"היינו למידין צניעות מחתול": הספר החדש לילדים שמעביר ערכים בצורה מסקרנת

לפעמים במהלך קריאת ספרי ילדים ובוודאי שלאחריהם לא תמיד ברור להורה איזה ערך עומד מאחורי הסיפור ומה המטרה שלו?

ואומנם, יש חשיבות גדולה לכך- הרי ברבים מהפעמים יש דגש של ההורה בסיטואציה מסוימת דווקא על ערך מסוים שהוא מעוניין ללמד את ילדו או רצון לדון איתו עליו על זה לאחר מכן. כמו למשל: מתי זה פוגש אותך? האם זה קרה? מה דעתך על כך? ועוד.

בספרים כמו עמי ותמי, כיפה אדומה מהספרות הגרמנית זה מאוד ברור וכך גם במעשה בחמישה בלונים, הבית של יעל ואליעזר והגזר אך בספרים רבים לא תמיד מבחינים בכך.

הספר החדש חתולופוס מאפשר את זה בצורה נפלאה ובכך הוא למעשה מאוד ייחודי. מי שקורא את הספר ומי שמאזין לו למשל בשעת הסיפור יכול להבחין במסרים העולים ממנו בצורה פשוטה. שכן הסיפור עצמו כתוב בחריזה קולחת ובשפה גבוהה.

- פרסומת -

ספר ילדים : חתולופוס - משלים על חתולים, רגשות וערכים
בנוסף, דבר שמייחד את הספר הוא בכך שהוא למעשה מעביר לא רק ערכים אלא גם מלמד איך לבצע תמלול של רגשות, שזה דבר מורכב במיוחד אצל ילדים שעולמם הרגשי מצד אחד מאוד מפותח אך מאידך קשה להם להביע אותם ולהגדיר. כלומר: איך לתמלל לילדים את הרגשות שעומדים בבסיס ההתנהגות.

הוא נותן מצד אחד תחושה של זרימה- שכן הטקסט נקרא ברצף ומד שני ישנו בכל סיפר עלילה עם מתח מובנה שבא לעודד סקרנות מצד השומע. בכל זאת הרבה פעמים קוראים את הספר לפני השינה… וכל זאת כדי להעביר מסר מרתק.

כל אחד מהפרקים הוא למעשה סיפור בפני עצמו ובו הקורא יתהה מי ניצח בתחרות המיציאדה וזכה בנסיכה ובמלכות? מה קרה לבאר העתיקה של החתולה אדמונית? האם חתולי הרחוב נהנים יותר מחתולי הבית? באיזה כוס כדאי לחתול שובב לשתות חלב? למה החתול הפיקח לא חושש ליפול לבור? מה עושה החתול כשהוא כועס, מאוכזב או משועמם?
על כל השאלות האלה משיב לכם חתולופוס, חתול-סבא בעל ניסיון חיים רב שמכיר היטב את הדרמות הקטנות בחייהם של החתולים.

בנוסף, בסוף כל פרק ישנו משפט הלקוח מהמקורות היהודים ובסיפורים התנכיים ולאחריו יש למידה של רגשות וערכים שמופיעים בו.

כך למשל, בפרק הראשון העוסק בתחרות נמצא המשפט "אל יתהלל חוגר כמפתח" ולאחריו- רגשות: פחד, חולשה, יהירות, בושה, תקווה. ערכים: צניעות, התמדה, השתדלות.

וכן בפרק לאחר מכן שעוסק בערך "אל תזרוק אבן לבאר ששתית ממנה", מופיעים- רגשות: כעס, אכזבה, כאב, אשמה. ערכים: הכרת הטוב, הוקרת תודה, לקיחת אחריות.

ספר ילדים : חתולופוס - משלים על חתולים, רגשות וערכים

בכך למעשה הספר "חתולופוס" מדגיש את חשיבות התמלול של רגשות, בין שהרגשות "חיוביים" ובין שהם "שליליים". במשלים מתובלים בחרוזים, "חתולופוס" מציע ערכים ומוסר השכל לצד הרגשות שעומדים בבסיס כל דרמה ומדגים איך לתת מקום של כבוד לכל רגש, ואיך להשתמש בו להנעה ולהעצמה במקום לשיפוט, להטפה ולביקורת.

הטוב, הרע והחתולה שחתולופוס מספר עליהם במשלים שלו, מציבים במרכז את שפת הרגשות ומסייעים למצוא את הדרך ללב הילד המצוי בכל אחד מאיתנו.

המחברת, סמדר ויינברג, היא עורכת דין ותיקה לענייני משפחה, אשת עסקים ויועצת אישית לצמיחה והעצמה. היא מוצאת מקוםַּ של שילוב בין הקריירה הענפה שלה למשפחתה עם מקור ליצירה, להשראה, לברכה ולסינרגיה ואף כותבת בימים אלה את ספרה השלישי, "סיפורי בדים".

איור: חנה פכמן, הוצאה: ספרי ניב, תאריך הוצאה: אפריל 2021, קטגוריה: ראשית קריאה, ילדים ונוער, ילדי גן. מספר עמודים: 56 עמ' מודפסים.

חתולופוס