בעקבות התיעוד: הנחיה לשוטרים לא לחנוק עצורים

אילוסטרציה (צילום: אתר חדשות המשטרה PNNS)

שאלת ה’שימוש בכוח סביר’ שמפעילים שוטרים בשטח עלתה שוב לשיח הציבורי בעקבות תיעוד של שוטר חונק בכוח צעיר מ’הפלג’ שהשתתף בהפגנה השבוע בכניסה לעיר ירושלים במחאה על מעצר אברך שסירב להצהיר כי ‘תורתו אומנתו’ בלשכת הגיוס.

בתיעוד הבלעדי שתיעד כתב ‘המחדש’ נראה הצעיר, כשהוא כמעט ללא אוויר, נגרר באכזריות רבה על ידי כמה שוטרים, תוך שאחד השוטרים כורך בכוח את ידו על צוואר הצעיר.

בעקבות התיעוד, פנה ח”כ משה ארבל (שס) בשאילתא דחופה לשר לביטחון פני- עומר בר לב, הממונה על מדיניות המשטרה, על מנת שהאחרון יחדד את הנהלים בקרב השוטרים.

- פרסומת -

בשאילתה כתב הח”כ: “מדינות רבות הפסיקו כמעט לגמרי את השימוש בחניקה, אחיזת חנק וברך על הצוואר כשיטות מעצר וריסון על ידי שוטרים. בישראל, שוטרים ממשיכים להשתמש באמצעי זה בעת מעצרים, אף שקיימות חלופות פוגעניות פחות. זוהי פרקטיקה מסוכנת, שעלולה להיות קטלנית”.

משה ארבל תהה בשאילתא ששלח לבר לב, מדוע שלא ישאירו את הפרקטיקות הקטלניות רק למקרים של חשש קטלני.

בעיתון ‘ישראל היום’ פורסם כי בעקבות כך פרסמה המשטרה לשוטרים חידוד נהלים, בין השאר התבקשו השוטרים ליישם פרקטיקות שימוש בכוח שונות אותם למדו בקורסי המשטרה יחד עם טכניקות השתלטות מגוונות.

בהנחיה החדשה שפרסמה המשטרה נאמר לשוטרים כי השימוש בחניקה ייעשה אך ורק במקרים בהם נשקפת סכנה מן העציר או במקרי קיצון אחרים.