עתירה לבג״צ: מנע את סגירתם להפגנות של מעברי כרם שלום וניצנה

הבוקר הוגשה לבג״צ עתירה נגד אלוף פיקוד הדרום בטענה כי הוציא צווי ״שטח צבאי סגור״ על מעבר כרם שלום ועל מעבר ניצנה משיקולים שאינם ביטחוניים וכדי למנוע מחאה פוליטית.

פעילי תנועת צו 9 ובני משפחות החטופים מנסים לחסום את מעבר כרם שלום לשיירות משאיות האספקה והסיוע לחמאס. צילום: תנועת צו 9

כזכור בשבועיים האחרונים חסמו מאות מפגינים את המעבר ומנעו מעבר סחורות למשך כשבוע. בתחילת השבוע הוציא אלוף פיקוד הדרום צו שטח צבאי סגור על אזור מעבר כרם שלום, והיום הרחיב אותו אף לשטח מעבר ניצנה.

בעתירה שהוגשה באמצעות עו״ד נתי רום על ידי אליהו ליבמן שבנו שבוי בשבי החמאס, הרצל ומירב חגאג הוריה של סגן שיר חגאג הי״ד מראשי פורום בוחרים בחיים ועל ידי יועץ התקשורת יעקב סלע, כולם שותפים במחאה נגד הכנסת סיוע הומניטרי לחמאס, טוענים הארבעה כי השימוש בצו שטח צבאי סגור מטעמים פוליטיים הוא פסול.

לטענת העותרים: ״למרות המצב הבטחוני הקשה בו מצויים אזרחי ישראל, למרות שאגות השמחה שנשמעו ברחובות עזה עת הובלו החטופים הישראלים מושפלים ומדוכאים בחוצות ערי הרצועה, בחרה ההנהגה הישראלית בשבועות האחרונים ונוכח לחץ בינלאומי להעביר אספקה לאויבים בעזה, תחת מסווה של "סיוע הומניטרי".

כוחות הבטחון מפנים בכוח את פעילי צו 9 המנסים למנוע מעבר משאיות אספקה לחמאס בכרם שלום. צילום: ערוץ 14:

אזרחים רבים שהתוודעו למדיניות ההנהגה הביעו מורת רוח מכך שביד אחת מדינת ישראל שולחת את מיטב בניה לסכן את חייהם מול מחבלי החמאס וביד השנייה מספקת ציוד ומחייה למשפחותיהם ולסביבתם התומכת של המחבלים.

- פרסומת -

לאור זאת הלכה והתפתחה מחאה סביב העברת הסחורות לרצועת עזה לכדי גל של הפגנות סמוך למעברי הגבול. המחאה הגיעה בשבוע שעבר לשיא של מאות מפגינים שמוחים נגד מעבר משאיות "הסיוע ההומניטרי" במעבר כרם שלום ובמעברים נוספים מישראל לרצועת עזה.

 

בעקבות החסימה האפקטיבית בחר אלוף פיקוד הדרום להצר את צעדיה של המחאה הלגיטימית נגד מעבר הסחורות לרצועת עזה באמצעות צווים מכוח תקנות ההגנה (שעת חרום) 1945.

עוד כותבים העותרים כי המחאה בה נטלו חלק לא סיכנה איש, לא המיטה אסון ואין כל הצדקה למנוע אותה, לבטח לא בצעד דרקוני כ"כ של סגירת שטח נרחב כפי שעשה אלוף פיקוד הדרום.

עו״ד נתי רום. צילום: דוברות

״השנה שקדמה לפרוץ המלחמה התאפיינה בכך ששגרת יומם של אזרחי ישראל נסובה סביב המחאה האינטנסיבית נגד מדיניות הממשלה. חסימות צירי תנועה מרכזיים ואלימות ברחובות היו מנת חלקן של ההפגנות (לכל הפחות בחלקן). האם ראינו את מפקדי הצבא מוציאים צו שטח סגור לאזורי המחאה האלימה?! לכל היותר המשטרה פעלה באופן כזה או אחר לפינוי המפגינים האלימים מהכבישים, לרוב בחוסר יעילות וחוסר מוטיבציה מופגנים, אך מעולם לא ננקטה פעולה של הוצאת צו כלשהו שאסר את הגעת כלל המפגינים למקום. בכל מקרה הטיפול בהפגנות מהסוג הזה אינו מסור לידיו של המפקד הצבאי והשימוש בתקנות ההגנה למטרת מסמוס מחאה ציבורית הוא פסול בתכלית״.

לבסוף טוענים העותרים כי ״מעבר לשימוש הפסול בדבר החקיקה של תקנות ההגנה אנו סבורים כי לשם טיפול בהפגנות יש להעדיף את המשטרה אשר החובה לדאוג להשלטת הסדר הציבורי הוא בסמכותה ובאחריותה, שכן השימוש בחיילי צה"ל נגד אזרחי המדינה נוגע בעצבים הרגישים של החברה״.

עו״ד נתי רום המייצג את העותרים: מרשיי, אב לחטוף, הורים שכולים ופעילים חברתיים יחד עם כל עם ישראל אינם מבינים ממדוע ממשלת ישראל מעבירה סיוע לאויב בשעת מלחמה וכפי שראש השב״כ מסר כ60-70% מאותו הסיוע עובר ישירות לחמאס. השימוש בצווים דרקונים למניעת מחאה מהלגיטימיות שידעה מדינת ישראל היא שערורייתית ומעיד על חוסר הבנה מוחלט לשם מה נועדו צווים אלו ואני מקווה כי בית המשפט יורה לבטל אותם״.

מפורום בוחרים בחיים של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור: המחאה נגד הכנסת ציוד שמשמש לטובת חוטפי בני עמנו ורוצחי ילדינו היא הכי מוצדקת בעולם, והניסיון לעצור אותה באמצעות צווים צבאיים היא חרפה. אנו דורשים כי המחאה תתאפשר ובטח שלא תיבלם באמצעים השמורים להגנה על ביטחון ישראל״.