מי ניצח במלחמת יום הכיפורים?

מלחמת יום כיפור היא מלחמה מדממת שלמרות כמעט יובל השנים שחלפו מאז רעמו פגזי הארטילריה וחרקו שרשראות השריון נדמה שעבור רבים, הדיה לא שכחו. בימים אלו יוצא ספרו החדש של ד"ר עמירם אזוב 'הכרעה – מי ניצח במלחמת יום הכיפורים'

מלחמת יום כיפור
עומר פרלמן בסדרה "שעת נעילה". צילום: כאן11

בקריה בתל אביב נסגר חדר המלחמה ב"'בור". המפקדים ידעו שבאה שעת חשבון הנפש. גם הציבור ביקש תשובות על שאלות קשות. ביניהן: מי בכלל ניצח? בימים שקדמו להפסקת האש נשלחו כוחות צה"ל לעוד מאמץ אחרון של הכרעה. הם חיפשו תמונת ניצחון שתמחק את זכר המפלה של הימים הראשונים ותחקוק את המלחמה כהצלחה שהושגה למרות תנאי פתיחה קשים. דגל ישראל מונף בכיכר המרכזית של העיר סואץ היה יכול לספק תמונה כזאת; מהלך שיביא לנפילתה של איסמעיליה היה אפשרות נוספת; לא כל שכן כניעתה המוחלטת, הסופית, של הארמיה השלישית המכותרת.

זהו קטע קצר מספרו החדש של ד"ר עמירם אזוב 'הכרעה – מי ניצח במלחמת יום הכיפורים' המספר את סיפורה של המלחמה ששינתה את פני החברה בישראל ועד היום מייצרת מחלוקת גדולה בקרב ההיסטוריונים וחוקרי הצבא על אופן קבלת ההחלטות בקרב המדינאים והמצביאים שהובילו את מדינת ישראל באותם ימים מדממים של אוקטובר 1973.

ביום שני הקרוב, ה-26.4 בשעות הבוקר תקיים מכללת אורנים מפגש עיון של החוגים להיסטוריה לרגל צאת ספרו של ד"ר עמירם אזוב 'הכרעה – מי ניצח במלחמת יום הכיפורים'

ד"ר אזוב חבר קיבוץ משמר העמק, היסטוריון, שהיה בעבר ראש החוג להיסטוריה באורנים, ישוחח באירוע על ספרו החדש העוסק במלחמת יום הכיפורים והשלכותיה על החברה הישראלית.

- פרסומת -

אזוב, יליד 1952, שהיה קצין חי"ר ותותחנים בעת שירותו הצבאי. לאורך שנים כתב ספרים וחקר את חזית הדרום. חלק מהמחקרים שערך עבור צה"ל עדין חסויים.

בין ספריו הקודמים: 'צליחה' על הימים הגורליים של מלחמת יום הכיפורים, ו'משמר העמק לא תיפול', על הקרב המכריע במלחמת העצמאות.

בספרו החדש 'ההכרעה' הוא מלווה את צה"ל בימי הלחימה האחרונים בחזית הדרום: בדיונות של המדבר האפריקאי, בסבך של החיץ החקלאי, ברחובות ובסמטאות של סואץ, בחמ"לים ובדיונים המדיניים. הוא בוחן את דברי המדינאים, חוקר את התנהגות המצביאים, מגיע עד לחייל ההולך בראש הטור, ומסכן את חייו ושואל את השאלה: האם המלחמה הוכרעה?

בין תגובות הקוראים: "הספר מפורט ועם זאת קריא." "ישנם תיאורים המצמררים גם היום". "זהו מפעל חשוב וראוי מאין כמוהו להנציח את זכר הנופלים."

בארוע העיון ישתתף גם ד"ר יאיר בוימל, מרצה באורנים שידבר על יום הכיפורים כנקודת מפנה בהיסטוריה הישראלית, וכן ופרופ' חיים וייס מאוניברסיטת בן גוריון שיעלה מחשבות והגיגים על סדרת הטלויזיה 'שעת נעילה'. עוד ישתתפו: דיקנית הפקולטה למדעי הרוח והחברה ד"ר הדס הירש וראש החוגים להיסטוריה ומחשבת ישראל ד"ר משה שנר.