מה ההבדל בין הנדסאי חשמל למהנדס חשמל?

צילום: unsplash

אנו חיים בעידן טכנולוגי המחייב מקורות אנרגיה שונים, וככל שהטכנולוגיה מתפתחת כך גוברת גם הדרישה למהנדסים ולהנדסאים בתחום החשמל והאנרגיה. יש שפע אפשרויות תעסוקה בתחום החשמל ויש ביקוש רב לאנשי מקצוע מיומנים, וכדי לענות על הדרישה הגבוהה בשוק ניתן לבחור בין שני מסלולי לימוד עיקריים – לימודי הנדסת חשמל לתואר ראשון או לימודי הנדסאי חשמל בסופם מקבלים דיפלומה של הנדסאי מטעם מה"ט.

הנדסאי חשמל – מידע כללי

דיפלומה של הנדסאי חשמל מאפשרת לבוגר לעסוק בביצוע עבודות במתקני חשמל במתח נמוך בעוצמת זרם של עד 630X3 אמפר, כולל עריכת תוכניות במתקני חשמל עד לעוצמה של 630X3  אמפר. כמו כן, הנדסאי חשמל רשאי לעסוק בעבודות חשמל במתקנים של מתח גבוה אך הוא אינו רשאי להגיש תוכניות.

בוגרי לימודי הנדסאי חשמל רשאים להירשם בתום הלימודים בדרגה של חשמלאי מוסמך במאגר של משרד העבודה, לאחר שנת ותק וניסיון מעשי הם מקבלים באופן אוטומטי דרגה של חשמלאי ראשי ולאחר שנתיים נוספות של ניסיון מעשי בתחום הדרגה שלהם משודרגת לחשמלאי הנדסאי.

- פרסומת -

מהנדס חשמל – מידע כללי

לימודי הנדסת חשמל ארוכים יותר ונמשכים 4 שנים, זהו תואר יוקרתי המבטיח עבודה בשפע. בוגרי הנדסת חשמל זוכים לידע הנדסי מעמיק ורחב במגוון תחומי הנדסת חשמל והם ניצבים בחזית הטכנולוגיה ויכולים לעבוד בתפקידי מפתח בהייטק, במוסדות ציבוריים וממשלתיים ובארגונים מובילים בתחומי החשמל, האלקטרוניקה, הביטחון והתקשורת.

מה ההבדל המשמעותי בין שני מסלולי הלימוד?

ההבדל המשמעותי בין לימודי הנדסאי חשמל לתואר ראשון בהנדסת חשמל הוא משך הלימודים והתעודה בסוף הלימודים. במסגרת הנדסאי חשמל לומדים כשנתיים בלבד לעומת 4 שנים לתואר בהנדסת חשמל, כאשר חוק החשמל בישראל קובע כי הנדסאי חשמל רשאי לעסוק ולתכנן מתקני חשמל במתח נמוך של עוצמת זרם עד 630X3 אמפר.

יתרונות וחסרונות לכל מסלול לימודים

לימודי הנדסת חשמל נחשבים ליוקרתיים, תנאי הקבלה יחסית נוקשים בהשוואה לתנאי הקבלה למסלול הנדסאי חשמל. תואר הנדסאי מתאים לכל מי שרוצה לקבל דרגה של חשמלאי מוסמך מיד בסיום הלימודים, תוך כשנתיים בלבד בלימודי בוקר, יש גם אפשרות ללימודי ערב.

מסלול הנדסת חשמל תובעני ומאתגר יותר בעוד שבלימודי הנדסאי חשמל זכים לידע מקיף, מעמיק וממוקד יותר ותוך שנתיים אפשר להתחיל לעבוד. חשוב לציין כי לאחר 3 שנות ניסיון בוגרי לימודי הנדסאי חשמל זוכים לדרגה של הנדסאי, דרגה הנמוכה בשלב אחד מדרגה של מהנדס חשמל. בוגרי הנדסאי חשמל יכולים בסיום הלימודים להמשיך לתואר מהנדס וקורסים רבים יוכרו עבורם, לכן הם יכולים לסיים את התואר בפחות זמן.

מהן אפשרויות התעסוקה לבוגרי שני מסלולי הלימוד? 

בוגרי מהנדס חשמל והנדסאי חשמל יכולים לעסוק בתפקידים הבאים:

  • תכנון ופיתוח מערכות ומתקני חשמל, בהתאם לחוק החשמל והדרגה.
  • פיקוח, תחזוקה וביצוע של מתקני חשמל שונים.
  • ניהול פרויקטים בתחומי הפיקוד והבקרה (בקרים מתוכנתים וכו').
  • ניהול פרויקטים להתקנת מערכות הספק ו/או מתח גבוה.
  • תכנון מערכות פיקוד ובקרה לתעשייה.
  • תכנון וביצוע מערכות פיקוד ובקרה למבנים חכמים.
  • תחזוקה של מערכות חשמל.
  • תכנון בית חכם.
  • הדרכות, שירות וכו'.

מהנדס חשמל יכול לעסוק גם בפיתוח ולתכנן מערכות ומתקני חשמל במתח גבוה ללא מגבלה.

לקורס הנדסאי חשמל לחץ כאן!