צבא או שירות לאומי? סקר חדש חושף את יחס החברה למשרתות

סקר שנערך לקראת שבוע החשיפה לרשות השירות הלאומי-אזרחי מעלה כי 62% מהישראלים שענו לסקר מאמינים שצריך להוקיר יותר את מתנדבי השירות הלאומי אזרחי, שאינם מוערכים מספיק בהתאם להקרבתם בשירות. מנכ"ל הרשות, ראובן פינסקי: "חייבים לשפר את ההיכרות וההוקרה של הציבור למתנדבים ולתרומתם"

בת שירות וחיילת. תרומה מבורכת (צילום: אילת השחר בר ניצן)

שבוע החשיפה לשירות הלאומי אזרחי צוין השבוע, ולקראתו מתפרסם סקר דעת קהל שערכה רשות השירות הלאומי האזרחי באמצעות חברת IPANEL, במטרה לבדוק את התפיסות של הציבור הישראלי את השירות הלאומי-אזרחי.

מהסקר עולה כי 91% מהישראלים מאמינים שיש נחיצות במדינת ישראל בשירות לאומי-אזרחי ו-86% חושבים שמתנדבי השירות הלאומי-אזרחי פטריוטים באותה מידה כמו חיילי וחיילות צה״ל, יחד עם הנתון המרשים הנ״ל, מטריד גם הנתון של 14% מהנשאלים אשר מאמינים כי מי שעושה שירות לאומי-אזרחי פחות פטריוט ממי שעושה שירות צבאי.

עוד נמצא בסקר כי 95% חושבים כי השירות הלאומי מהווה אלטרנטיבה הולמת למי שלא יכולים לעשות שירות צבאי.

מי אתם משרתי שירות לאומי-אזרחי?

64% מהמשיבים חושבים שמי שעושה שירות לאומי-אזרחי זה דתיים, 10% ענו שערבים, 34% ענו כי מדובר בבעלי פטור משירות בצה"ל (התשובה הנכונה, א"ט). אולי כתוצאה מפיזור האוכולוסייה ואולי בשל אי ההכרות עם ההגדרות של אלו המשרתים בשירות הלאומי מהסקר נמצא גם כי 46% מהנשאלים שהשיבו על הסקר אינם מכירים באופן אישי משרת או משרתת בשירות לאומי – אזרחי ורוב המשיבים (29%) סבורים שהסיבה העיקרית להתנדבות לשירות לאומי-אזרחי היא סיבה דתית.

בריאות או ביטחון?

- פרסומת -

שירות לאומי-אזרחי הכי מזוהה עם תחום הבריאות והרפואה: 63% מהמשיבים ענו כי בני ובנות שירות לאומי-אזרחי מתנדבים בתחומי הבריאות והרפואה, 50% ענו שבתחום החינוך (בתי ספר וגני ילדים), 15% בלבד ענו שבתחומי ביטחון (משרד הביטחון, משטרה, כיבוי והצלה) ו16% בלבד ענו התנדבות עם אוכלוסיות מוחלשות (קשישים, ניצולי שואה, נוער בסיכון, נזקקים ועוד)

התנדבות של בנות שירות עם קשישים בקהילה. צילום: מיכל פו, ויקיפדיה

רוב המשיבים (21%) חושבים שהשירות הלאומי-אזרחי צריך להיות תחת שר הביטחון, 16% ענו שתחת שר הפנים, 13% סבורים שתחת שר הרווחה, 7% שר החינוך, 2% שר הדתות 19% לא ידעו לענות תחת איזה שר. עד לא מזמן השירות הלאומי-אזרחי ישב תחת שר החקלאות, לאחר מכן שר ההתיישבות וכיום במשרד רה"מ.
משוב חיובי

62% מהמשיבים חושבים שהציבור לא מוקיר את מתנדבי השירות הלאומי בצורה מספקת

ואיך השירות הלאומי-אזרחי עוזר למשרתים בו גם באופן אישי? אז נכון, אלו לא בהכרח הקשרים של יחידה 8200 או סיירת מטכ"ל, אבל גם מהסקר עולה כי 77% מהישראלים אומרים כי השירות הלאומי-אזרחי מסייע בהשתלבות בשוק התעסוקה לאחר השירות, בדומה לשירות הצבאי הרגיל, בצה"ל.

לדברי ראובן פינסקי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, השירות הלאומי-אזרחי פועל רבות לטובת הגברת המודעות הציבורית לפועלם החיוני והחשוב של 18,000 מתנדבות ומתנדבים בו, הפועלים במגוון תחומים ונמצאים בחזית האזרחית. "תוצאות הסקר מעודדות מצד אחד ומראות כי הציבור מכיר בחשיבות השירות הלאומי-אזרחי, אך יחד עם זאת משקף כי ישנם פערים שאנו חייבים לטפל בהם לטובת שיפור ההיכרות וההוקרה של הציבור למתנדבים ולתרומתם." דברי פינסקי

*הסקר נערך ב-31/10/2021, עליו ענה מדגם מייצג של 500 משיבים בגילאי 18+.