מהי אדריכלות חזיתות?

באדריכלות יש התייחסות רבה לתכנון ולעיצוב חזיתות המבנים, ולאורך ההיסטוריה קיבלו חזיתות הבניינים טיפול ייחודי כדי להבטיח מבנים מיוחדים ומרשימים ביופיים. החזית היא החלק של הבניין הפונה כלפי חוץ, בדרך כלל לרחוב הראשי או לרחבת כניסה, ויש לה תפקיד ויזואלי אך היא מהווה גם אלמנטי אדריכלי המחייב תכנון מקצועי ונכון.

חזית בניין בתל אביב. צילום: דתילי

לחזיתות המבנים יש תפקיד פונקציונלי ולא רק ויזואלי, החזית משמשת כמעטפת של הבניין והיא חייבת להתאים גם לאקלים ולסביבה מאחר והיא חשופה לפגעי מזג האוויר ולקרני השמש. חזיתות המבנים מהוות חלק מהמרקם העירוני ביישוב ובעיר, לחזיתות יש תפקיד חשוב מבחינה ויזואלית ואסתטית לכן ניתן לראות מבנים רבים עם חזיתות מעוצבות ומרשימות מאוד, הן במבני ציבור ובמבני מסחר והן בחזיתות משרדים, חנויות וכמובן וילות, בתים פרטיים ובנייני מגורים.

מרכיב חיוני במרקם ובמרחב העירוני

עם השנים אנשים מודעים יותר לסביבה בה הם גרים, עובדים ושוהים, ורבים כיום מחפשים רעיונות ועיצובים מיוחדים כאשר הם מתכננים בית פרטי או וילה יוקרתית. לא מעט אנשים בוחרים דירת מגורים בבניין משותף עם חזית מרשימה ויפה, גם האדריכלים מודעים יותר להשפעת החזיתות על המרקם העירוני והם מציעים פתרונות מתקדמים וייחודיים ממגוון חומרים ובשלל עיצובים מרהיבים ומקוריים.

אדריכלות חזיתות הפכה לתחום העומד בפני עצמו, מאחר ותכנון החזית האדריכלית של הבניינים הפכה למשימה מורכבת ומאתגרת המחייבת ידע ספציפי והכרות עם חומרי בנייה מתקדמים. החזית של המבנה משפיעה על הסביבה והיא לרוב גם מתווה את עיצוב הפנים. לכן, גם במהלך תכנון, בנייה או עיצוב וילות יוקרה מתייחסים לנושא החזית ברצינות והאדריכל מציע תכנון מקורי וייחודי של חזית הבניין.

- פרסומת -

חשוב לציין כי מעבר לאסתטיקה של חזית המבנה, יש לחזיתות המבנים תפקידים נוספים כמו פילטר בין הפנים והחוץ, הצללה, ויסות חדירת קרני השמש למבנה, אוורור יעיל ועוד. חזית הבית חייבת להתאים לסביבה, יש לתכנן את חזית המבנה בהתאם לתקנות התכנון והבנייה ברשות המקומית, ובדרך כלל החזית מתקשרת עם הסביבה החיצונית לכן היא יכולה להיות דינמית.

רקע לאדריכלות חזיתות

אדריכלות חזיתות אינה דבר חדש ולמעשה כבר בעת העתיקה התייחסו לעיצוב החזית בעיקר כדי להרשים את הציבור ולהשפיע עליו. בתקופת יוון העתיקה החלו לבנות חזיתות מפוארות במבני ציבור גדולים, בעיקר חזיתות מפוארות עם עמודי שיש, קורות מאבן ושימוש בקורות עץ. הרומאים פיתחו את הנושא והמציאו טכניקות בנייה מתקדמות יותר, לכן ניתן לראות בשרידים הארכאולוגיים מהתקופה הרומית מבנים מרשימים עם חזיתות מפוארות הכוללות קשתות וכיפות.

עם השנים פותחו טכניקות חדשות לבניית חזיתות מעוצבות ומרשימות, כך לדוגמה במהלך המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 האדריכלים החלו לבנות מבנים כמו כנסיות עם חזיתות בסגנון גותי מרשים. בבנייה המודרנית, ובעיקר בבניינים מגורים ומשרדים גבוהים, משתמשים בלוחות וקירות מסך, בחיפויי זכוכית ועוד.

בשנים האחרונות חל שינוי בתחום אדריכלות החזיתות, וכיום מתכננים בעיקר חזיתות דינמיות וקינטיות בהתאמה לסביבה בה נמצא המבנה, לכן גם במהלך עיצוב וילות כדאי להשקיע בתכנון חזית מרשימה כדי להפוך את הבית לפריט אמנותי ובולט בסביבה. יש טרנדים שונים בתחום אדריכלות החזיתות, לדוגמה חזית ירוקה, חזית דינמית עם תאורה משתנה ועוד.