ליווי משפטי לדיירים בפרויקטים של פינוי בינוי

ליווי משפטי לדיירים בתמא 38
צילום: pixabay

במקומות רבים בארץ אפשר לראות שמתבצעים פרויקטים של פינוי בינוי. בחלק מהמקרים מדובר במיזמים שבהם הורסים את כל המבנים הישנים ועל קרקע זו בונים מבנים חדשים ומודרניים ויש מקרים שבהם מבצעים מהלכים של תמ"א 38 שבהם מחזקים את יסודות הבניין ובונים כמה קומות נוספות על פי האישורים ההנדסיים. בשתי האופציות הללו יש צורך לקבוע ליווי משפטי לדיירים של עורך דין שמתמחה באופן ספציפי בתחום זה, לאור העובדה שמדובר בנושא מורכב ולכן יש לטפל בו מהיבטים רבים.

בשלב הראשון וועד הדיירים בוחר כמה נציגים שייצגו אותו והם נפגשים עם כמה עורכי דין שקיבלו עליהם המלצות לאור הבקיאות שלהם בנושא פינוי בינוי. לאחר המפגשים הם בוחרים עורך דין מקרקעין שנראה להם המקצועי ביותר שיעניק ליווי משפטי לדיירים. המעורבות שלו היא מתחילת הדרך, הוא זה שבוחר עם הדיירים את היזם וזאת לאחר שהוא בוחן כמה וכמה אופציות של חברות בנייה מנוסות שביצעו עבודות מסוג זה וסיימו את הפרויקטים לשביעות רצונם של הדיירים. אם יזם זה התנהל באופן מקצועי ואמין וביצע את המיזם כראוי מתחילתו ועד סופו, עו"ד חותם אתו על הסכם התקשרות.

ליווי משפטי לדיירים בפרויקט פינוי בינוי

בישראל קיימים מבנים ותיקים מאד שנבנו בתקופת קום המדינה ואף לפני כן. באופן טבעי לאחר שנים רבות היסודות כבר אינם איתנים, רוב המבנים הם נמוכים של שלוש או ארבע קומות ללא מעלית. המגמה היא להרוס את המבנים הללו לחלוטין ומכיוון שכולם מוקמים בנקודות מצוינות בלב ערי המרכז, מתכננים לבנות על שטח זה מגדלים רבי קומות. שיטת הפיצוי היא שכל בעל נכס במבנה הישן מקבל דירה נגד הדירה שהייתה לו במבנה שנהרס. גודלה של הדירה ומיקומה נקבעים מראש ובהתאם לכך עורך הדין שמעניק ליווי משפטי לדיירים, עורך את ההסכמים ומחתים עליהם את כל אחד מהדיירים.

מעבר לדירות בשכירות

לאחר שכולם חתמו על החוזים, נקבע מועד להריסת המבנה ובתקופה שקודמת לכך כל אחת מהמשפחות עוברת לתקופת הבנייה לדירה בשכירות, כאשר העלויות משולמות על ידי היזם. בחלוף הזמן, הדיירים עוברים לדירות חדשות ומרווחות שכוללות ממ"ד ומרפסת לשביעות רצונם.

ליווי משפטי לדיירים בפרויקטים של תמ"א 38

- פרסומת -

מיזמים אלו מבוססים על עבודות שמתבצעות כשהדיירים ממשיכים לגור בדירותיהם ובמקום הופך לתקופה מסוימת לאתר בנייה. זהו שילוב לא פשוט אך כאשר מתבצע ליווי משפטי לדיירים ונשמרים הכללים שנקבעו מראש, הפרויקט מסתיים לשביעות רצונם של הדיירים.

גם באופציה זו כל אחד מבעלי הנכסים חותם על כך שהוא מסכים לביצועו של תהליך זה שכולל יציקת יסודות נוספים ותוספת של כמה קומות שכוללת כמות ספציפית של דירות. במהלך הפרויקט יש מבנים שבהם מבצעים שינויים נוספים על פי ההסכמים שנחתמו כמו לדוגמה תוספת של מעלית, ממ"ד או מרפסת.