי שואה במדינה עני

לרגל יום השואה מפרסם ארגון הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה נתונים המעידים על מצוקה של ניצולי השואה החיים בארצות הברית, כשמרביתם יוצאי ברית המועצות לשעבר.

לא רק בארץ יציינו ביממה הקרובה את יום השואה, ארגון הפדרציות היהודית בצפון אמריקה חובר לארגונים יהודיים נוספים ויערוך אירוע מקוון רב משתתפים לזכר הניצולים. הנואמת המרכזית בכנס תהיה וונדי לאוור, מומחית למאורעות השואה באוקראינה שאף כתבה על כך ספר.

בשנת 2015 הקים ארגון הפדרציות את המרכז לרווחת שורדי השואה ומכון להזדקנות וטראומה. המרכז תומך במהלך השנים במעל 31,000 אלף שורדים והעניק לאלפים טיפולי פוסט טראומה, זאת על רקע נתונים שמפרסם הארגון שמצביעים שלפחות אחד מכל שלושה שורדי שואה בארה"ב הברית הוא עני ומרביתם יוצאי ברית המועצות לשעבר. רק בינואר האחרון העניקה הפדרציה מענקים בשווי 5 מיליון לדולר עבור שירותי רווחה לניצולים ברחבי ארצות הברית.

מנהלת המרכז שלי רד וורניק מתייחסת להשפעות המלחמה באוקראינה על הניצולים, "אין ספק שהמראות הקשים של ילדים ונשים נסים על נפשם קשים מאוד לשורדים, עבורם זה לחזור לחוויה מהעבר ולא אירוע רחוק". במרכז עוזרים לשורדים עם תחושות אלו ווורניק מדגישה שהעובדה שמרבית המטפלים והעובדים הסוציאליים מגיעים גם הם מאוקראינה תורמת -"הם עובדים ללא לאות למען השורדים, זה בנפשם".

מחר בשעות הצהריים שעון ארצות הברית יתקיים האירוע, בו מלבד העלאת זכר הנספים יוקדש להכרה ביוצאי ברית המועצות לשעבר כשורדי שואה. "המרכז שלנו קם שלא נשכח מה היה בשואה ובנוסף מטרה עליונה היא להעניק ביטחון וחיים טובים עבור שורדי השואה. אני שמח שארגון הפדרציות דואג לשורדים ברחבי המדינה." מסכם מארק וילף נשיא חבר הנאמנים של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה.