בדיקת שמאות מקרקעין

מי שמוכר בית או דירה נדרש לשלם מס שבח לרשות המיסים והיטל השבחה לרשות העירונית. במקרים רבים מדובר בסכומים כספיים די גבוהים ולכן חשוב לבדוק זאת באופן מעמיק, כדי לא לשלם סכומים מיותרים.

שמאות מקרקעין
צילום: pixabay

עם ההחלטה על מכירת הנכס, בעליו שוכרים בדרך כלל את שירותיו של שמאי מקרקעין שיבדוק את הנכס פיזית ועל פי סביבת המגורים ויקבל החלטה לגבי השווי שלו. השמאי בוחן את כל הפרמטרים הרלוונטיים ובהתאם לכך מחליט מהו ערכו של הנכס למכירה. בהתאם לכך מציעים בעלי הנכס מציעים את הדירה או הבית למכירה כשהם עושים כל שניתן כדי לקבל את המחיר הגבוה ביותר. ללא הבסיס הפיננסי של שמאות מקרקעין, הם עלולים לבקש מחיר שהוא נמוך יותר מערכו האמיתי של הנכס.

תהליך מכירת נכס הוא תהליך ארוך ומסועף ובסופו של דבר אם יש קונה, חותמים על חוזה המכר. עורך הדין שעוסק בכל הנושאים המנהליים מול רשות המיסים ומול הרשות העירונית מעביר ללקוח את המידע המפורט לגבי הסכומים הכספיים שיש לשלם לרשויות הללו.

בנקודה הזו ולפני התשלום בפועל, יש לפנות שוב לשמאי שביצע שמאות מקרקעין של הנכס כדי שיבדוק את התחשיבים הללו. מדובר בחישובים שהם די מורכבים וסבוכים ורק מי שזה תחום עיסוקו יכול לבדוק זאת באופן מעמיק. לאחר הבדיקה שלו הוא מעביר ללקוח הנחיות אם לשלם את המיסים הללו, או שזו דרישה שהיא אינה הגיונית ואינה תואמת את המציאות ולכן יש לערער על כך.

שמאות מקרקעין בהיקפים גדולים

הדבר הוא מהותי מאד במכירה של נכסים שערכם הכספי הוא גבוה כמו ווילות או מגרשים. במקרים הללו מתבצעת שמאות מקרקעין מקיפה הכוללת קטגוריות רבות. היו כבר מקרים רבים שהקביעה של הרשויות הייתה חסרת פרופורציות ובעקבות התערבותו של השמאי שהגיש שמאות מקרקעין התואמת את המציאות, הדרישה של הרשויות הופחתה הן דרך ערר והן דרך קביעה של בית המשפט.

העמסה של ההוצאות על הלקוחות

- פרסומת -

אם מדובר בקניה של מגרש, ככל שההוצאות של היזם יהיו גבוהות יותר ויכללו תשלומים שהוא משלם לרשת המקומית ומס רכישה לרשות המיסים, היזם יעמיס את כל העלויות הללו על רוכשי הדירות או המשרדים. לכן המגמה היא שההוצאות יהיו נמוכות ככל האפשר, כדי לא ליצור מחירים לא הגיוניים בעת מכירת הנכסים שיכבידו על הציבור שמעוניין לרכוש אותם.

זו הסיבה שהסיוע של בדיקת שמאות מקרקעין הוא כה חשוב ולא אחת ההפרשים שנוצרים בעקבות בדיקה זו הם מהותיים ביותר, כיוון שסך התשלום הוא נמוך הרבה יותר.

הוצאות נלוות לנושאי מקרקעין

במקרים רבים לקוחות אינם מעוניינים להשתמש בשירותים של שמאי מקרקעין לאור דרישת שכר הטרחה שלהם. אך זו טעות משמעותית כיוון שהליווי המקצועי וקבלת שמאות מקרקעין יוצרים בסופו של התהליך תשלומים הרבה יותר נמוכים לרשויות וכך מדובר בכדאיות גבוהה.