לראשונה: שוטר מג"ב שנפצע ע"י מחבל במהלך פעילות מבצעית – תובע את המחבל

לוחם צה"ל בפעילות באיו"ש. (למצולם אין קשר לנאמר) צילום: דובר צה"ל

נפגע במהלך פעילות מבצעית – ותובע את המחבל: ס', לוחם מג"ב בירושלים, השתתף בשנה שעברה בפעילות מבצעית בכפר סילוואן. במהלך הפעילות, מחבל שארב לכוח מג"ב על אחד הגגות הסמוכים, השליך לעבר הכוח אבנים, רעפים וחפצים נוספים. ס' נפגע בפניו מאחד הרעפים, והובהל לבית החולים שערי צדק שם נזקק לטיפול רפואי בהרדמה חלקית.

המחבל נעצר, הועמד לדין והורשע בעבירות שעניינן גרם חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, הפרעה לשוטר ואיומים. כעת, לאחר הרשעתו של המחבל בדין הפלילי, תובע ס' את המחבל תביעה אזרחית בעזרת ארגון חוננו, ודורש פיצוי על סך 180,000 ₪ בגין הנזק שנגרם לו ולמשפחתו.

"במסגרת תפקידו כשוטר במג"ב, נטל התובע חלק בפעילות מבצעית בשכונת סילוואן שבירושלים. במהלך הפעילות, עלה המחבל על גג בית משפחתו, ונעמד על הגג, מס' מטרים מהמקום בו פעלו הלוחמים. המחבל השליך מהגג מספר רב של אבנים ורעפים", נכתב בכתב התביעה.

הלוחם אינו מאבד את זכותו האזרחית לשמירה על ביטחונו. (למצולמים אין קשר לנאמר). צילום: משטרת ישראל

בתגובה, עשו השוטרים מאמצים לנטרל את המחבל מהגג "שוטרי מג"ב במקום החלו שימוש בירי תחמיש 'ספוג' וגז, אך הדבר לא הועיל, והמחבל המשיך להשליך חפצים לעברם. אחד הרעפים שהשליך המחבל, פגע בראשו של התובע. כתוצאה מהפגיעה, נפצע התובע באפו ודם רב ניגר באזור פניו. אפו נשבר, וחתך עמוק נפער בעורו, ברוחב של כ – 2 ס"מ. השוטרים שהיו במקום הבהילו את התובע לביה"ח שערי צדק, שם נזקק לטיפול מכאיב וממושך תחת הרדמה", תואר בתביעה.

- פרסומת -

לדברי עו"ד אופיר שטיינר מחוננו שמייצג את הלוחם, הפציעה המורכבת גרמה לשלל בעיות בחייו הפרטיים של ס' "לתובע נגרמו כאב וסבל במהלך האירוע האלים שעבר, כאשר חפץ שהולך מגובה רב פגע ישירות בפניו, חתך את עורו ושבר את אפו. הוא סבל מכאבים במהלך האירוע, במהלך הטיפול בפציעתו וגם בימים שלאחר האירוע – כשהמתין להחלמת אפו מן השבר. הלחץ העצום שחש כאשר נפצע ופניו התמלאו בדם, במהלך פעילות מבצעית, בסביבה עוינת, במהלכו של ביצוע מעצר, הוסיף לכאבו וסבלו", ציין עו"ד שטיינר.

חייל צה"ל בעת ביצוע מעצר באזור ג'נין, בחודש שעבר. צילום: דובר צה"ל

עוד צוין בתביעה, כי לפציעה היו השפעות ארוכות טווח על בריאותו של ס', גם כאלו שהשפיעו, ועודן משפיעות, על חייו האישיים. על כן, דורש ס' במסגרת התביעה פיצוי הולם עבור כל הנזקים שנגרמו לו כתוצאה ממעשיו האלימים של המחבל, כמו גם את הוצאות המשפט.

עו"ד אופיר שטיינר מארגון חוננו שמייצג את שוטר מג"ב, מסר כי: "ישנה תפיסה מוטעית, לפיה בצאת החייל או השוטר מהשטח הוא אינו יכול לבוא בטענות כלפי אלו שניסו לפגוע בו. כך, נוצרה מן אשליה של 'חסינות' אצל גורמי פשיעה וטרור – לכל היותר, יועמדו לדין פלילי ע"י המדינה. תפיסה זו אינה עולה בקנה אחד עם עקרון השוויון בפני החוק – כל אדם שמזיק לאחר יודע שאם ייתבע יידרש לפצות את הניזוק ואין כל סיבה שמחבלים יזכו לייחס שונה. השאיפה היא שכל חייל או שוטר שנפגע בפעילות מבצעית יעמוד על זכותו ויתבע את אלו שניסו לפגוע בו. כך, יידעו הרוצים לפגוע בכוחותינו כי הם מסתכנים לא רק במעצר וענישה במישור הפלילי, אלא גם בדרישה לשלם פיצויים ללוחם. בכך, יהיה כדי לתרום להרתעת התוקפים האלימים, ולשיפוי החיילים עבור נזקים שלא תמיד זוכים למענה ע"י גופי המדינה."