דעה: כך המדינה מפספסת מאות אלפי ילדים ובני נוער בפריפריה

תקציב המדינה המובא בימים אלו לאישור אינו מכיל בתוכו, לצערנו, חידושים רבים ותקציב משרד החינוך אינו יוצא דופן. התקציב עוסק רובו ככולו בלמידה הפורמלית בבתי ספר ורק 2%- 1.5% יוקדשו לחינוך הבלתי פורמלי וזו החמצה גדולה. את יוסי מלכה, מנכ"ל מרכז מעשה הנתונים הללו בעיקר מאכזבים

מחנה קיץ
חניכים בתנועת נוער (למצולמים אין קשר לנאמר). צילום: בני עקיבא

החינוך הבלתי פורמלי הוא כלי החשוב ומשמעותי ביותר- מוכח מחקרית ומוכר בעולם – לצמצום פערים חברתיים וכלכליים, מנוף רב עוצמה ליצירת מוביליות חברתית כלכלית כלומר היכולת של אדם לשפר את מעמדו הכלכלי והחברתי.

החינוך הבלתי פורמלי בישראל משגשג בעשורים האחרונים – תנועות נוער, מועדוני נוער, מסגרות קהילתיות לילדים – מהווים חלק בלתי נפרד משגרת יומם של ילדי ישראל ועם השנים הפך מפעל חינוכי זה למוסדר וממוסד יותר – כזה המהווה מסגרת משלימה לשעות החינוך הפורמלי בגנים ובבתי ספר. ילדי ישראל  נהנים משיפור כישורים חברתיים, מחשיפה לערכים כגון התנדבות ונתינה לאחר, כישורי חיים הכרחיים, מעורבות חברתית ולעיתים מדריך, או צעירה המהווים עבורם מודל לחיקוי.

לצערי הרב, לא כל ילדי ישראל זוכים בהזדמנות להמשיך למסגרות משלימות אלו וכך מתעצמים פערים בין חזקים לחלשים, בין מרכז לפריפריה, בין יהודים לערבים. מדובר בחסם נוסף ורב עוצמה בדרך למוביליות חברתית כלכלית, הניגף בדרכם של אלה שזקוקים לה הכי הרבה.

החינוך הבלתי פורמלי, לצד החינוך הפורמלי, הוא הגורם הנדרש שיכול לייצר הזדמנויות ולקדם מוביליות חברתית-כלכלית לכל אותם הילדים שלא מצליחים לפרוץ את תקרת הזכוכית – בהגעה לשירות משמעותי בצבא, בהכנה מותאמת ללימודים על תיכוניים ובהמשך לתעסוקה מקדמת. ילד או ילדה המסיימים את מסגרת הבוקר שלהם וממשיכים להתנדבות, לתנועת הנוער, לחוג במועדונית או במתנ"ס השכונתי זוכים לכלים רבי עוצמה. לצד הידע ויכולות הלמידה שנרכשים בבית הספר – הרי שחובה עליהם לקבל את שני העולמות ולחבר ביניהם על מנת להצליח בצורה מיטבית בחיים.

- פרסומת -

על מנת לייצר שינוי משמעותי בחברה הישראלית – שינוי שיכלול מתן שוויון הזדמנויות שוות לילדים ובני נוער, ערבים והיהודים, חילונים ודתיים, בני ובנות מרכז הארץ והפריפריה עלינו להשקיע תקציבים בחינוך הבלתי פורמלי שהוא חלק בלתי נפרד מהחינוך הפורמלי, שניהם משלימים זה את זה.

הממשלה צריכה לתמוך בחינוך הלא־פורמלי. רה"מ נפתלי בנט עם חניכי בני עקיבא. צילום: קובי גדעון, לע"מ.

הממשלה הנוכחית השכילה להעביר במסגרת החלטותיה האחרונות תקציב תוספתי בסך 100 מלש"ח לטובת פעילות בלתי פורמאלית מגוונת במשרד החינוך. אומנם לא מדובר בתוספת לבסיס התקציב אך בהחלט מדובר במהלך בכיוון הנכון.  שילוב החינוך הבלתי פורמאלי בחינוך הפורמאלי יאפשר תמונת חינוך מלאה המעניקה מענים שלמים לכל תלמיד ותלמידה בישראל. מהלך כזה לא יכול להתבסס על תוספות תקציביות קואליציוניות אלא על בסיס תקציב שמעניק הזדמנות שווה לתלמידי הפריפריה.

פרושו הקצאת משאבים נוספת לילדים, בני נוער וצעירים בפריפריה.

שרת החינוך על פי הצהרותיה וכוונותיה מבינה היטב את הפוטנציאל הגלום בחיזוק החינוך הבלתי פורמאלי אך המבחן האמיתי הוא מבחן הביצוע – על הממשלה לאזור אומץ ולהשקיע היכן שנדרש על מנת שנוכל לתת שוויון הזדמנויות ראוי לכלל ילדי ישראל. שרי החינוך לדורותיהם ריכזו את מאמציהם עסקו בעיקר בחינוך הפורמאלי והחמיצו הזדמנות לחולל מהפכה של ממש בפריפריה תוך העצמת מדיניות ומשאבים בחינוך הבלתי פורמאלי.

הכותב הינו יוסי מלכה, מנכ"ל מרכז מעשה, עמותת בת של קרן רש"י