פרוכת לארון הקודש בבית כנסת

בבית כנסת ארון הקודש הוא החפץ הקדוש ביותר. שם שמורים ספרי התורה, והוא מוקד מרחב התפילה. הפרוכת היא בד כיסוי התלוי מעל ארון הקודש, ולעתים קרובות היא מעוטרת בתמונות ובמילים יפות.

הפורכת הפרושה על פני ארון הקודש שרתת שתי מטרות עיקריות. ראשית, הוא עוזר ליצור תחושת יראת שמים וכבוד לארון הקודש. שנית, הוא עוזר להגן על ספרי התורה מפני אבק ונזקים. הפרוכת היא תזכורת לחשיבותו של ארון הקודש, והיא עוזרת ליצור תחושת יראה ופליאה אצל הרואים אותו.

3 דברים שחשוב לדעת לפני רכישת פרוכת לארון הקודש 

  1. הפרוכת צריכה להיות עשויה ממשי איכותי ביותר.

פרוכת לארון הקודש היא אחד הפריטים החשובים בבית הכנסת. זוהי פיסת בד מלבנית התלויה בצד החיצוני של ארון הקודש, ובו ספרי התורה. לפרוכת תפקידים רבים. בראש ובראשונה מדובר בקודש, פריט שהתקדש בשימושו בבית הכנסת. בנוסף, הפרוכת משמשת גם כתזכורת לעולם הבא. ניתן לאיית את המילה העברית ל"גן עדן" (שמים) באמצעות אותן אותיות כמו המילה ל"משי" ובתוך ארון הקודש נמצא ספר התורה שניתן לנו ב 40 (מ) יום (שמים – משי+מ).

 כשם שמשי הוא מלאכה ייחודית, חומר מיוחד שעשוי בשילוב חוטים שונים, כך גם כל עבודת האלקים שלנו, ובפרט בבית כנסת היא סוג של חיבור בין כל היהודים שמתקבצים יחד למניין לתפילה אחת, ולכל תפילה פרטית של כל אחד מהמתפללים שהוא מחבר בתפילתו גוף ונשמה, חומר ורוח, רגליו עומדות על אדמת בית הכנסת אך ליבו מגיע השמיימה בתפילתו.

- פרסומת -

  1. נהוג לרקום בפרוכת בחוטי זהב וכסף.

נהוג לרקום את הפרוכת בחוטי זהב וכסף, שכן הדבר יוסיף ליופיו ויעשה אותו מתאים יותר לשמש כיסוי לארון הקודש. יש לקחת בחשבון את השיקולים הבאים בבחירת העיצוב לפרוכת: ( 1) שיהיה בהתאם לאופי הכללי של עיטורי בית הכנסת; (2) שלא יהיה מקושט מדי, פן יסיח את הדעת מכוונת התפילה ; וכן (3) שהוא צריך להיות בגודל כזה שיאפשר לקפל אותו בצורה נוחה ולאחסן אותו כאשר אינו בשימוש. על הפרוכת נהוג לרקום פסוק שמגלה את הנקודה הפנימית של התפילה בעיני קהילת המתפללים בבית כנסת זה.

  1. הפרוכת צריכה להיות גדולה מספיק כדי לכסות את כל ארון הקודש.

הפרוכת היא בד המשמש לכיסוי ארון הקודש, המכיל את ספרי התורה. גודל הפרוכת צריך להיות פרופורציונלי לגודל הארון. במילים אחרות, הוא צריך להיות מספיק גדול כדי לכסות את ארון הקודש לחלוטין, כך שרק החלק העליון של הארון נראה. זה מבטיח שספרי התורה יהיו מוגנים מכל מזהמים שעלולים להימצא באוויר. יחד עם זאת, היא גם מאפשרת לאנשים לראות שיש משהו מיוחד וקדוש בתוך ארון הקודש. ככזה, לגודל הפרוכת יש תפקיד חשוב ביצירת תחושת כבוד ראויה לספרי התורה.

לסיום

ניתן להתייחס לפרוכת היא כמו גן, ושנים עשר השבטים הם כמו פרחים בגן. לכל שבט יש את היופי הייחודי שלו, וכשהם כולם ביחד, הם יוצרים גן יפה. הנוהגים לקשט את הפרוכת בשנים עשר שבטי ישראל, טוענים שזה מגלה את יופיו של כל שבט ומזכיר לנו את אחדות העם היהודי.