מה זה ADD ומה הדרכים הנפוצות לטיפול?

ADD, ראשי תיבות ATTENTION DEFICIT DISORDER, היא הפרעת קשב וריכוז. רוב האנשים מכירים את המושג ADHD, שם האות H היא עבור HIPERACTIVE. במקרה של ADD, מדובר בהפרעה ללא קושי של היפראקטיביות.

אביעד ברטוב 08/03/2020

מה כוללת ההפרעה וממה נובעת?

הסובלים מ-ADD, אשר יכולים להיות ילדים ומבוגרים כאחד, יראו קושי להתרכז ולהתמקד במשימה, דעתם תוסח כל הזמן והם יעברו ממשימה אחת לשנייה מבלי להשלים אותן. הם יפגינו חוסר סבלנות, לעיתים, ויתקשו לבצע הוראות. ברוב המקרים, מקורה של ההפרעה בחוסר איזון כימי במוח או מחסור בנוירוטרנסמיטורים מסוימים – חומרים כימיים גם כן אשר תפקידם לעזור למוח להסדיר את פעולתו.

הסימפטומים השונים של ADD גורמים פעמים רבות לתחושות של תסכול, בקרב מי שסובלים מההפרעה, לירידה בדימוי העצמי ובביטחון העצמי ויכולים אף להוביל לקשיי התנהגות שונים. לכן, חשוב מאוד לבצע אבחון מקצועי ומקיף אם עולה חשד ואז לפנות לטיפול.

אבחון ADD

- פרסומת -

כדי לאבחן ADD, יש לבצע מספר בדיקות ואבחונים. בדרך כלל, יבוצע מבחן TOVA, שזהו מבחן הבודק יכולת לשמור על תשומת לב וריכוז לאורך זמן. במהלך המבחן, מוצגות לנבדק משימות שונות, רובן ככולן חזרתיות ומשעממות, ובמהלכן מופיעים מגוון גירויים חזותיים ושמיעתיים. תוצאות המבחן ויכולתו של הנבדק לשמור על ריכוז בביצוע המשימות על אף אופיין ועל אף הגירויים משווית לביצועיהם של נבדקים בריאים שאינם סובלים מהפרעות קשב וריכוז.

חשוב לציין כי לצד מבחן TOVA כדאי לקיים הערכות נוירופסיכולוגיות נוספות כגון מילוי שאלונים על ידי הגננת או המורים, ראיונות ובדיקת ההיסטוריה המשפחתית וכיוצא בזה.

שיטות טיפול נפוצות

שיטות הטיפול הנפוצות ביותר כיום להפרעות קשב וריכוז בכלל, ולהפרעה ADD בפרט, נעות על רצף הכולל טיפול תרופתי – ריטלין או קונצרטה, למשל – מצד אחד וכן שינויי תזונה ונטילת תוספים טבעיים – הימנעות ממאכלים מעובדים או מתוקים ופורמולות צמחיות שונות – מצד שני. עם זאת, הטיפול המומלץ כיום הוא התנהגותי וכולל את הסביבה הקרובה כמו הורים וצוותי החינוך. יש שיטות אלטרנטיביות שונות המציעות טיפול לבעלי הפרעת קשב וריכוז, חלקן יעילות וחלקן פחות. עם השנים, צצו שיטות טיפול שונות ומגוונות, למשל רכיבה על סוסים, טיפול באמצעות אמנות וכיוצא בזה.

לכל שיטת טיפול יתרונות וחסרונות. הטיפול התרופתי יכול להיות מאוד יעיל אך הוא יכול לגרום גם לתופעות לוואי שונות והוא אינו מתאים לכל אחד. לוקח זמן למצוא את המינון הנכון ובכל מקרה אף תרופה אינה תרופת קסם. לטיפול הטבעי יותר, הכולל כאמור תוספים טבעיים ו/או שינויי תזונה וכדומה, יכולות להיות פחות תופעות לוואי אך השפעתו על הגוף יכולה לקחת יותר זמן. אלה הם שינויים שיש להתמיד בהם לאורך זמן אם רוצים לראות שינוי או הטבה כלשהם. כך או כך, חשוב להיוועץ עם גורם מטפל ולהבין כי לכל מטופל תתאים שיטת טיפול אחרת, והשיטה המומלצת היא טיפול התנהגותי צמוד ואישי, הטיפול מעניק כלים חשובים לבעלי הפרעת קשב וריכוז ומשפר באופן משמעותי את איכות חייהם.