"עבודה בחופש הגדול? לא רק בשביל כסף לבזבוזים אלא גם חינוך"

שיעור אסטרנומיה. צילום: דרור מצפה רמון

רבים מבני הנוער עובדים בחופש הגדול, זה לא טרנד חדש. מאז ומתמיד בני ובנות נוער ניצלו את ימי הקיץ להרוויח קצת כסף, להתנסות בעצמאות, להרגיש בוגרים. מגוון העבודות עבורם אינו גדול וכולל לרב מלצרות, עבודות דלפק ברשתות מזון, קולנוע, חנויות, בייביסיטינג וכדומה, בהתאם לכך גם שעות העבודה לא פשוטות, שעות ארוכות על הרגליים והשכר והתנאים, איך לומר? לא משהו.

מגמה חדשה בשנים האחרונות מראה שיש גם אופציות אחרות. עבור בני נוער שלומדים במסגרות חינוכיות דוגמת דרור מצפה רמון יש אפשרויות תעסוקה בתחומים נוספים, עם ערך חברתי וכלכלי מוסף.

בתיכון החברתי דרור מצפה רמון במסגרת לימודי אסטרונומיה עוברים החניכים קורס הדרכת כוכבים במכתש רמון הלא הוא " שמורת אור הכוכבים". זו הכשרה מותאמת על ידי חברת הדרכות "בטבע" שפרצה את תחום האסטרונומיה בשנים האחרונות. החניכים ידריכו קבוצות של מטיילים ותיירים שיגיעו הקיץ למצפה רמון. מעבר לידע הנרכש במסגרת הלימודים החניכים מתנסים גם בעבודה וכל הערכים והמיומנויות הנדרשות לשם כך.

הלימודים בתיכון החברתי דרור מצפה רמון שמים דגש על לימודים בעלי משמעות באמצעות חשיפה, התנסות והכרת השטח. במגמת יזמות וניהול באקו-תיירות בתיכון במסלול לימודי ראשון מסוגו בארץ בני ובנות נוער לומדים להוביל ולנהל פרויקטים בתחום האקו תיירות על ידי למידת השטח, הדרכת טיולים, הפקת אירועים, והכל דרך סדנאות חווייתיות והתנסות ממשית תוך חיבור לשטח, הכרתו ושמירה עליו.

- פרסומת -

בנוסף, כחלק מהאג'נדה החברתית של מעורבות קהילתית של הצוות וחניכי התיכון בחיים הקהילתיים במצפה רמון חלק מהחניכים צפויים להדריך בקטיינות מקומיות של ילדים, זאת הם יעשו בהתנדבות ללא תשלום.

כרמל לוי, מנהלת שותפה בתיכון החברתי, מספרת: "החיבור לטבע שמזמן לנו המיקום שלנו במצפה רמון מאפשר לנו לספק לחניכים למידה חווייתית דרך השטח. מרבית השיעורים בתיכון נערכים בחוץ – בטבע ובמרחב, וכך החניכים לומדים את הסביבה בה הם חיים, איך לשמור ולטפח אותה ומתנסים בעבודה תוך שימוש במיומנויות והכישורים שהם רוכשים. במהלך חופשת הקיץ החניכים יתנסו בעבודה בהדרכת כוכבים, יסבירו, ויחברו מטיילים אל המקום המדהים אליו הגיעו. זהו שילוב חינוכי של ידע, ערכים, מיומנויות ומימושן בשטח. גם ההתנדבות בהדרכת קייטנות לילדים זה פועל יוצא של חינוך למעורבות קהילתית וחברתית ויצירת חיבור בין החניכים למצפה רמון".