כיצד לשמור על ילדינו מפני טביעה

ילדים בבריכה

עם התחממות מזג האוויר המבשר את בא הקיץ נפתחת גם כן עונת הרחצה. עם זאת הרחצה טומנת בחובה סכנה עצומה עבור ילדינו, ומתפקידנו לשמור על בטיחותם גם בעת בילוי וכיף במים. במאמר זה תוכלו לקבל מידע חשוב שיסייע לכם לשמור על הילדים שלכם במים ולמנוע טביעות מסוכנות שיסבו לכם הרבה צער וכאב.

נתונים כואבים

טביעה מהווה גורם המוות השלישי בשכיחותו בילדים והשני בנערים. על פי דו"ח ארגון בטרם לבטיחות ילדים ממוצע הטביעות של ילדים מדי שנה עומד על כ16 מקרי מוות מטביעה. בשנת 2020 המספרים עמדו על 7 טביעות שכן עונת הרחצה הייתה מצומצמת עקב הקורונה.

על פי הנתונים הקבוצות בסיכון הגבוה ביותר למוות מטביעה הם ילדים עד גיל 4 אשר טובעים לרוב בסביבת הבית וקבוצת הנוער בגילאי 15 – 17 במרחב הציבורי בין אם מדובר בבריכה, ים או אפילו בור מים.

- פרסומת -

מהי טביעה

בשונה מסרטי ההוליווד הצרובים בזכרוננו בהם הגיבור מרים את ידיו וצועק לעזרה, טביעה במציאות מכונה " המוות השקט". היא מתרחשת תוך דקות בדממה כמעט מוחלטת.

בעת שאיפת נוזלים הטיפה הראשונה המגיעה דרך קנה הנשימה לפיצול לדרכי הנשימה הקטנות גורמת לכיווצם של מיתרי הקול ומניעת מעבר של מים או אוויר לריאותיו של הטובע. זוהי "טביעה יבשה" ובה עוד סיכוי גבוהה להציל את הטובע.

בהמשך עקב חסר חמצוני במוח, טונוס השרירים יורד ואפקט הכיווץ של מיתרי הקול מופר. בשלב זה נכנסים מים רבים לריאותיו של הטובע ועל כן יש קושי רב יותר להנשימו. זוהי "טביעה רטובה".

הנזק מטביעה

איבוד הכרה קורה תוך 2 דקות מהטביעה וכעבור 4 – 6 דקות חל נזק בלתי הפיך במוח עד כדי מוות. חומרת הנזק תלויה במשך הזמן בו לא הגיע חמצן למוח. הנזק יכול להתבטא החל מבעיות זיכרון, פרכוסים, הפרעות פסיכיאטריות ועד קומה ומוות.

הנזק תלוי גם בסוג המים. מי ים מלוחים יגרמו לבצקת ריאות ואי ספיקת כליות ואילו מים מתוקים יגרמו להתפוצצות של תאי הדם, לקרישה מוגברת ולהפרעות קצב.

שיקום

במקרה בו ילד שרד את הטביעה אך נותר בחיים, לאחר התייצבותו ויציאה מכלל סכנה הוא יתחיל בהליך שיקומי במסגרת הנותנת שירות של שיקום ילדים ונוער. תהליך השיקום ישפר את יכולותיו המוטוריות ,התקשורתיות והקוגניטיביות עד למקסימום האפשרי.

בדרך כלל תחילת הדרך תהיה באשפוז והמשכה בטיפול ומעקב במכונים בקהילה או באשפוז יום. השיקום נעשה על ידי צוות מולטי דיספלינרי רפואי ופרא רפואי בשיתוף פעולה, תוך תפיסת הילד כמכלול.

מה עושים?

אם נתקלתם במקרה של טביעה יש להזעיק את מד"א, לקרוא למציל ולא להיכנס לים סוער בלי ההכשרה המתאימה. במידה והטובע בהכרה יש להושיבו על מנת להקל את פעולות הנשימה ואם אינו בהכרה , אינו נושם וללא דופק יש לבצע פעולות החייאה.

מניעה

הדרך הטובה ביותר לטפל בטביעה היא למנוע אותה. ילד בקרבת כל מקור מים כולל אמבטיה או דלי מים חייב השגחה צמודה. חשוב גם כן למנוע גישה של הילד אל מקור המים ולגדר בריכות פרטיות.

אל תגידו לי זה לא יקרה, שימו עין על הילדים במים!