משפחת אהוביה סנדק יוצאת למאבק: מסמך פנימי של מח"ש חושף לכאורה את טיוח החקירה

משפחת סנדק יוצאת למאבק משפטי בדרישה להשגת צדק לאהוביה ולחקור את השוטרים המעורבים במותו, זאת לאחר החלטת היועמ"ש שלא לפתוח בחקירה נגדם. עו"ד אריאל עטרי המייצג את המשפחה מטעם חוננו "יש הרוג, יש ניגוח, אבל ראשת מח"ש הורתה לשחרר את החשודים. היועמ"ש חושב שראשי התיבות של מח"ש הם – המחלקה לחיפוי על שוטרים".

משפחתו של אהוביה סנדק. צילום: ארגון חוננו

משפחת סנדק יחד עם ערכי דינה אריאל עטרי ומנשה יאדו ערכו היום (א') מסיבת עיתונאים בירושלים, שם הגיבו לראשונה על החלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לסגור את תיק החקירה נגד השוטרים המעורבים במות בנם. המשפחה חשפה לציבור מסמך פנימי של מח"ש, המתאר את טיוח החקירה.

מדובר במסמך פנימי שנשלח בתוך מח"ש בעקבות תלונה על התנהלות ראש מח"ש עו"ד קרן בר מנחם בחקירת מותו של אהוביה ז"ל.

במסמך תואר כיצד זומנו השוטרים לחקירה במשרדי מח"ש עוד באותו הערב, כאשר חלפו מספר שעות מהמרדף וטרם התקבלו דו"חות הפעולה שלהם. ראש צוות החקירה הכין את החוקרים כיצד לחקור את השוטרים החשודים, היות והיה קיים חשד ממשי לשיבוש החקירה על ידם. חרף זאת החליטה ראש מח"ש לשחרר את השוטרים החשודים לביתם ללא כל חקירה, למרות שבשעה זו כבבר היה ידוע לבר מנחם שקיים חשד כי מותו של אהוביה נגרם כתוצאה מניגוח הרכב בו נסע.

בנוסף, לפי מכתבו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ועפ"י דברי ראש צוות החקירה, התערבותה של עו"ד בר מנחם לא היתה ידועה לו, מה שיכול להסביר את מסקנותיו השגויות לגבי סגירת התיק נגד השוטרים.

- פרסומת -

אברהם סנדק, אביו של אהוביה ז"ל, אמר במסיבת העיתונאים "הלב שלנו נדקר שוב. דמי בננו אהוביה זועקים מן האדמה, לא רק על דמיו הוא אלא על דמי הצדק, על דמי שאיפותינו לבנות כאן בארץ חברה מתוקנת. אנחנו ההורים של אהוביה נלחמים לא רק על דמו אלא על דמי ילדי ישראל כולם. נעשה כל שנוכל שהבן שלנו יהיה ההרוג האחרון מאלימות משטרתית ומשנאת חינם.

"דרישתנו: חתירה בלתי מתפשרת אל האמת והצדק. דרישתנו: משפט יושר", אמר האב, ושאל "מדוע נסגרה הזירה שעות רבות? מדוע השוטרים הגישו דו"חות פעולה באיחור גדול? איפה מצלמות הרכב? מה קורה במח"ש? אנו נחשפים להדלפות ממח"ש ומהפרקליטות על זעזוע מעוצמת הטיוח?

אחרי 2,000 שנות גלות חזרנו לארצנו הקדושה כדי להקים מדינה מתוקנת וישרה שהיא אור לגויים, מדינה בעלת מערכת משפט עם גבורת צדק. ציפינו מהיועמ"ש שלא רק יסתמך על החקירה המשותפת של המשטרה ומח"ש, שהם בעצמם החשודים, שלא יקבל החלטתו רק על סמך הנתונים שהמשטרה הביאה לו, אלא יהפוך כל אבן כדי לחפש את הנתונים שהוסתרו ממנו ומאתנו".

עוד הוסיף האב "מדוע לא מגיע לנו זכות אלמנטרית שהתיק שלנו יגיע לבית המשפט? איך היועמ"ש עשה משפט בעצמו מבלי לשמוע את טענת שני הצדדים, כאשר הוא לא שמע את טענתנו כלל? אנחנו ממשיכים להיאבק למען הצדק לאהוביה, למעם הצדק של עם ישראל. לא נשקוט ולא נשתוק עד שדמו של בננו יידרש – כי נבלה נעשתה בישראל. ממשיכים לדבוק בדבר אלוקינו "מדבר שקר תרחק ונקי וצדיק אל תהרוג".

עו"ד אריאל עטרי המייצג את המשפחה מטעם ארגון חוננו חשף מסמך פנימי של מח"ש, לפיו למח"ש היה ידוע על ניגוח רכב הנערים ע"י הניידת, וכן מתאר את התערבות ראשת מח"ש בחקירה. מדובר במסמך שנחשף כחלק מתחקיר '7 ימים' ע"י העיתנואי אלישע בן קימון.

לדברי עו"ד עטרי "ביום האירוע היתה חשיבות רבה לקיום החקירה בצורה מידית. בתחילה נטען כי החקירה לא בוצעה כי לא היה ברור שהיה ניגוח. הנושא הופרך – למח"ש היה ידוע שהשוטרים ניגחו את הרכב.

מאוחר יותר החוקרים שמונו לחקור את הפרשה במח"ש הבינו שהשוטרים עושים הכל כדי לא להגיע ולמסור גרסה, מתחמקים מלכתוב מה קרה ולא מעבירים זיכרונות דברים של האירוע. כשהחוקרים מבינים את ניסיון ההתחמקות הם מזמינים אותם לחקירה, משום שלדרג המקצועי במח"ש ברור שיש ניסיון לשיבוש חקירה. מזמנים את השוטרים ונערכים לחקור אותם בקשר לגרימת מות אהוביה. חרף זאת בשעת לילה מאוחרת, אחרי שהשוטרים כבר נמצאים בתחנה והחוקרים ערוכים לחקירתם, מתערבת ראשת מח"ש ומנחיתה הוראה יוצאת דופן – לשחרר את השוטרים החשודים", תיאר עו"ד עטרי.

עו"ד עטרי מתח ביקורת חריפה על החלטת ראש מח"ש "יש הרוג, יש ניגוח, אבל תשחררו. הם הולכים הביתה ושלושה ימים מסוגלים לתאם עדויות. רק אחרי שלושה ימי מגיעים השוטרים לחדרי חקירות מח"ש. הדברים הללו לא היו ידועים ליועמ"ש. מי שמעיין במכתבו מסוף השבוע ומסקנותיו ברור לו שהוא לא היה ער למעורבות ראשת מח"ש בנושא מתן האפשרות לתיאום עדויות. המלצתה לסגירת התיק באה להגן על עצמה כמו שהיא באה להגן על השוטרים.

בנוסף, אהוביה היה מתחת לרכב בשעה ארוכה, והשוטרים שהיו במרחק 15 מטר ממנו לא עשו מה שכל אחד היה עושה – לא ניגשו והצילו את חייו. אם היו עושים זאת אהוביה היה בינינו. היועמ"ש לא עושה את הבחינה המינימלית, האם אפשר להעמיד לדין את השוטרים לגבי הצלת חייו של אהוביה. היועמ"ש הולך הביתה ומשאיר אותנו עם הרגשה קשה. ברור לנו מה היומע"ש חושב שראשי התיבות של מח"ש הם – המחלקה לחיפוי על שוטרים", סיכם.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו מסר "נהרג ילד במרדף משטרתי, ולא קרה דבר. הכל בסדר. היועמ"ש דחה את גרסת הניגוח, לדבריו התאונה אירעה בעת עקיפה שהיתה סבירה. אין כתב אישום כי החלטת השוטר לצאת לעקיפה היתה סבירה.

ואני אומר – וכל אחד יכול להבין – שההחלטה לא סבירה. הרכבים נסעו במהירות עצומה, רכב הנערים התהפך פעמיים באוויר אחרי המכה, בכביש צר, מפותל ומאוד משובש, כשכל הדרך הרכב של הנערים סוטה ימינה ושמאלה ולא נותן לניידת לעקוף. בתנאים האלו יוצא השוטר לעקיפה, שלא ארכה אפילו שבריר שניה – איך שיצא לעקיפה גחון הניידת פגע בסובארו וסנדק מת. זו החלטה סבירה? מישהו יכול לקבל את זה?

החלטה לא סבירה בעליל. הרגה את סנדק. היועמ"ש לא יכול להגיד סביר ולהכשיר את המוות. ישפוט הציבור והדבר יעלה לבג"צ", סיכם עו"ד יאדו.