סדר וארגון כדרך חיים

זמן לסדר בת אל אליאב

התפיסה הכללית היא שסדר וארגון אלו תחומים שדורשים זמן רב של התעסקות וחשיבה. תחומים שניתן להתעסק בהם רק כאשר אנו פנויים לכך, פיזית ונפשית.

לרוב, פסח נתפס כמועד שלקראתו מסדרים את הבית ביסודיות אבל העניין הוא שסדר וארגון הם כלים הכרחיים שמשפיעים על חיינו בכל יום.
כאשר אנחנו מסדרים את המרחב הביתי שלנו רק פעם בשנה / פעם בתקופה, אנחנו בעצם מפסידים מכך איכות חיים. למה בעצם שנחכה עד פסח על מנת שחיינו יהיו איכותיים יותר?

חשוב להבין שבעצם הסדר עצמו לא דורש מאיתנו זמן רב כאשר הוא שגרתי. החזרת פריטים למקום, תיחזוק הפינות השונות בבית, מיון פריטים. כל אלו פעולות שכאשר נבצע אותן באופן תמידי ושגרתי במהלך היום, יקחו בפועל דקות ספורות. המציאות הרווחת היא שעומס הפריטים מצטבר ומתוך כך נוצר בלאגן.

סידור של ערימות פריטים לוקח זמן רב מאשר סידור ממוקד של ערימות קטנות. הבלאגן שנוצר משפיע עלינו באופן שלילי: תחושת סרבול, תחושת מחנק וחוסר הבנה מה נמצא בסביבה שלנו, אך ברגע שאנחנו מתרגלים ל"שגרת סדר", כך לא יווצר בלאגן משמעותי ונוכל להתמודד עם חוסר סדר מועט שנוצר במרחב.

- פרסומת -

רכישת ההרגלים לסדר היא לא מובנית מאליה ונדרש זמן לרכוש לעצמנו הרגלים בסיסיים שלא היינו חלק מחיינו בעבר אך רצוי להבין שישנו כח עצום להרגל וככל שנתרגל לסדר ולארגן את הבית בשגרה היומית, כך חיינו יהיו מסודרים יותר בכלליות ונרגיש מחוברים יותר למרחב שלנו.

אסור להתרגל לחיות עם הבאלגן. צילום: Pixabay

התהליך צריך להיות מורכב מצעדים קטנים: בכל פעם נסדר פינה או איזור אחר בבית. לאחר שסידרנו פינה אחת, נעבור לסדר את הפינה הבאה. כך עם הזמן, המרחב הביתי יהפך להיות מסודר ומאורגן הרבה יותר.

ברגעים של משבר או ייאוש ותסכול מסידור המרחב, נקבל את ההתמודדות בהבנה. נפילות הן חלק תמידי ממהלך חיינו. שינויים לא נעשים כבדרך קסם אך עם הזמן וההתמדה בתהליך הסידור, נוכל להיווכח שהסדר לא דורש מאיתנו זמן ומשאבים כפי שהיה בעבר, יותר מכך, אנחנו נהנה כל כך מהסדר והארגון במרחב הביתי וזה יהפך להיות בעינינו כחובה, כמציאות מוגמרת ובהירה.

חשוב להבין ש"שגרת סדר" זוהי מתנה לכל מי שנוכח בבית, מבוגרים וילדים כאחד. מרחב מסודר משפיע לטובה על הריכוז, האווירה, תחושת שייכות, התמצאות במרחב,  התנהלות יומית, זמן איכות משפחתי, הכנסת אורחים, התנהלות כלכלית תקינה ועוד – כאשר הבית מסודר ומאורגן כולם מרוויחים מכך. לכן, זהו תהליך משתלם ומיטיב עד מאוד ומומלץ לכל משפחה לעבור אותו, בהתאם לצרכים שלה ולמציאות חייה.

הרצון, ההתמדה והיכולת שלנו לדבוק בתהליך, הם המכלול להצלחה ולתחושות מסוגלות, לחיות חיים ב"שגרת סדר".