לראשונה על מדף הספרים: אלבום היסטורי ומחקרי המספר את סיפור גוש קטיף

(צילום: באדיבות לרנרקום יח"צ)

בימים אלו, חובר למדפי הספרים 'אלבום גוש קטיף' המספר את סיפורו של גוש קטיף בעריכת נעמי אלדר וחגי הוברמן ובהוצאת מרכז קטיף להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון. זהו סיפור היסטורי על טבע, אדמה, אמונה ועשייה, זהו פרק נוסף בסיפורו של עם המתחבר לאדמתו, מאמין וזורע, בונה ולומד, ולמרות הקשיים הרבים לא נשבר ולא נכנע במשך 35 שנים.

עידן הראל 16/09/2015

16 פרקים באלבום הפותחים במבנה הגיאוגרפי-פיזי של חבל עזה והשפעותיו ההיסטורית ולבסוף האלבום נחתם בפרק של הצמיחה מחדש לאחר חורבנו של גוש קטיף. האלבום הססגוני מתחיל מבראשית עם העבר ההיסטורי של חבל גוש קטיף ובחשיבותו האסטרטגית בתקופות שונות, סוקר את ניסיונות ההתיישבות היהודית לאורך שנים רבות, ובעיקר מספר את סיפורו של מפעל ההתיישבות בחבל קטיף שהחל לאחר מלחמת ששת הימים והסתיים בהריסתו באוגוסט 2005, מועד ביצוע החלטת הממשלה על ההתנתקות.

האלבום סוקר את תחומי הפעילות שהיו בגוש קטיף: חקלאות מפותחת שהגיעה לקצוות תבל בזכות איכותה הגבוהה, מערכת חינוך ענפה כולל מוסדות מגוונים ברמה גבוהה בהם למדו תלמידים רבים מאזורים שונים בארץ, תיירות מיוחדת שהשכילה לנצל כל דבר ולהופכו למוקד משיכה לתיירים – דיונות החול הבראשיתיות, חופי הים הנקיים, הדקלים הירוקים מול תכלת השמים והמים והחממות המוריקות שהפכו את החולות ואת השממה ליש מאין, תעשיה שהעסיקה יהודים וערבים בדו-קיום, עולם התורה שהקיף את כל תחומי החיים ומילא אותם בתוכן ערכי, מערכת ביטחון מסורה ויעילה ששילבה עשייה ושמירה עם האמונה.

- פרסומת -

לצד זה, האלבום מתאר את היישובים השונים והמגוונים ואת תושביו חדורי האמונה בשליחותם שלא נכנעו לפיגועים ולטרור, לקשיי הפרנסה, למרחק מיישובים יהודיים ומבני המשפחה.

תוכן האלבום מבוסס על ספרים, מחקרים וכתבות רבות שנכתבו על גוש קטיף, אך בעיקר על מאות ראיונות שערך 'מרכז קטיף להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון' שבניצן עם 850 מתושבי הגוש, ובמהלכם סיפרו את סיפורם האישי. סיפורים אישיים אלה נארגים באלבום לשטיח מיוחד במינו של אחדות ועשייה, של ציונות והקרבה, של אמונה בצדקת הדרך ללא מורא ופחד מתוך גאווה גדולה.

האלבום נערך על ידי נעמי אלדר שהתגוררה בגני טל וחגי הוברמן. אלדר מספרת כי לכתיבת האלבום הגיעה מתוך הרגשת שליחות: "אני רוצה לספר לכולם מה היה שם באמת בגוש קטיף, וזאת ממקור ראשון שלי ושל אנשים שהיו שם מראשית הקמתו. בעיקר התמקדתי בקריאת תמלול ראיונות שנערכו עם אנשי גוש קטיף במסגרת פרויקט התיעוד של מרכז קטיף בניצן. אם חשבתי שאני יודעת הכל על גוש קטיף, הסיפורים האישיים הוכיחו לי שאני יודעת רק אפס קצהו של הסיפור האמיתי, ובכל בית התחולל משהו אחר, גדול ומרשים ממשנהו".

חגי הוברמן: "234 עמודי האלבום סוקרים את האחיזה היהודית בחבל עזה עוד מתקופת החשמונאים, דרך הקהילה היהודית שהתקיימה בעיר עזה משך מאות בשנים, חורבן ההתיישבות בפרעות תרפ"ט, והמהלכים ההיסטוריים שהובילו לחידוש ההתיישבות ברצועה אחרי שיחרורה במלחמת הנס הגלוי בשנת תשכ"ז. המאבק נגד העקירה, העקירה, החורבן וגם הצמיחה מחדש, הם פרקים בתוך סיפור ההתיישבות המופלא בחבל עזה אחרי מלחמת ששת הימים".

מנהל מרכז קטיף להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון בניצן, מוכי בטר: "אלבום גוש קטיף הוא עדות מונצחת הן למען דורנו שכבר נמצא בתהליכי שכחה וחוסר היכרות, הן למען הדורות הבאים שספק אם יאמינו. זהו סיפור של חולות, של הפרחת שממה אמיתית, של הקמת אימפריה חקלאית ברמה בין לאומית ושל יצירת עולם עשיר המושתת על תורה ועל חינוך. פרקי חיים אלו יישארו תמיד חלק מאתנו באשר נהיה, חקוקים עמוק בלבנו".

ניתן לרכוש את האלבום באתר האינטרנט של מרכז קטיף בעלות של 100 ₪ (כולל משלוח):

http://www.mkatif.org/Web/He/VisitorsCenter/ShopOnLine/Books/4808.aspx