פסיכיאטר מומחה לחרדות

תופעות כמו חרדה ודיכאון הן סוגים נפוצים של הפרעות נפשיות הפוגעות במבוגרים ובילדים. חרדה, באנגלית Anxiety, היא בעיה נפשית נפוצה מאוד הנובעת עקב תגובת חירום של הגוף על סכנה מסוימת, ויש מגוון מצבי חרדה העשויים לגרום לתופעות שונות כמו חוסר נוחות, דפיקות לב מואצות, רעד בלתי נשלט, סחרחורות והזעה.

צילום: unsplash

דיכאון הוא תופעה נפשית נפוצה בעיקר בקרב מבוגרים, ולמעלה מ-5% מהאוכלוסייה יחוו דיכאון קליני בדרגת חומרה כזו או אחרת בשלב כלשהו בחייהם. דיכאון מאופיין כהפרעה במצב הרוח, הוא יכול להיות כרוני וממושך או להופיע ולחלוף מעצמו, הדיכאון נחשב למחלה נפוצה במיוחד במאה ה-21 והוא פוגע באופן משמעותי באיכות חייו של המטופל.

סוגי דיכאון וחרדה

חרדה במובן הקליני של הביטוי מאפיינת מגוון הפרעות הכוללות פחד מופרז עם סימנים פיזיולוגיים המובילים לשינוי בהתנהגות האדם. חרדות עלולות להיות ספונטניות ולהופיע ללא אזהרה מוקדמת, ויש מצבי חרדה הנבנים בהדרגה כתגובה למפגש עם הגורם לתופעת החרדה. יש כמה סוגים נפוצים של חרדות: הפרעת חרדה מוכללת (GAD), הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), הפרעת פאניקה (Panic Disorder), חרדה חברתית (Social Anxiety Disorder), פוביה פשוטה והפרעת דחק פוסט טראומית (PTSD).

גם לדיכאון יש סוגים שונים, העיקריים שבהם הם: דיכאון מג'ורי, בי-פולרי (דו קוטבי, מאניה דפרסיה), דיכאון עם מאפיינים פסיכוטיים, דיכאון קדם וסתי, דיכאון בהריון או לאחר לידה.

- פרסומת -

טיפול מיידי לחרדות

על פי הסטטיסטיקה ונתוני ארגוני הבריאות כ-5% עד 10% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות חרדה בדרגה זו או אחרת בכל רגע נתון, וכ-5% מהאוכלוסייה יחוו דיכאון קליני בשלב מסוים בחייהם.

באמצעות טיפול מהיר ומקצועי, לאחר אבחון מדויק, אפשר לסייע לרוב המטופלים שסובלים מחרדה, כאשר מהירות הטיפול משתנה מאדם אחד לאחר בהתאם למורכבות הבעיה, תגובה לטיפול והפרעות ובעיות נפשיות נוספות מהן סובלים, למשל דיכאון קליני.

באופן כללי, לאחר האבחון ניתן להציע למטופל שני מסלולי טיפול עיקריים – טיפול פסיכולוגי וטיפול באמצעות תרופות. טיפול בחרדות באמצעות תרופות מיועד בדרך כלל לזמן קצר ולצורך מתן עזרה ראשונית נפשית. אם המטופל סובל גם מדיכאון, הטיפול המומלץ יהיה שילוב של טיפול פסיכיאטרי או פסיכולוגי התנהגותי עם תרופות.

טיפול לדיכאון

לאנשים רבים יש רתיעה מטיפול באמצעות תרופות פסיכיאטריות ללא צידוק, יש מגוון תרופות יעילות ומוכחות מחקרית המשפרות את המצב של המטופל מאחר והתרופה אחראית על הפרשת חומרים חסרים במוח כמו סרוטונין, דופמין ואפינפרין. אלו חומרים כימיים הנחוצים לתקשורת בריאה ותקינה בין תאי המוח.

טיפול בדיכאון בעזרת תרופות פסיכיאטריות יכול להשפיע תוך זמן קצר ובאופן חיובי כדי לשפר את מצבו הקליני של המטופל, עם זאת יש לתרופות תופעות לוואי שונות לכן הרופא המטפל חייב להיות מנוסה ולהתאים היטב את התרופות והמינון כדי להציע טיפול מקצועי מדויק ונכון.

מה השוני בין שתי התופעות?

לחרדה יש ביטויים מבחינה גופנית ומבחינה קוגניטיבית, ודיכאון הוא מצב שנמשך למעלה משבועיים ויש לו ביטויים נפשיים בעיקר אך ניתן לרוב להבחין גם בתסמינים גופניים. חרדה מתמשכת וללא אבחון וטיפול בזמן עשויה לגרום לדכדוך, לאובדן עניין ולדיכאון.

פרופ' לאון גרינהאוס הוא מומחה לפסיכיאטריה מתקדמת, הוא מכהן כפרופ' מן המניין באוניברסיטה העברית, מנהל לשעבר של המרכז הירושלמי לבריאות הנפש בכפר שאול ובאיתנים, ושל החטיבה הפסיכיאטרית בבית החולים שיבא, בעל קליניקה פרטית לטיפולים מתקדמים (מיינד קליניק) ומחלוצי הטיפול בגרייה מוחית ובקטמין.