תקנות שכחת ילדים ברכב: בקשתו של סמוטריץ' לדיון מחדש נדחתה

בקשת ח"כ סמוטריץ' לדיון מחדש בתקנות למניעת שכחת ילדים נדחתה – התקנות יכנסו לתוקף באוגוסט, כפי שאישרה ועדת הכלכלה בשבוע שעבר

צילום: שרון מ., אנספלאש

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, דחתה היום את בקשתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' לדון מחדש בתיקונים לתקנות התעבורה וצו התעבורה, שאושרו בשבוע שעבר ומחייבים התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים בכל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 4.

היו"ר מרגי פתח את הישיבה והזכיר כי לאחר שלוש ישיבות ולאחר שביצעה שינויים מהותיים בהן, אישרה הוועדה בשבוע שעבר את התקנות שנועדו למנוע שכחת ילדים ברכב. "ביטלנו הכבדה רגולטורית ולא רצנו לשום מקום", אמר. הוא שאל את ח"כ סמוטריץ' מדוע לא נכח בישיבות הקודמות אם הנושא הוא כל כך בעייתי לדעתו. ח"כ בועז טופורובסקי אמר כי אולי נעשתה טעות בכך שהוועדה לא חייבה את המדינה לממן זאת.

ח"כ סמוטריץ' השיב כי אינו חבר ועדה ולכן לא ידע שיש דיונים. הוא ביקש לשקול מחדש את הנושא, ואמר כי צריך לשקול שיקולי עלות תועלת ולנהל סיכונים. לדבריו, "כשהייתי שר התחבורה התחלנו לעסוק בסוגיה וניהלתי לפחות שלושה דיונים עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. התחלנו לנהל דיאלוג עם האוצר על מתווה שיהיה דומה למובילאיי – שמי שיתקן מערכת יקבל החזרים כאלה ואחרים דרך אגרת הרישוי. אמרתי לרלב"ד, תעשו קול קורא למוצרים ותנו 10 סוגי מוצרים שמי שיתקין אותם יקבל החזר. צריך הסברה, מודעות ותמרוץ. כשאתה כופה אז מחצית מהילדים שנפגעים הם במגזר המיעוטים ושם לא יתקינו את זה. לא נעשתה כאן עבודת איסוף נתונים. לא ניתחו את התופעה בכלים בסיסיים. להערכתי, סבים וסבתות זה לא קורה להם אז למה לחייב אותם? אם רוצים להצליח צריך שיתוף פעולה ציבורי, ואת זה עושים בהסברה לא בכפייה ובקנסות. משרד ראש הממשלה, האוצר והמשפטים מתנגדים ואנחנו בתוך אחת התקופות הכלכליות הכי קשות לישראל".

תכנון שגוי של התקנה באופן שלא יועיל לפתרון. צילום: pexels

היו"ר מרגי הזכיר כי הטענות שהעלה סמוטריץ' כבר נדונו בדיונים הקודמים, וכי הוועדה קבעה את התקנות כהוראת שעה לשנתיים, במטרה לבחון אותן. הוא העלה את בקשתו של ח"כ סמוטריץ' להצבעה והבקשה לא אושרה. ח"כ סמוטריץ' תמך בבקשתו, בעוד שהיו"ר מרגי, ח"כ מטי יוגב וח"כ טופורובסקי התנגדו לה. בתגובה אמר ח"כ סמוטריץ': "כשאחזור למשרד התחבורה זה יהיה הדבר הראשון שאבטל".

- פרסומת -

לפי התקנות שאושרו בשבוע שעבר, מי שייתפס מסיע ילדים מתחת לגיל 4 כשברכבו לא מותקנת מערכת המתאימה לתקן שנקבע בתקנות צפוי לקנס של 250 שקלים ול-4 נקודות. עוד נקבע, כי התקנות יכנסו לתוקף ב-1 באוגוסט 2021 אך האכיפה במתן קנסות ונקודות תחל ב-1 בינואר 2022 – על מנת לאפשר זמן היערכות. התקנות נקבעו כהוראת שעה לשנתיים, כשלאחר מכן משרד התחבורה יידרש להגיש לוועדה מחקר בנושא בטרם יבקש להאריכן. עוד אושרה הצעתו של היו"ר מרגי, לפיה שרת התחבורה תדווח לוועדה על ההיערכות לקראת הכניסה לתוקף של סמכויות האכיפה.