ירושלים: כאן הכל התחיל

על גבעת עיר דוד, הסמוכה לכותל המערבי, נבנתה העיר ירושלים לפני אלפי שנים. לפני כ-3000 שנים, החליט דוד המלך לעזוב את עירו חברון, ולעלות לירושלים על מנת לאחד את עם ישראל סביב עיר בירה אחת – והפך אותה לבירת ממלכה משגשגת וחזקה. בנו שלמה, הקים את בית המקדש על פסגת הר המוריה, מקום עקידת יצחק, וכך הפכה ירושלים לבירה מדינית, דתית ורוחנית עבור עם ישראל כולו. ביום י"ז בתמוז, שנת 70 לספירה, הובקעה חומת ירושלים ושלושה שבועות לאחר מכן חרב בית המקדש השני.

שירה ארנוולד בת 19 מהישוב שעלבים, מתנדבת דרך האגודה להתנדבות כמדריכת טיולים בעיר דוד ובירושלים בכלל. "ההדרכה בעיר דוד כוללת בתוכה הרבה מאוד תחומים, אנו עושים התאמה של הידע והתוכן לקבוצה שמגיעה. לדעת להדריך בירושלים זה מאוד מאתגר. כמעט לכל מקום אליו אנו מגיעים בהדרכות, אפילו הקטן ביותר, יש המון דברים להציג ולספר עליו" מספרת שירה. "בתור מדריכה אני צריכה לדעת כמה שיותר על המקום, ובסופו של דבר לבחור את הפרטים הכי מעניינים ופיקנטיים שאפשר לספר לקבוצה. בתהליך הלמידה אני מגלה הרבה דברים חדשים ומעניינים על ירושלים וזו תחושה מאוד טובה לדעת ולהתמצא בעיר המדהימה הזו".

מגיל צעיר שירה רצתה לעסוק בהיסטורית העם היהודי וכיוונה לעבוד בעיר דוד "הפעם הראשונה בה ביקרתי בעיר דוד הייתה בגיל 4, ומאז הגענו הרבה פעמים יחד עם המשפחה. כשהייתי בת 13 נסענו לטיול נוער לעיר דוד. המדריכה שהדריכה אותנו עשתה את זה בצורה מאוד מעניינת שזכורה לי עד היום, כשחזרתי הביתה מהטיול אמרתי להורים שלי שזה מה שאני רוצה לעשות בשירות הלאומי. ומאז דאגתי להגשים לעצמי את החלום".

שירה מספרת על התחושה להדריך בעיר דוד, "אני מאד מחוברת לסיפורי התנ"ך ולהדריך במקום בו התרחשו סיפורי תנ"ך מרכזיים ומשמעותיים כמו המקום שדוד המלך הקים את עיר הבירה, זו זכות גדלה. הרבה פעמים תוך כדי ההדרכות אנשים מתרגשים כשהם מבינים את משמעות המקום וזה משמח אותי שאני מצליחה להעביר להם את התחושות שמלוות אותי יום יום במקום המיוחד הזה."

שירה ארנוולד. צילום: מוריה ארנוולד

על החוויה המיוחדת להדריך בימי הצומות המסמלים את חורבן הבית שירה מספרת, "בכל פעם מחדש אני מספרת על חורבן ירושלים, יש סיורים שמתמקדים בבית ראשון ויש סיורים שקשורים לבית שני אבל כמתקרבים לתקופה הזו של השנה, י"ז בתמוז ותשעה באב, התחושות הופכות למשמעותיות וחזקות יותר. בתשעה באב אנו קוראים מגילת איכה בשטח השלטון של ירושלים בתקופת בית ראשון, במקום בו ממש רואים את השרידים של חורבן ירושלים. לאחר מכן יוצאים סיורים מגוונים ברחבי עיר דוד שקשורים ליום המיוחד הזה.

- פרסומת -

זה כבר לא רק סיפור שהיה לפני אלפי שנים, כשאני מסבירה על התקופה של לפני החורבן אני מנסה כמה שיותר להחיות את הסיפור ולגרום למודרכים להבין את האירועים בצורה שהם יוכלו להתחבר לזה, ולהבין שלמרות שמדובר בסיפור שהתרחש לפני אלפי שנים זה מאוד נוגע לחיים שלנו היום. הרבה פעמים תוך כדי ההדרכה אני תופסת את עצמי מתוך ההבנה ששוב ושוב חוזרת אליי שמה שאני מדברת עליו עכשיו התרחש כאן, ממש איפה שאני נמצאת. פעמים רבות כשאני עומדת בתצפיות לכיוון הר הבית (לדוגמא – בארמון הנציב ובהר הזיתים), למרות שאני רגילה כבר לראות את זה, אותי זה מרגש כל פעם מחדש."

"הדרכתי לפני כמה חודשים משפחה שהגיעה לביקור מצרפת. כשהגענו לרחוב הראשי של ירושלים בתקופת הבית השני, אמרתי להם: 'ממש כאן, על המרצפות שאנחנו דורכים עליהן, עברו לפני יותר מ2000 שנה כל עולי הרגלים!' אחת המודרכות התחילה לבכות מהתרגשות ואז הבנתי עד כמה זה משמעותי ומיוחד המקום הזה שבו אני נמצאת יום יום".

ראובן פינסקי מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי: "אנו מתמלאים התרגשות וגאווה לנוכח עשיית בני ובנות השירות הלאומי-אזרחי להנצחת המורשת הלאומית בעשרות אתרים. אנו מוקירים תודה למתנדבים שלנו, הפועלים לילות כימים למען המדינה והחברה, ומאחלים צום קל ומועיל לכל מתנדבות ומתנדבי השירות הלאומי אזרחי."