הקשר בין שזיפים לעצירות

צילום: freepik

עצירות יכולה להיות לא נעימה בכלל, בוודאי כשהיא ממושכת ובטח כשהכאב מכריע. מדובר על אחת מתופעות הבריאות הנפוצות ביותר. לעיתים אנשים סובלים זמן רב מבלי לדעת שהפתרון ממש פשוט וקל, ואפילו לא מצריך לקיחת תרופה. הכנו לכם כתבה עם כל מה שאתם פשוט חייבים לדעת על שזיפים והיכולת שלהם לסייע בעצירות.

מהי עצירות וכיצד נוצרת?

עצירות היא תופעה רפואית נפוצה מאוד שיכולה להתרחש בכל גיל. עצירות היא מצב בו הצואה לא יוצאת ממערכת העיכול ולמעשה נתקעת בתוכה מסיבות שונות. זו יכולה להיות תזונה לא בריאה ודלה במים ובסיבים תזונתיים, חוסר בפעילות גופנית, רגישות למזון מסוים, מחלות בקיבה או במערכת העיכול או תופעת לוואי של לקיחת תרופה מסוימת. יש עצירות כרונית ויש שמגיעה אחת לכמה זמן בשל אירוע זמני, יש לציין שאם מדובר על עצירות שחוזרת על עצמה הדבר מחייב בירור רפואי מעמיק.

תכונות השזיפים

שזיף הוא פרי שמגיע בכמה זנים – ירוק, אדום וסגול, כאשר בארץ אנחנו מכירים בעיקר את השזיף הסגול. סגולותיו רבות והוא מעיל ערכים תזונתיים מרכזיים הכוללים סיבים תזונתיים, ויטמינים רבים ובהם ויטמין C שנחשב לאנטי אוקסידנט חזק המסייע בהגנה על תאי הגוף מפני נזקי החמצון. בנוסף, השיזף מכיל ויטמין A, ויטמין E וויטמין K.

השיזף מכיל גם מינרלים חיוניים רבים ובהם נתרן, ברזל, מגנזיום ופוטסיום המשמש לתפקוד הלב לשמירה על מאזן המים בגופנו. הוא מכיל גם כמות גדולה של סיבים תזונתיים לעומת פירות אחרים, לסיבים יש תפקיד עיקרי ומשמעותי בכל הנוגע לתחושת השובע שלנו לתהליכי העיכול. בנוסף לכל הערכים התזונתיים הללו, לשיזף ערך קלורי נמוך, לכן הוא מומלץ מאוד עבור מי שמעוניינים לאכול פירות ובכלל מאכלים עם ערכים קלוריים נמוכים.

השפעת השזיפים על העיכול

- פרסומת -

שזיף הוא פרי הידוע ביכולתו להשפיע על מערכת העיכול והקלה על עצירות. מדובר על אחד מפירות המאכל המזינים ביותר למערכת העיכול כולה, הוא משפר את פעילות מערכת העיכול בשל תכונותיו השונות – הוא עשיר במיוחד בסיבים להם תכונה ייחודית לקידום תנועת המעיים הטבעית. השיזף מכיל גם כמות גדולה של לחות שחשובה לתנועת המעיים ומינרלים עם תכונות ייחודיות שגן כן קשורות למעיים – למשל מגנזיום המסייע במניעת עצירות.

במיוחד אם מדובר על עצירות זמנית או חד פעמית, מומלץ מאוד לנסות את השיזף בתור טיפול בעצירות שכן לרוב הוא מספק את הצורך ופותר את אותה בעיה נקודתית. כל הערכים התזונתיים של השיזף מספקים את התמיכה הנדרשת למערכת העיכול אך חשוב גם לא להגזים – מומלץ לאכול רק כמה שזיפים כדי לפתור את הבעיה הנקודתית ואם מדובר על עצירות שחוזרת על עצמה יש להיוועץ עם רופא אך ניתן גם לבחון את שילוב השיזף בתפריט היום יומי.

אם מדובר על עצירות שחוזרת על עצמה מומלץ לבחון לעומק את התזונה היומיומית תוך מתן דגש על נושא הסיבים התזונתיים. ככלל, מי שסובל מעצירות צריך לבחון כיצד הוא יכול לשלב יותר סיבים תזונתיים למזון שלו ביום יום, זאת כדי למנוע מלכתחילה את התופעה.

**המידע הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.