מונחים בסיסים בדיני תעבורה

צילום: freepik

היות ואין כמעט אדם בישראל אשר אינו אוחז ברישיון נהיגה ומבלה שעות ארוכות בכבישי ישראל, חשוב לדעת ולהכיר מונחים בסיסים בדיני תעבורה אשר כל נהג עלול להיתקל בהם לפחות פעם אחת בחייו. יש לזכור כי ידע שווה כוח, שווה הבנה והתמודדות נכונה עם דו"ח תנועה הנרשם לכם. מונחים אלו יעזרו לכם להבין טוב יותר כיצד עליכם להתמודד עם דו"ח תנועה אשר נרשם לכם או חלילה עם הזמנה לדין אשר קיבלתם בגין עבירת תנועה שהתבצעה על ידכם.

דו"ח מסוג ברירת משפט

מונח בסיסי בדיני תעבורה היא עבירה מסוג ברירת משפט. כאשר אדם מבצע עבירת תנועה הרי שהדו"ח אשר ירשם לו או ההזמנה לבית משפט אשר יקבל יעשו בהתאם לחוק ובהתאם לעבירה אשר יבצע. ככל ומדובר בעבירה קלה יחסית, הרי שהדו"ח אשר ירשם לנהג יהיה דו"ח מסוג ברירת משפט. דו"ח מסוג ברירת משפט פירושו כי לנהג עומדות שתי ברירות להתמודדות עם הדו"ח. האחת, לשלם את הדו"ח ולספוג את הניקוד הקיים לצדו וכן הקנס הכספי. השנייה, להגיש למשטרת ישראל ערעור על דו"ח תנועה להישפט בתוך 90 ימים ממועד רישום הדו"ח ולהתייצב בבית משפט לתעבורה במטרה לנסות להוכיח את חפותו או לחילופין להגיע להסדר טיעון עם התביעה אשר לא יכלול נקודות משרד הרישוי.

נקודות משרד הרישוי

כמעט לצד כל עבירת תנועה קיימות נקודות משרד הרישוי אשר מצטברות לחובתו של הנהג בהתאם לתקופת הצבירה הרלוונטית. ניקוד משרד הרישוי משתנה בין עבירה לעבירה אך ניתן לומר כי מדובר בניקוד גבוה אשר בקלות יכול להצטבר לחובת הנהג ולפגוע לו ברישין הנהיגה. אין להקל ראש בניקוד משרד הרישוי ומומלץ בחום לנהג לפנות אל עו"ד תעבורה אשר יסייע לו להיחלץ מהמצב אליו נקלע.

ביטול נקודות משרד הרישוי

חשוב לציין כבר בשלב זה אין קסם אשר ניתן לבצע באמצעותו לבטל את נקודות משרד הרישוי. ניקוד משרד הרישוי יעשה לאחר שהתביעה המשטרתית השתכנעה כי קיימים כשלים בחומר הראיות ולא ניתן לייחס לנהג את העבירה המקורית. תיקון העבירה לעבירה ללא נקודות למעשה תמחק את הניקוד הקיים ותאפשר לנהג להמשיך לנהוג ללא חשש להטלת סנקציות על ידי משרד הרישוי.

המרת הדו"ח לאזהרה

- פרסומת -

המרת דו"ח לאזהרה אפשרית רק לאחר שהנהג בדק ווידא כי הוא עומד בהנחיות אגף התנועה הן מבחינת ותק הנהיגה שלו, עברו התעבורה וכן סוג העבירה אשר ביצע. יש לשים לב כי לא ניתן להמיר כל דו"ח תנועה לאזהרה וכי עבירות מסוימות כגון שימוש בטלפון נייד במהלך נהיגה או חציית צומת באור אדום לא ניתן להמיר לאזהרה.

עניין נוסף אשר יש לשים לב אליו כאשר מעוניינים להמיר דו"ח תנועה לאזהרה היא העובדה כי במסגרת הבקשה להמרה לאזהרה, יש לקחת אחריות על ביצוע העבירה ולהודות בה. הודאה בעבירה היא עניין אשר לאחר מכן יהיה קשה להתמודד עמו במסגרת בקשה להישפט וניהול המשא ומתן עם התביעה המשטרתית. מסיבה זו, טרם הגשת הבקשה להמרה לאזהרה יש להיוועץ עם עו"ד תעבורה על מנת שניתן יהיה להבין האם בקשה להמרה לאזהרה היא הדרך הנכונה להתמודד עם דו"ח התנועה או שמה פנייה לבית משפט.

עורך דין לתעבורה

עורך דין לתעבורה הינו עורך דין אשר רכש ניסיון וידע בהתמחות בדיני תעבורה וטיפול בתיקים מורכבים ופשוטים כאחד. הכרת דיני תעבורה לכשעצמם אינה הופכת את עורך הדין למקצועי וטוב אלא שילוב של הכרת החוק והפסיקה לצד בקיאות בפרקטיקה הקיימת הם אלה ההופכים את עורך הדין לאחד היודע להתמודד עם כל דו"ח או אירוע אשר יקלע לפתחו באופן המקצועי והטוב ביותר.

מסיבה זו, טרם התקשרות עם משרד עורכי דין בהקשר של טיפול בדו"ח תעבורה או הזמנה לדין, חשוב להבין מיהו עורך הדין ומהי התמחותו בדיני תעבורה. מומלץ לכל נהג לפנות אך ורק לעורך דין תעבורה ולא להקל ראש בטיפול המקצוע בדו"ח התנועה שלו.