מסע אחר האמת: הספר שמתבונן בספק והאם צריך הוכחה לאלוקות ולבריאה

הכותל המערבי
הכותל המערבי. צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

אחד מספרי ההגות היסודיים במחשבת ישראל הוא ספר הכוזרי שאותו חיבר ריה"ל- רבי יהודה הלוי. מטרתו כפי שמובא בפתח הספר הוא "המענה והראיה לדת המושפלת". זהו חיבור פילוסופי שנכתב בשנת 1139, בערבית יהודית. הספר כתוב בצורת שיחה בין מלך הכוזרים, פילוסוף וחכם יהודי על יסודות היהדות והוא נחשב אחד מעמודי התווך של הפילוסופיה היהודית בפרט, ושל מחשבת ישראל בכלל.

כעת, מבקש המחבר רונן גלנטי לעשות מעשה דומה מבחינת הסוגה הספרותית אך כזו אשר נועדה דווקא לקורא היהודי בן זמנינו המחפש אחר האמת. מדובר בחיבור עכשווי שכתוב בצורה מובנת לכל רמה אך יחד עם זאת לא מתפשרת על איכות ודיון פילוסופי עם דמויות מוכרות ופחות זאת במטרה להפוך את הדיון למהותי ועקרוני עד כמה שניתן.

הוא נכתב כמסע חיפוש של המחבר בצורת דו שיח ולכן יש בו תוכן מרתק שגורם לקריאה זורמת ועמוקה בבת אחת. מי שמצד אחד מחפש אחר דרכו הרוחנית ומצד שני רוצה לעשות זאת בצורה איטית ומודרכת תוך הבנה שהדבר לוקח זמן; מי שרואה את הגות היהדות לצד התפישה הכללית כדברים משלימים בצורה הכרחית והוא בעל יריעה רחבה והשכלה מגוונת ימצא בספר הזה את מבוקשו. יש בו תובנות נפלאות, הסברים מרתקים וניתוח יוצא דופן בבהירותו ובעומקו.

אל תקרי פוסח
כריכת הספר

הספר נפתח באמירה אישית וביוגרפית של רונן, המחבר: “בגיל 24 הגעתי להכרה שישנם שלושה מצבי יסוד אפשריים: או שיש אלוקים או שאין אלוקים או שאולי יש ואולי אין. הבנתי שאני נמצא במקום של האולי. יציבות נפשי התערערה עד כדי כך שהייתי חייב למצוא את מערכת האקסיומות שתאפשר לי חיים”.

- פרסומת -

ואכן, אַל תִּקְרֵי פּוֹסֵחַ החיבור הוא מעין תמהיל בין סיפורו הפרטי של הכותב לבין אותה הגות והתבוננות שעוסקות בשמות חשובים ומשפיעים בהיסטוריה האנושית, כמו קופרניקוס, ניוטון, קאנט ועוד. הרקע לכתיבת הספר הוא החיפוש האותנטי אחר אמת אחת שמסבירה את הכול, שהביאו אותו להתבוננות מעמיקה ואמיתית שמובאת בספר זה.

הספר מעניין ומקורי, מפתיע מאוד ולא שגרתי, וככזה יכול למשוך אליו אנשים אשר מעוניינים להתעמק בסוגיות הגותיות וקיומיות שמעסיקות את האדם, אך בדרך אחרת, מרעננת משהו, אפילו הומוריסטית מעט וקלילה מאוד.
על המחבר: רונן גלנטי הוא בעל תשובה, מורה בישיבה תיכונית, סטודנט לרפואה בעברו באוניברסיטת תל-אביב, בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה מאוניברסיטת בר-אילן ותואר שני במנהל מערכות חינוך ממכללת הרצוג.

"אל תקרי פוסח"- הוצאה: ספרי ניב, תאריך הוצאה: נובמבר 2021, קטגוריה: עיון, יהדות, מספר עמודים: 245 עמ' מודפסים

כנסו לראות עוד פרטים:

אל תקרי פוסח