סוגרים תיקים: ירידה של 40 יום במשך הטיפול בבתי הדין הרבניים

הסיכום הסטטיסטי השנתי של הנהלת בתי הדין הרבניים חושף נתונים חדשים אודות מפת הגירושין בישראל כשלראשונה מזה שנים ישנה ירידה במספר הזוגות שהתגרשו, ירידה משמעותית של 40 יום במשך סגירת תיק בבית הדין מרגע פתיחתו ועליה משמעותית במספר הגיטין לנשים עגונות.

אייל רותם 20/04/2015

מזה שנים ירידה במספר הזוגות המתגרשים: בשנים האחרונות חלה עליה מתמדת במספר הזוגות המתגרשים, ואילו השנה נרשמה הפוגה. בשנה החולפת (2014) חלה ירידה של כ-2% במספר המתגרשים לעומת אשתקד (2013) שהציגה עליה של כ-5.8%. השנה התגרשו 11,023 זוגות בעוד שבשנת 2013 עמדו על מדרגות הרבנות 11,249 זוגות.

אז מי העיר השיאנית במספר המתגרשים הגבוה בישראל? גם השנה ירושלים עומדת בראש עם 874 (לעומת 733 אשתקד) זוגות שהתגרשו ומותירה את תל אביב מתחתיה עם 779 (לעומת 678 אשתקד) זוגות שהתגרשו. במקום השלישי חיפה עם 629 זוגות ובמקום האחרון אזור עם 29 זוגות.

- פרסומת -

במהלך שנת 2014, נסגרו בבתי הדין הרבניים 96,837 תיקים, לעומת 89,175 אשתקד. הישג משמעותי בירידה של 40 יום במשך זמן הטיפול בסגירת תיק מרגע פתיחתו: זמן ממוצע לסגירת תיק עומד על 56 יום, בניגוד ל-96 יום שבשנה הקודמת. במהלך השנה החולפת נפתחו 9,692 תיקים להסכמי גירושין, 4,401 ביקשו לברר את יהדותם, 3,341 תיקים לירושה ו- 52 תיקים בנושא אימוץ ילדים.

היחידה המיוחדת של הנהלת בתי הדין הרבניים בנושא התרת עגונות הצליחה להשיג גט ל-184 נשים, שבעליהן נעלמו בארץ ובחו"ל, לעומת 159 אשתקד.

מתן סנקציות נגד סרבני גט: בשנת 2014 ניתנו 191 פס"ד לסנקציות נגד 40 סרבני גט לעומת שנה קודמת במהלכה ניתנו 168 פס"ד לסנקציות נגד 46 סרבנים. הסנקציות הכוללות: צו עיכוב יציאה מהארץ, מניעת ניהול חשבון בנק, מניעת רישיון נהיגה, מניעת מינוי למשרה ציבורית, מניעת תנאים מאסירים פליליים שהינם גם לסרבני גט. השנה ניתנו 16 צווי מאסר לסרבני גט, מונו 4 חברות חקירה פרטיות לאיתור סרבני גט בארץ ובחו"ל.

סמנכ"ל בתי הדין הרבניים, שמואל יוסף: "מערכת בתי הדין סובלת מזה תקופה ממושכת ממחסור משמעותי של כ-20% בדיינים, זאת עקב תהליכים בירוקרטים בהתכנסותה של הועדה למינוי דיינים. המצב הנתון גורם לעומס רב על הדיינים והמערכת המנהלית שעושים לילות כימים בכדי להקל על מצוקת ציבור המתדיינים. "בשנה שחלפה חל שיפור משמעותי בשירות לציבור, הוכנסה מערכת משוכללת לניהול תורים ואף נעשו מעברי בתי דין ירושלים ואשקלון לדיור חדש".

מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור: "בחודש אוגוסט 2014, בהעדר מנהל קבוע, הופקדה בידי האחריות האדמיניסטרטיבית מטעם משרד המשפטים על בתי הדין הרבניים. בתוקף כך, שמחתי לקבל את הסיכום הסטטיסטי של בתי הדין הרבניים לשנת העבודה האחרונה.ראשית, ברצוני לברך על פרסום הדו"ח המבטא מחויבות ממושכת לשקיפות שלטונית. עיון בדו"ח מגלה מספר פנים בעשיית בתי הדין הרבניים, אשר איננה תמיד נמצאת באור הזרקורים. "בהקשר זה ברצוני לציין את השיפור הניכר בהצלחת בתי הדין הרבניים בנוגע להתרת נשים עגונות שבעליהן נעלמו בארץ ובחו"ל. הצלחה זו, העולה מהנתונים המוצגים בדו"ח, הינה תולדה של השקעת משאבים של הנהלת בתי הדין בתחום, פעילותה החשובה של היחידה המיוחדת להתרת עגונות ונכונותם של הדיינים להירתם לטיפול בסוגיה חשובה זו ולהשתמש לצורך זאת בכל האמצעים הנתונים בידיהם."עבודה רבה עוד לפנינו, ובתוך כך מינוי מנהל קבוע ודיינים חדשים לבתי הדין, באופן שיאפשר מתן שירות מהיר ויעיל יותר לציבור".