נקראתם להתייצב בוועדת הביטוח הלאומי? ב"זכותי" מציעים לקרוא את המאמר שלפניכם

זכותי:
צילום: Pixabay

החשש לקראת וועדה הרפואית הינה תופעה מוכרת, כאשר רבים מלינים על הזמן הקצר שניתן להם להסברים, או מדווחים על תחושת חוסר אמפתיה לכאבם ולסבלם מצד חברי הוועדה. בכדי לשבור את מחסום הפחד, בחרו "בזכותי" להעניק כמה עצות טובות לדרך, לפני מפגש עם הוועדה

צמד המילים וועדה רפואית מספיקים כדי לזרוע מורא גם בקרב האמיצים שבינינו, רבות דובר על אותה וועדה של הביטוח הלאומי, שבתכליתה נועדה להבטיח שכל ישראלי באשר הוא יזכה לקבל את המגיע לו ברגע שיזדקק לכך, זו הרי זכותנו. על כך אנחנו משלמים במשך כל השנים הללו של עמל רב מס הכנסה וביטוח לאומי, וכמובן גם מס בריאות. אך בשעת צרה, רבים נאלצים לגלות שתהליכי הבירוקרטיה הם סבוכים וארוכים, וכשמגיעה סוף סוף השעה ובה אנו נדרשים להתייצב בפני אותה וועדה, "שומר הסף" של הביטוח הלאומי, הרגע לו ייחלנו כל כך שיגיע בו ייגזר האם נקבל את הקצבה או המענק, אורך בסך הכל דקות ספורות. "לא פעם אנו שומעים שאדם שהגיע לאותה ווועדה רפואית התאכזב לגלות שהיה צריך להגיע אליה מוכן מראש", אומרים ב"זכותי", המתמחים במימוש זכויות רפואיות, ואכן הכנה מתאימה היא פעמים רבות ההבדל בין הצלחה וכישלון במקרים אלו.

קודם כל צריך להבין מול מי ועל מה "מתמודדים"

הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי הינה למעשה הערכאה בה נקבע מי יהיה זכאי לקצבה או מענק מטעם המדינה, בעקבות מחלה או פציעה קשה. כל אדם אשר פונה לביטוח הלאומי בבקשה למימוש זכויותיו הרפואיות ייצטרך בסופו של דבר להתייצב אל מול אותה הוועדה, שם ייבדקו את אמיתות טענותיו, ישאלו את השאלות הקשות, ייבחנו את מצבו הרפואי, וידרשו לראות מסמכים רפואיים רלוונטים.

- פרסומת -

עבור רבים ההגיון הבריא אומר, ובמידה רבה בצדק, שאם מגיע לי אז אקבל. משמע, רבים מסיקים שהעובדה שסבלם ניכר הוא בגדר ראייה מספקת, ומעריכים כי הוועדה תבין זאת ותתחשב בהם. "זה יוצר מצב שרבים מגיעים לאותה וועדה בשאננות מסוימת, ללא המסמכים הדרושים, וחלקם בסערת הרגשות אף נוטים להתעמת עם חברי הוועדה", אומרים ב"זכותי", "חשוב קודם כל לדעת ולהבין  מול מי ועל מה "מתמודדים"".

וועדה רפואית: מורה נבוכים

הוועדה הרפואית כוללת רופא מטעם המוסד לביטוח לאומי, שתחום התמחותו רלוונטי לבעיה הרפואית ממנה סובל הפונה. התהליך מתחיל בכך שאותו רופא מעיין בתיק הרפואי של הפונה, וסוקר כל מסמך רפואי בו. לאחר שעיין בתיק וגיבש דעה כללית בנוגע למצבו הרפואי של הפונה, יוזמן הפונה להיכנס לחדר הוועדה, שם נוכח גם מזכיר הוועדה, אשר תפקידו לתעד את כל המתרחש בחדר באמצעות פרוטוקול.

זכותי: "רבים מגיעים ללא המסמכים הדרושים"

בשלב זה מוזמן הפונה להסביר במילותיו את מצבו הרפואי, לפרט את קשיי התפקוד היומיומיים, ולהסביר כיצד הם נובעים ממצבו הרפואי. "ישנה חשיבות מכרעת בשלב זה להכנה מתאימה, אשר תסייע לפונה להבין כיצד לפנות לחברי הוועדה, איך וכיצד לשטוח בפניהם את הטענות ואפילו באילו מונחים מומלץ להשתמש", מדגישים ב"בזכותי", שם צברו לאורך השנים ניסיון רב בבניית תיקים רפואים ובהכנה של אלפי פונים לאותן וועדות.

בשלב הבא יוכל הרופא לבקש לבדוק את הפונה על מנת לאשש או לשלול את חלק מהטענות שהוצגו בפניו. בסיום הבדיקה רשאי הרופא לבקש חוות דעת רפואית נוספת או את ביצוען של בדיקות נוספות. במידה ואכן כך הדבר, יזומן הפונה לועדה נוספת לפני מתן הכרעה בעניינו.

החלטת הוועדה

לאחר שהפונה יוצא מחדר הוועדה עובר הרופא לבחון את הנתונים שהוצגו בפניו לצד המזכיר אל מול ספר הליקויים, אשר משמש כמדריך המגדיר כמה אחוזי נכות יכולים להינתן לכל ליקוי רפואי. לכך ישוקללו המצב הרפואי של הפונה, וכמובן התיק הרפואי והמסמכים שבו, ובהתאם לכך ייקבע הרופא את סעיפי הליקוי, ולמעשה יחליט מה הן הזכויות הרפואיות שלהן זכאי הפונה, אם בכלל. החלטת הוועדה תישלח אל הפונה בדואר לא יאוחר מכשלושה שבועות מיום התכנסותה.

החרדה המלווה את המפגש עם הוועדה הרפואית היא בעיקרה מוצדקת. עבור מי שנזקק לעזרה וסיוע, מדובר ברגע גורלי, אשר יוכל להשליך רבות על עתידו ולהשפיע על חיי היום יום שלו. "לכן ישנה חשיבות גורלית להגיע מוכנים מראש, ואף כדאי להתייעץ ולהיעזר במי שמתמחה בבניית תיקים רפואיים ומימוש זכויות", מדגישים ב"זכותי", "זה אמנם יכול להיות מתיש, אבל בהחלט ניתן לנצח את הבירוקרטיה".