מזונות ילדים ומזונות אישה – המדריך המקיף

קרדיט vistacreate 
החוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), קובע את התנאים שבהם חייב אדם במזונות בן/בת-זוגו, ילדיו ובני משפחה נוספים וכן את דרך קביעת היקף המזונות, את המקרים שבהם פטור אדם מתשלום מזונות, את תוקף הזכות לקבלת מזונות, את סמכות בית משפט לעניני משפחה‏ בנושא ועוד. אבל מה בכלל הכוונה בכל הביטווים המשפטיים הללו? כל הפרטים בכתבה.

מזונות, הוא תשלום המושת על ידי בית המשפט המחייב אדם לשלם לבן משפחתו את הוצאות מחייתו. תשלום המזונות הנפוץ ביותר הוא תשלום מזונות ילדים, המשולמים במשפחה שבה ההורים התגרשו, על ידי אחד מההורים לבן הזוג האחר שהילדים נמצאים במשמורתו. בנוסף, פעמים רבות מחוייבים הגברים המתגרשים בדמי מזונות אישה.

מזונות ילדים – במדינת ישראל החובה במזונות עבור ילד יהודי עד גיל 6 מוטלת על האב בלבד. מאחר וחלק מהילדים חיים בשני בתי שני ההורים, נוצר מצב מסובך בו עבור ילדים עד גיל 6 האב נדרש לשלם פעמיים עבור כלכלת ילדיו. בפעם הראשונה זהו הסכום החודשי שמועבר לידי האם עבור מחיית הילדים, ובמקביל הוא משלם את מלוא הוצאות הילדים כשהם שוהים איתו ובביתו.

מזונות אישה – מזונות אישה הם סכום כספי שמחויב בעלה לשעבר לשלם לה במטרה לאפשר לה להמשיך לקיים רמת חיים זהה לזאת שניהלה במהלך חייה המשותפים עם בעלה. כל עוד בני הזוג טרם התגרשו, ואף אם מצויים השניים בעיצומו של תהליך הגירושין, מחויב הבעל לשלם לה את דמי המזונות עד מועד קבלת הגט. הבעל מחויב לשלם מזונות אישה עד לסיומם של הליכי הגירושין. עם מתן פסק דין המחייב את האישה לגט, פטור הבעל מתשלום דמי מזונות אישה לפי חוק.

קביעת תשלום המזונות לילדים

- פרסומת -

אז איך בכל זאת תדעו כמה מזונות תצטרכו לשלם? האמת היא שהתשובה לכך היא לא חד משמעית ומשתנה בהתאם לבית המשפט בו נערך הליך הגירושין. בנוסף, ההחלטה תלויה בגורמים רבים וביניהם – החלטת בית המשפט על חלוקת המשמורות, גיל הילדים, רמת החיים שהייתה נהוגה לפני הגירושים וכמובן רמת השתכרותם של כל אחד מבני הזוג המתגרשים. אך למרות שההחלטה הסופית על גובה תשלום המזונות נתונה לבית המשפט אשר עוסק בהליך הגירושין, קיימים 4 כללי יסוד שבאמצעותם תוכלו להבין טוב יותר את הנושא:

  1. כאמור, כאשר הילד הוא מתחת לגיל 6 ישלם האב בלבד דמי מזונות לבת זוגו לשעבר בגובה של 1,150 – 1,500 ש"ח. במקרים רבים פוסקים שופטי בית המשפט תשלומים נוספים שנדרש האב לשלם, אשר נוגעים להוצאות חריגות ולהוצאות החינוכיות של הילד.
  2. ביום 19.7.2017 קבע בית המשפט העליון כי כאשר הילדים הם מעל גיל 6 ועד גיל 18, ונקבעה עבורם משמורת משותפת של ההורים – יתחלקו האב והאם באופן שווה במזונות, בהתאם ליכולתם הכלכלית. פסיקה זו שונה מההחלטות הקודמות בעבר בהן היה נהוג כי מזונות ילדים עד גיל 15 יחולו לרוב רק על האב או על ההורה שהוא אינו בעל המשמורות.
  3. הוצאות "חריגות" – בהתאם לפסיקת העליון נדרשים ההורים המתגרשים לחלוק באופן שווה בהוצאות "חריגות" אשר יכולות לכלול תשלומים עבור חוגים או קייטנות, טיפולים רפואיים חריגים כמו יישור שיניים ופסיכולוגים, בילויים יציאות ועוד. כלומר, ההורים נדרשים להתחלק באופן שווה, בכל הוצאה חריגה עבור ילדיהם (במידה והילד הוא מעל גיל 6 כמובן).
  4. אחזקות מדור – המונח מדור הינו מונח המאגד בחובו את המונח מגורים. הזכות למדור הינה הזכות למגורים. דמי המדור המוטלים על החייבים במזונות הינם נגזרת מסכום דמי השכירות או החזרי המשכנתא החודשיים בתוספת סך החיובים בגין אחזקת המגורים. גם במקרה זה, כאשר ההורים הם במשמורות משותפות נהוג כי יתחלקו בני הזוג באופן שווה בתשלומי המדור.

לעוד מידע בנושא גירושין קראו: חלוקת רכוש בין בני זוג המתגרשים

הדברים הנאמרו פה מתייחסים בעיקר למצבים בהם הילדים נמצאים במשמורות משותפות ופעמים רבות כאשר בעל המשמורות הוא רק אחד מבני הזוג, תשלומי המדור, ההוצאות החריגות ותשלומים רבים נוספים מוטלים רק על בן הזוג שהוא לא בעל המשמורות. 

קרדיט vistacreate

חשוב להבין בנושא זה שכל מקרה הוא לגופו, וכל משפט של הליך גירושין מתנהל לפי מידות הצדק של בית המשפט. לכן, אין לקחת את הדברים הנכתבים פה כמובן מאליו ויש להתכונן לכל תרחיש.

מי זכאית על פי החוק לקבל מזונות אישה?

על פי אתר "כל זכות", אישה הזכאית לקבל מזונות מבן זוגה לשעבר, צריכה לעמוד באחד מ-4 הפרמטרים הבאים:

  1. אישה יהודיה הקשורה בקשר נישואין לאיש, "כדת משה וישראל":

אישה הנשואה על פי ההלכה היהודית, זכאית למזונותיה מבעלה כל עוד קשר הנישואין עומד בתוקפו (אלא אם כן האישה בגדה בבעל, עזבה את הבית ללא סיבה מוצדקת, או שהיא עובדת והכנסתה מספיקה לכל צרכיה).

המזונות משולמים לאישה עד מועד הגירושין בין בני הזוג או עד מתן פסק דין לגירושין על ידי בית הדין הרבני.

  1. אישה מוסלמית הקשורה בקשר נישואין בהתאם לדת האיסלאם:

אישה הנשואה על פי ההלכה היהודית, זכאית למזונותיה מבעלה כל עוד קשר הנישואין עומד בתוקפו (אלא אם כן האישה בגדה בבעל, עזבה את הבית ללא סיבה מוצדקת, או שהיא עובדת והכנסתה מספיקה לכל צרכיה).

המזונות משולמים לאישה עד מועד הגירושין בין בני הזוג או עד מתן פסק דין לגירושין על ידי בית הדין הרבני.

  1. בני זוג מעורבים/ שאינם משתייכים לעדה דתית מוכרת:

 הדין האישי אינו חל על בני זוג מעורבים (בני זוג שאינם משתייכים לאותה עדה דתית).

למרות זאת, במקרה שהדין האישי אינו מכיר בנישואין אך יש להם תוקף כלפי המדינה (למשל בנישואין אזרחיים בחו"ל), בית המשפט רשאי לפסוק מזונות אישה "חוזיים".

  1. בני זוג המוגדרים כ"חסרי דת": 

מי שאינם שייכים לאחת מהעדות שלהן בית דין מוכר בארץ, זכאים למזונות על פי החוק לתיקון דיני המשפחה.

בנושא אחר, כתבתי על: כל מה שצריך לדעת על הירושה >>>

מתי מתחיל בן הזוג לשלם את הכספים המגיעים לזוגתו לשעבר?

זכותה של האישה לקבלת דמי מזונות אישה איננה רטרואקטיבית. על הבעל לשלם דמי מזונות אישה רק מהרגע בו הגישה האישה את התביעה לתשלומם, אלא אם הוא הסכים אחרת במסגרת הסכם גירושין או הסכם אחר.

אישה שאינה עובדת ואין לה כל מקור פרנסה אינה יכולה להמתין עד שתתברר תביעת המזונות שהגישה עבורה או/ועבור הילדים. על כן מיד עם הגשת כתב ההגנה או בחלוף המועד להגשת כתב הגנה ניתן להגיש בקשה לפסיקת מזונות זמניים.

מטרתם של מזונות זמניים הוא לשמור על המצב הקיים עד שתתברר תביעת המזונות, וליצור מצב לפיו – ככל שניתן ומתאפשר – לא יהיה שינוי ברמת החיים של האישה או של הילדים. מזונות זמניים מטרתם לא רק למנוע חרפת רעב אלא למנוע שינויים קיצוניים ברמת החיים כאשר פורץ סכסוך בין בני זוג. 

לסיום: שימו לב שעתיד המשפחה לפניכם!

כשמחליטים להתגרש קיימות בעיות רבות וסכסוכים רבים אשר רובם מביאים את בני הזוג למצב של "מלחמה". הסיבות לאותם סכסוכים ומתחים בין בני הזוג היא בעיקר סביב נושאים כספיים: גובה תשלום המזונות, חלוקת הרכוש, תביעות מוניטין ועוד נושאים רבים אחרים. במצב בו אתם נאבקים עם בן הזוג שלכם עד זוב דם אתם פוגעים במשפחה שלכם ובילדים שלכם. 

בעייני, ילדים הם הדבר היחיד שחשוב! ואני ממליץ מאוד, לקבוע משמורות משותפות עבור הילדים, שכן יוכלו להנות, ללמוד, להתחנך ולהתפתח בזכות שתי העולמות – אמא ואבא. בנוסף, כאשר אתם מחליטים על משמורות משותפות, אתם מבטיחים שגובה המזונות ישולם בצורה שווה פחות או יותר ע"י שני בני הזוג ויכולים להיות בטוחים שעתיד הילדים והמשפחה לא יפגע בגלל הליך הגירושין.

כך גם באשר למזונות אישה. בהנחה שאתם צריכים לשלם אותם, על תמנעו מבת הזוג שלכם לחיות בכבוד, כמו שהגיע לה עד היום!

שלום, שמי אמיר בר-לב, אני וצוות המשרד שלי כבר עובדים מעל ל-27 שנים בתור עורכי דין בקריות. נשמח לייעץ לכם בכל שאלה בנושא מזונות!