אתמול התבשרנו כי הח"כ סמוטריץ' מתחייב להוזלה של 30-50% בשכר הלימוד בישיבות התיכוניות ובאולפנות. תקרת התשלום, התחייב הח"כ, לא תעלה על 13,000 ש"ח בשנה לתלמיד.

בסרטון שהפיץ סמוטריץ' הוא אף מראה כיצד הוא עצמו, הנהנה ממשכורת של חבר כנסת, יזכה להנחה של מעל 13,000 ש"ח. האמנם יתכן? הבה נצלול לתוך הנתונים – תחזיקו ראש.

לפי התוכנית של הח"כ סמוטריץ' הוצאה שנתית לתלמיד של עד 5,000 שח לא תזכה בשום הנחה. מי הם המוסדות שגובים עד 5,000 ש"ח? בעיקר שני סוגים של מוסדות: מוסדות שנמצאים באזורים של אוכלוסיות חלשות כלכלית ומוסדות שהתוכנית התורנית שלהם עשירה בשעות תורניות נוספות, ובפעילויות חברתית אבל מקיימים רק שבת וסמינריון אחד בשנה.

סבסוד מקסימלי, של 30%, ינתן להורים המשלמים מעל 9,000 ש"ח. מי הם המוסדות שגובים סכומים כאלו? רק מוסדות פנימייתים.

נירית לייבוביץ
נירית לייבוביץ'. צילום: פרטי
- פרסומת -

כלומר, הורים שבחרו, מרצונו החופשי, להוציא את ילדיהם למוסדות חינוך פנימייתים, יזכו לסבסוד הלינה והארוחות של ילדיהם בכספי משלם המיסים של מי שידו אינה משגת או של מי שבחר לגדל את ילדיו תחת קורת ביתו.

האם נכון כי ציבור משלם המיסים במדינה יממן את המזונות, הלינה, החוגים ושיעורי העזר שמקבלים ילדיו של חבר הכנסת בפנימיה? מדוע יגרע חלקם של ההורים שבחרו שלא לשלוח את ילדיהם לחינוך פנימייתי, אלא לגדלם תחת קורת ביתם? האם לא די לנו בחילול השם שגורמים חברי הכנסת החרדים בדרישתם לתקצוב האברכים שגם אנחנו, הציבור הדתי לאומי, צריכים להוסיף אש למדורה ולבקש עוד כסף ציבורי שיגיע אך רק לילדים שלנו?

זאת ועוד. בשנים האחרונות הצליחו שני מוסדות להפחית את תשלומי ההורים שלהם בכ50% ללא פגיעה ברמה הלימודים או בפעילות החברתית. אחד מהם הוא ישיבת בני עקיבא השומרון בקרני שומרון והשני הוא אולפנת אמי"ת בגבעת שמואל. שני המוסדות הללו עשו זאת ללא שום סבסוד מהמדינה, אלא אך ורק על ידי וועדי הורים שהתעקשו על דו"חות כספיים תקינים והתנהלות התואמת את הוראות משרד החינוך.

טוב יעשה חבר הכנסת הנכבד, אם במקום לדרוש עוד תקציבים מהמדינה, יבדוק לעומק לאן הולכים התקציבים שניתנים כבר כיום והאם הגופים הדורשים תקציבים אלו מקיימים את הוראות החוק בנוגע להתנהלות בכספי הציבור.