כיצד להשתמש נכון בתווי השי לחג

עו"ד עמית חלמיש, היועץ המשפטי של ארגון פעמונים – ארגון לשיקום כלכלי , מסביר , לקראת חלוקת תווי השי בחג הפסח , כיצד להשתמש בהם נכון ,שימוש נכון בתווי השי יכול להגדיל את התמורה שנקבל עבורם.

עו"ד עמית חלמיש 13/04/2008

רבים מקבלים ממקום העבודה תווי שי לחג, אבל רובם לא יודעים כיצד למקסם את הרווח מהטבה זו של המעביד. אם נאמץ התנהגות צרכנית נבונה, עפ"י 10 הכללים המפורטים, נגדיל את התועלת מהשימוש בתווי החג לפסח.

1. קראו את האותיות הקטנות: הבעיה – על התווים מופיעות מיגבלות רבות באותיות קטנות (מספר מילימטרים) זאת לעומת סכום התו אשר מופיע בספרות גדולות (כ- 2 ס"מ). מומלץ לקרוא לפני היציאה לקניות את האותיות הקטנות בתווי השי. באותיות הקטנות מופיעות הגבלות וסייגים רבים על השימוש בתווי השי (כגון:"אין כפל מבצעים" ו/או שווי מופחת של התו במקומות מסויימים), על מנת שלא נופתע בקופה ושווי השי יקטן משמעותית.

- פרסומת -

2. תכנון מראש ופיצול הקניה: רכישת מוצרים בסיסיים היא המשתלמת ביותר מאחר והיא מאפשרת את מלוא מיצוי ההנחה בתו (על מוצרים אלו אין הנחה או מבצעים), בבגדים ו/או במוצרים יקרים יחסית אפשר באמצעות הנחות או מבצעים להנות מהטבה רבה יותר כאשר לרוב התווים אינם יעילים. בהמשך לקריאת האותיות הקטנות אפשר לפצל את הקניות והשימוש בתווים בין אמצעי תשלום שונים והחנויות השונות בהתאם להגבלות ולשווי השי. כך לדוגמא את מוצרי הבסיס אשר לרוב אינם בהנחה מומלץ לרכוש באמצעות התווים לעומת מוצרים אשר נמצאים במבצע אותם מומלץ לרכוש באמצעי תשלום אחרים או בחנות אחרת אשר מכבדת את תווי השי במלוא ערכם ו/או מאפשרת כפל מבצעים.

3. פשטות התווים: האותיות הקטנות והמגבלות המופיעות על התווים גורמות לכך שצרכנים רבים מתקשים לעשות בתווים שימוש יעיל, ובמיוחד האוכלוסיות החלשים (מבוגרים, עולים חדשים וכו'). מי שיש לו את אפשרות הבחירה בין תווי שי שונים כגון רכישה באמצעות מקומות עבודה שונים, מומלץ לו לבחור את תווי השי שיש עליהם את כמות ההגבלות הקטנה ביותר ומכובדים בבית עסק רבים יותר המתאימים לצרכי הקניה שלכם. לדוגמא לעיתים במסגרת התחרות בין החברות המנפיקות תווים ניתנת הנחה גבוהה יותר במספר אחוזים לתו מסויים, אבל הגבלות השימוש בו הופכות אותו ללא מתאים ו/או פחות משתלם עבור הרוכש.

4. שימוש מהיר בתווי השי: תווי השי אינם מהווים כסף מזומן והם מוגבלים בזמן, הגבלת הזמן חייבת להיות מצויינת במפורש על פני התו. החסרון הגדול בתווי השי הוא שנשכח לעשות בהם שימוש ותוקפם יפוג. המקרה הנפוץ ביותר הוא כאשר עושים שימוש במרבית התווים אשר ברשותנו ואת התווים העודפים מניחים במגירה "לאחרי החגים" ואז התווים נשכחים. מומלץ להשאיר את התווים בארנק או במקום בולט אחר על מנת שדבר קיומם לא יפרח מזכרוננו.

5. הנחה ברכישת תווים: החברות המנפיקות את תווי השי מאפשרות גם לאנשים פרטיים לרכוש תווי שי בהנחה במסגרת גופים שונים (חברות אשראי, איגודים מקצועיים ומסחריים וכיו"ב). מומלץ להשוות מחירים והטבות בתווים ואם הדבר מתברר כמתאים ומשתלם ניתן לרכוש באמצעות הגופים הנ"ל תווי שי בהנחה. כמובן שאם אתם אינכם חברים בגופים המעניקים הנחות, אפשר לפנות לחברים ולמשפחה בבקשה שירכשו עבורכם תווים אלו, בכפוף למגבלות שמציבים אותם גופים.

6. עודף: קבלת עודף בגין תשלום בתווים היתה בעבר סוגיה בעייתית ביותר, כיום בהתערבות גופי צרכנות גדולים, הוסדר הנושא וכיום נהוג לקבל עודף בתווי שי או במזומן או בזיכוי עתידי. בכל מקרה אתם זכאים לקבלת עודף מלא גם בגין תשלום בתווי שי ואם נתקלתם בבעיה בנושא דרשו לדבר עם המנהל או האחראי על התחום בחנות ובמידת הצורך ניתן לפנות לממונה על הגנת הצרכן או לגופי צרכנות אחרים שיסייעו לכם בשמירה על זכויותיכם.

7. אפשרות החלפה והחזרה: רכישה בתווי שי היא עסקה רגילה ועל המוכר לציין את אפשרות החלפת המוצר ואת אחריותו למוצרים פגומים. מומלץ לברר מראש מהן אפשרויות ההחלפה של המוצרים, במיוחד במוצרים שנקנים כמתנות לחגים ולמועדים שונים וקיימת סבירות גבוהה כי מקבל המתנה יהיה מעוניין בהחלפת המתנה (לדוגמא: ספרים או בגדים).

8. אל תתפתו לרכישות מיותרות: לעתים קרובות עצם קיומם של התווים גורם לנו לרכוש יותר מוצרים משתכננו. מומלץ תמיד להכין רשימת קניות ולהיצמד לתוכן הרשימה. תווי השי אינם מהווים כסף עודף אלא אמצעי לתשלום נוסף ויש להתחייס אליו בהתאם.

9. רשתות אשר אינן מכירות בתו: אחרי נפילת רשת "קלאבמרקט" נוצרו בעיות רבות עם תווי השי להן היתה ערבה הרשת. על מנת שלא להיוותר ביד עם תווים חסרי כל שווי יש לבדוק מהי הערבות אשר נותנת החברה המנפיקה את התווים והאם יש סכנה לפקיעת תוקפם של התווים לפני המועד המצויין עליהם. במקרה של ספק או חשש מומלץ לנצל את התו באופן מיידי או לפנות לחברה המנפיקה ולדרוש הסברים נוספים.

10. אסור להוסיף תנאים נוספים לתו: דעו כי אסור למשווקים לדרוש או להציב סייג שאינו מצוין על גבי התו או מכתב המלווה אליו כחלק בלתי נפרד. אם נתקלתם במקום אשר לפתע משנה את תנאי התו ומקטין את שוויו פנו באופן מיידי לאחראי ולמי שהנפיק את התו בדרישה לתיקון. במידת הצורך ניתן לפנות לממונה על הגנת הצרכן או לגופי צרכנות אחרים שיסייעו לכם בשמירה על זכויותיכם.