מהי תביעה נגזרת ואיך מבצעים אותה בחברה פרטית

קרדיט: pexels
דירקטור או בעל מניות יכול להגיש תביעה נגזרת כנגד צד שלישי, בדרך כלל בעל השליטה בחברה, כאשר הם מאמינים כי קמה לכך עילה, למשל שבעל השליטה לא פעל לטובת החברה או ביצע מהלכים שאף עלולים לפגוע בה. ישנם מקרים מסוימים בהם ניתן להגיש תביעה נגזרת, נפרוש כאן עבורך את המקרים הללו וגם תשובות לשאלות החשובות בנושא. 

מהי תביעה נגזרת ומתי מגישים אותה? 

יכולים להיות מצבים בהם בעל שליטה בחברה מבצע בה החלטות שאינן מוסכמות על בעלי המניות או הדירקטורים. מצבים כאלו מעמדים בפניהם להגיש תביעה נגזרת כאשר הגשת התביעה נעשית על ידם ובליווי משפטי מקצועי הולם. המקרים בהם ניתן להגיש את התביעה הם כאשר דירקטורים, בעלי שליטה או בעלי שליטה מפרים את חובותיהם כלפי החברה ואף גורמים לה נזק. דוגמה טובה לכך יש במקרים בהם מאשרים עסקאות משמעותיות לגורל החברה, כאשר לבעל השליטה או הדירקטור יש אינטרס אישי בכל הנוגע לחלוקת הדיבידנדים. בעל חברה לא יתבע את עצמו כאשר הוא מבצע מהלך שכזה, לכן החוק מעמיד בפני אחרים בחברה לבצע מהלך כזה לבחינת בית המשפט. 

קרדיט: pexels

מהלך התביעה בבית המשפט

עוד לפני הגשת התביעה מי שתובע חייב לפנות בכתב לחברה בדרישה שזו תמצה את זכויותיה בהגשת התביעה. ישנם מקרים בהם החברה בוחרת להקים ועדה במסגרתה בוחנים את האפשרות להגיש את התביעה. כדאי גם לדעת שחוק החברות מאפשר לאלו הרשאים להגיש את התביעה הנגזרת לבקש מבית המשפט להורות על גילוי מסמכים שמהווה את אחד הכלים המשמעותיים בניהול הליך מסוג זה.

בדומה מאוד למהלך בו מגישים תביעה ייצוגית בבית המשפט, כאשר מגישים תביעה נגזרת היא נדונה בשני שלבים שונים. השלב הראשון כולל את הגשת התביעה לבית המשפט ובחינה מעמיקה של בית המשפט את הטענות והכוחות השונות של התביעה. השאלה המרכזית שתעלה בשלב זה היא האם ניתן לאשר את התביעה, וכאם בית המשפט מוצא לנכון לאשר אותה עוברים לשלב השני של התביעה בו היא נדונה לגופה. 

מה כדאי לדעת על תביעה נגזרת? 

מי שרוצה לחסוך בעלויות של הגשת התביעה יוכל לעשות זאת על ידי הגשת בקשה לרשות לניירות ערך להשתתף בהוצאות המשפט. ממש כמו במקרים בהם מגישים תביעה ייצוגית, בעת הגשת תביעה נגזרת במידה ויש עניין לציבור הרשות לניירות ערך תאשר השתתפות בהוצאות. 

איך מגישים את התביעה? 

- פרסומת -

כאשר שוקלים הגשת תביעה נגזרת יש לקחת בחשבון נושאים רבים ושיקולים לטובת החברה. לעיתים, זו יכולה להיות תקופה סוערת ומלאה בהאשמות משני הצדדים ויש לנהל אותה היטב כדי למנוע את הדרדרות החברה. כאשר שוקלים הליך תביעה נגזרת יש לעשות זאת תוך ייעוץ מקצועי מקיף ובעל ניסיון בתחום, שכן מדובר על תחום סכוך בו יש לגלות לפרטי פרטים את המהלכים שהובילו להגשת התביעה וכדי למנוע בעתיד מצבים דומים בחברה ואף לפסוק על שינויים שיהיו גורליים לעתידה. 

לסיכום, כאשר שוקלים הליך תביעה נגזרת יש לעשות זאת תוך ייעוץ וליווי מקצועי, יש לקחת בחשבון התנגדות מהצד השני והבנה כי תהליכים משפטיים מסוג זה יכולים להיות ארוכים.