מודיעין: צעירי הגבעה בונים בית כנסת באמצעות הפנינג שכונתי

חברי קהילת בית הכנסת "צעירי הגבעה" משכונת משואה (לשעבר גבעת סי) עומלים בימים אלו על גיוס תרומות להקמת משכן קבע לבית הכנסת. לצורך העניין יזמו חברי הקהילה הפניניג שכונתי נושא פרסים. צביקה סוכר, ממייסדי הקהילה: "בארבע השנים מאז שהקמנו את הקהילה שלנו ייצרנו מעורבות חברתית שכונתית. למעשה, כל הגבעה כבר מכירה אותנו. צוחקים עלינו שהעלנו את ערך הנדל"ן באזור".

אפרת שפירא 19/07/2012

מיקה בונה על מלגה שמנה, שתסייע לה להגיע לפוסט דוקטורט באירופה, היא וארבעת ילדיה.

אלון מחפש כבר למעלה מחצי שנה את יישוב חלומותיו. ישי ותמר משוטטים מדי שישי בין חנויות לממכר ברזים וקרמיקות, לקראת המעבר הצפוי לשכונה אחרת.

- פרסומת -

דבר מתוך זה, אינו מפריע להם, להצטרף ליוזמה של בניית בית הכנסת, בשכונת משואה אותה הם מתכננים לעזוב. "בשבילנו, זה הרבה מעבר למבנה" מתאר אלון " זו המשפחה שלנו שיתכן ונעזוב, ונעשה הכול כדי שיהיה לה טוב".

מבולבלים? חברי קהילת "צעירי הגבעה", המונה למעלה מ120 משפחות יודעים בדיוק מה הם רוצים.
וזה בית כנסת.

"הוכחנו לעצמנו, לסביבה השכונתית, וגם לעירייה, שמדובר בלא פחות מתופעה" מחייך צביקה סוכר, האבא של הקהילה, וממייסדיה: "בארבע השנים מאז שהקמנו את הקהילה שלנו, התאגדנו כעמותה מסודרת המנוהלת כגוף עסקי או צבאי, בסדר וארגון מופתי: הניהול הפיננסי והמשפטי נתון בידי עו"ד ורו"ח, הרמנו אתר רציני, מאגר נתונים עדכני, פעילויות פנים קהילתית הכוללות טיולים, מסיבות ואירועי חגים, ובעיקר, את מה שהתכוונו לייצר כאן מלכתחילה – מעורבות חברתית שכונתית. למעשה, כל הגבעה כבר מכירה אותנו. צוחקים עלינו שהעלנו את ערך הנדל"ן באזור".

קהילת צעירי הגבעה – כרטיס ביקור

הקהילה, שהחלה דרכה כהתאגדות מצומצמת של כ- 20 משפחות צעירות, מורכבת כיום מ-120 משפחות, נתון אשר הולך וצומח מדי חודש בחודשו.

גילם של החברים עומד על 35 בממוצע, ובין חברי הקהילה תמצאו אנשי היי טק רבים, אנשי כוחות הביטחון, צבא ומשטרה, אנשי חינוך, עיתונאים, עורכי דין ובעלי עסקים פרטיים.

"הקהילה הוקמה לפני כ 4 שנים, בפעולת "קציר" של שמות" מספר דוד בירנבאום, ממרימי הפעילות התרבותית בקהילה. "ממש אספנו נתונים, ושמות של חברים של חברים שגרים באזור, והזמנו אותם להגיע."

מאז, ובעיקר הודות לשמועות, בדבר קבלת הפנים החמה למשפחות חדשות, הקהילה מכפילה את מספר המשפחות הפועלות בה מדי שנה, ושמה נודע הרבה מעבר לגבולות העיר.

"מהרגע הראשון, הכול מאד מאורגן" מתארת דמות בולטת נוספת בקהילה. "לכל משימה יש איש קשר לביצועה, המנהל אותה בעזרת מתנדבים " בתוך כך, הקימה הקהילה מערך שלם של ועדות חסד הפונות לחברי הקהילה ומחוצה לה, ועומדת בקשר רצוף והדוק עם גופים חברתיים ארציים, למימוש פעיל של תוכניותיהם.

פילוסופיה קהילתית יוצאת דופן

לאלו המכירים את הנוף המסורתי במודיעין, כביכול, אין הקהילה נראית שונה מאחרות הפועלות בעיר.
אז היכן טמון בכל זאת ההבדל?

"אני טוען שמה שמייחד אותנו, זה בדיוק הדבר שהפריע לנו בקהילות האחרות" מסביר גלעד ויינשטיין, ממייסדי הקהילה. "הבטחנו לעצמנו שנקבל כל משפחה באופן מודע, מתוכנן ומסודר, ובסבר פנים יפות. הקמנו וועדה המספקת מזון ליולדות, ועדה האחראית על אירועים תרבותיים וחברתיים, וכמו כן "ועדת קבלת פנים", שתפקידה היה לזהות משפחות חדשות בגבעה, ושילובן עם משפחה אחרת, ותיקה יותר.

גם אנחנו היינו חדשים, ואנחנו זוכרים כמה קשה היה להתרגל לסביבה לא מוכרת. כך שעבורנו – קהילה, זה הרבה מעבר למניין לתפילה."

אולם מעבר לסיפוק הצרכים הפנים קהילתיים, פועלת הקהילה מתוך חזון אמיתי, לגשר בין פלחי האוכלוסייה השונים, המאכלסים את השכונה. לאורך השנים עשרות רבות של משפחות חילוניות, מסורתיות ודתיות נהנו בקבלות שבת שכונתיות המוניות, הפתוחות לציבור הרחב, קריאות מגילה ססגוניות, מניינים חווייתיים ביום כיפור, הדלקת נר ציבורית בפארק בחג החנוכה, ושלל פעולות התנדבות שונות הכוללות איסוף מצרכים, בגדים, צעצועים ועוד.

אז איך בונים בית כנסת?

חברי הקהילה שבעו ממגורים זמניים בגן העירוני, נעימים ונוסטלגיים ככל שהיו. "מה שהיה נכון לפני 3 שנים, לא רלוונטי עכשיו" טוען מזכיר העמותה. " כל משפחה הגדילה את מספר ילדיה, וכעת התפילות מתנהלות בצפיפות, קיים חוסר פתרון מכובד לעזרת נשים, יש לנו בר ובת מצוות בקרוב ואין מקום ראוי לקלוט את החוגגים, ובעיקר – אנחנו מבקשים מקום שירכז את הפעילות הקהילתית – שכונתית שלנו, ממנה נהנות משפחות רבות באזור, בעיקר כאלו שאינן משתייכות לקהילה".

תמונת מצב – לא מספיק

חברי הקהילה נדרשים לממן מכיסם הפרטי קרוב למיליון שקלים. על מנת להגיע להקמת מבנה קבע ראוי, נדרשים עוד כ500,000 ושקלים, החסרים בשלב זה. כהרגלם, התגייסו גם עתה חברי הקהילה בנחישות, וסימנו לעצמם את היעד, כבר – ביצוע. לא בלי עזרת הציבור, כמובן.

אחר צהריים של מוזיקה, כיף ותרומה לקהילה "בחרנו לחקות את אופן הפעולה של קהילה שכנה, אשר הצליחה להרים אירוע קיץ מעניין, ובכך לסייע בהגדלת התקציב" מסביר צביקה. "באירוע המתוכנן, נקרא לכל תושבי העיר, להגיע ולתת יד בבניין ערכי – בית הכנסת "החברתי" הראשון במודיעין."

כרגיל, אנחנו לוקחים את זה ברצינות" מוסיף צביקה "כמו בכל דבר: מופע מרכזי ומופעים לילדים, הגרלות ודוכני יצירה, מתנפחים, דוכני מזון, פרסים יקרי ערך לזוכים ובמילים אחרות – כל הדרוש להפנינג קיצי משובח, אבל עם מטרה טובה".

עוד פרטים?

האירוע, יתקיים ביום חמישי, 2 לאוגוסט בין השעות 16:30-19:30, בשכונת "גבעת משואה" (גבעה C) בפארק המרכזי שמאחורי "מגדלי ראות"- ברחוב מגדל הלבנון. בהפנינג הססגוני יוגרלו עשרות פרסים יקרי ערך, ובפרס הראשון יוגרל ריהוט לחדר ילדים בשווי 6000 שקלים, מתנת "שגם". האירוע יתקיים באישור העירייה והמשטרה, בליווי כוחות הביטחון, מד"א וחברת ביטוח. בתום האירוע, יבוצע פינוי וניקיון האזור.

אנו קוראים לכל תושבי העיר, לסייע בבניין חשוב וערכי מאין כמוהו, להפיץ את הבשורה ולבוא ליהנות!