עושים שכ"ל: סמוטריץ' מציג – רפורמה בשכר הלימוד

שבוע לפני הבחירות מציג יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ את תכניתו המלאה להורדת שכר הלימוד ומזמין את ההורים לבדוק במחשבון את הסבסוד שיקבלו. "מהפכה בשכר הלימוד במוסדות הציונות הדתית".

מאיימים שלא לפתוח את שנת הלימודים בעקבות המשבר התקציבי. צילום: Pixabay

חודש לאחר שהציג את תוכנית החינוך והכריז על התוכנית להוזלה של עשרות אחוזים בשכר הלימוד בישיבות התיכוניות והאולפנות, מציג היום יו״ר הציונות הדתית ח״כ סמוטריץ׳ את מתווה ׳עושים שכ״ל׳ רפורמת שכר הלימוד של הציונות הדתית.

ע״פ הרפורמה בשכר הלימוד אותה מציג סמוטריץ' ייקבע מחיר מחיר מקסימום להוצאות בגין חינוך במוסד פנימייתי. מחיר התקרה יעמוד על 13,000 ₪ לשנה. סכום זה נקבע מתוך הנחה כי בלימודים בפנימיה מלאה נחסכות הוצאות ביתיות (מזון וכד') אותם משלמים למוסד.

לצד קביעת מחיר תקרה, יקבעו מנגנונים משלימים של הנחות במדרג הבא:

• הוצאה שנתית של 5,000-6,800 ₪ לתלמיד מסובסדת ב- 10%.
• הוצאה שנתית של 6,800-9,000 לתלמיד מסובסדת ב- 20%.
• הוצאה שנתית 9,000-12,000 לתלמיד מסובסדת ב- 30%.
• הוצאה מעל שיעור זה מוגבלת במחיר תקרה של 13,000 ₪.

- פרסומת -

בנוסף להנחות אלו, תקבע הנחת אחים כאשר על האח השני תינתן הנחה נוספת של 30% ועל האח השלישי תינתן הנחה של 50%.

מחשבון שכר הלימוד – כמה תשלמו אחרי החלת הרפורמה: http://hidush.co.il/hton/educal.html

התוכנית מיועדת לכל שכבות האוכלוסייה, ללא מבחן הכנסה, יחד עם זאת, משפחות בעלות הכנסות גבוהות במיוחד (למעלה מ- 7,500 ₪ נטו לנפש המתגוררת בבית, לרבות הורים) לא יכללו בתוכנית.

ע״פ הנתונים אותם מציגים היום בציונות הדתית מספר תלמידי התיכון במגזר הדתי לאומי עומד היום על כ- 70,000 כאשר רפורמת שכר הלימוד נוגעת ל 40,000 תלמידים, יתר התלמידים לומדים במערכת חינוך מקומית, ללא נטל עודף בהשוואה לתלמידים אחרים.

ב-20 השנה האחרונות נושא שכר הלימוד הגבוה הוא אחד הנושאים הבוערים במגזר הדתי לאומי ומהווה נטל של ממש על משפחות הציונות הדתית. בציונות הדתית אומרים כי בכוונתם לדרוש במסגרת ההסכמים הקואלציונים את ביצועה של רפורמה זו. התוכנית מבוססת על עקרונות שגובשו בעבר ע"י אנשיו של סמוטריץ' במסגרת תוכנית שבוצעה למשך שנה אחת אך הופסקה ע״י משרד החינוך בשנת 2015. עוד אומרים בציונות הדתית כי לצד הרפורמה המוצעת, המפלגה תוביל מהלכים מבניים בנושא תקצוב החינוך הממלכתי דתי, הכרה בעצמאותו והכרה ביחודיות החינוך הפנמייתי והחברתי המאפין את הציבור הציוני דתי.