מעבר לגבולות: האלמנטים שייקחו את עיצוב הגינה שלכם לקצה

צילום: FREEPIK

גינות מעוצבות הם מזמן לא רק מרחבים של שלווה ויופי, אלא מרחבים של יצירתיות, חדשנות ויש שיגידו אמנות לשמה. יש מעצבי גינות שרואים במרחב שניתן להם את ההזדמנות להפוך נוף רגיל ליצירת מופת יוצאת דופן ע"י שילוב אלמנטים נועזים ולא שגרתיים.

"יצירת גינה ששובה את החושים ומשאירה רושם מתמשך" כך אומר לנו זאב דיאמנט, בעלים של חברת "שדות – עיצוב והקמת גינות" שכבר מעל 25 שנה מתמחה בעיצוב גינות והקמה של גינות בשילוב אלמנטים ייחודיים. במאמר ביקשנו לסקור בעזרו האדיבה של זאב את האלמנטים שייקחו את עיצוב הגינה שלנו אל לקצה.

  • גנים אנכיים: השתחררו מנופים שטוחים מסורתיים על ידי אימוץ גנים אנכיים. על ידי שימוש בקירות, סבכות ואדניות תלויות, ניתן ליצור תצוגה שופעת ותוססת של צמחים שנראה כאילו "מתנגדים לכוח המשיכה". גינות אנכיות לא רק מוסיפות עניין ויזואלי אלא גם ממקסמות את השטח בגינות קטנות יותר, ומאפשרות ליצור נווה מדבר ירוק ומהמם גם בשטחים מוגבלים.
  • מים מים ועוד מים: למים יש יכולת מולדת לרתק ולהפנט. על ידי שילוב אלמנטים כגון מפלים זורמים, בריכות מחזירות או אפילו מזרקות אינטראקטיביות אנו יכולים לא רק להוסיף תחושת שלווה אלא גם ליצור נקודת מיקוד השולטת על תשומת הלב של היושבים בגינה. חשוב כמובן לשלב תאורה מתאימה לאלמנטים על מנת ליצור את הבולטות הנדרשת בשעות הערב.
  • מבנים אדריכליים: לא מדובר כאן על מבני גן מסורתיים אלא על פרגולות עם עיצובים מורכבים, ביתנים אוונגרדיים או אפילו פסלים אמנותיים המשתלבים בהרמוניה עם הנוף שמסביב. מבנים שכאלה משמשים כאלמנטים פונקציונליים ואמנותיים כאחד, ומוסיפים נופך של פאר וייחודיות לגינה. כאן נוסיף שחשוב לתכנן בלשב מוקדם עוד לפני ההקמה את המרחב על מנתת לאפשר את התשתיות המתאימות כגון, סלעיה, תאורה ועוד.
  • מבחר צמחים לא שגרתי: כדאי לשקול בחירה במיני צמחים ייחודיים ואקזוטיים. מומלץ לבחור בצמחים עם צבעים מרהיבים, צורות יוצאות דופן או טקסטורות מסקרנות.
  • תאורה: את הקסם של הגינה אפשר לשדרג במידה רבה ע"י יישום טכניקות תאורה חדשניות ושימוש חכם בתאורה. שווה לשקול להשתמש בשילוב של זרקורים, תאורה חזקה ותאורת מסלול כדי ליצור צללים והדגשים דרמטיים. לשלב נורות LED משנות צבע או סיבים אופטיים כדי ליצור אווירה מיסטית שיכולה להפוך את הגינה לארץ פלאות קסומה לאחר השקיעה.
  • חושים: הפעלת החושים שלנו יכולה לייצר ממדים חדשים ומפתיעים לגינה שלנו. על ידי שילוב אלמנטים שחורגים מהמשיכה החזותית. צמחים ארומטיים כמו לבנדר או יסמין יכולים למלא את האוויר בניחוחות קסומים. לחוש השמיעה ניעזר בפעמוני רוח, מפל מים עם צלילים עדינים או אפילו אזור ייעודי למוזיקה בחוץ ועוד.
  • חללי מגורים בחוץ: הרחבת הפונקציונליות של הגינה על ידי יצירת חללי מגורים חיצוניים יוקרתיים. התקנת מטבח חיצוני מאובזר, אח נעים, או אפילו בריכה המשתלבת עם הסביבה הטבעית. חללים אלה מטשטשים את הקווים בין מגורים פנימיים וחיצונים, ומספקים נווה מדבר למנוחה, בידור והתכנסויות משפחתיות.

אז מעבר לעליית ערך הנכס והשיקול הכלכלי (שהרי זה ידוע שקונים פוטנציאליים מזהים את המאמץ, היצירתיות וההשקעה שהושקעו ביצירת מרחב חיצוני יוצא דופן כל כך), לא פחות חשוב הוא הביטוי האישי. בהרבה מקרים הגינה מספקת לנו הזדמנות לבטא ולהפגין את היצירתיות והטעם הייחודי שלנו. הגינה למעשה הופכת לבבואה של האינדיבידואליות שלנו, הטעמים וההעדפות שלנו, שבאים לידי ביטויי באלמנטים הלא שגרתיים והבחירות הנועזות שעשינו בכל מה שקשור לעיצוב הגינה – לוח הקנבס של האמן שבנו.