הגדעונים: הספר החדש שחושף את הממלכה היהודית באתיופיה שלא הכרתם

עולים חדשים מאתיופיה
העולים החדשים מאתיופיה, הבוקר. צילום: אליאונורה שילוב / משרד העלייה והקליטה (לע"מ)

כולנו מכירים את הסיפור על ממלכת הכוזרים, שייתכן שהייתה אגדה. אנחנו יודעים גם על התנועה הציונית אבל לא מכירים שום שלטון יהודי מאז חורבן בית המקדש השני. לא צבא, כלכלה, משפט ועוד.

ובכן, תכירו את ממלכת הגדעונים. ספר חדש ומרתק בשם הזה של אחד החוקרים המעמיקים, דניאל בלטה, מביא לראשונה את הסיפור המלא עליהם. הוא מדהים ובעיקר מלמד על תעוזה, נחישות ואומץ יהודי מול הנצרות האלימה שרצתה לעקור את היהדות ולנצר את כולם.

השם של הספר, "הגדעונים", נועד להזכיר את ממלכת שבעת הגדעונים שמשלו באתיופיה מהמאה החמישית לספירה ועד למאה ה-17 והוא מעניק לקורא הצצה נדירה להיסטוריה בת 2500 שנה.

מדובר על ספר ראשון מסוגו, שחושף ממצאים חדשים על שושלת הגדעונים, על תקופת השופטים ועל תקופת שלטונם של הקיסרים, כמו עצה תיאודורוס ועצה יוהניס הרביעי. הספר גם מספר לראשונה את סיפור עלייתם ארצה של בני העדה האתיופית בשנות ה-80 של המאה ה-20, הן על סמך חווייתו האישית של המחבר והן כפי שליקט ואסף מפי אחרים שאיתם הוא שוחח.

- פרסומת -

הספר מתאר איך במשך 1,100 שנים, לפחות, שלטה ממלכה יהודית באתיופיה. לממלכה המפוארת הזו קראו "ממלכת הגדעונים", על שם מלכיה, או רוב מלכיה, שנקראו בשמו של השופט והמצביא התנ"כי גדעון.

הסיפור המדהים של הממלכה האבודה הזו החל במאה הרביעית לספירה, באזור הרי סמן שבצפון הממלכה. הנצרות החלה להתפשט בעולם, וכמו במקומות רבים גם באתיופיה נקרעו התושבים לשני מחנות. היהודים שהתכנסו תחת מנהיג חזק בשם גדעון התבצרו בצפון וסירוב להמיר את דתם.

שושלת המלוכה היהודית-דתית שנוצרה מגדעון הראשון המשיכה לאחוז בצפון, ובמשך מאות שנים נאבקה על עצמאותה המדינית, הרוחנית והתרבותית נגד ההגמוניה הסולומונית שכל הזמן ניסתה לנצר אותה.

העימות הגיע לשיא בימי יהודית: היא הייתה מלכה חזקה שהפכה לסמל דמוני של רוע ואכזריות בקרב הצד הנוצרי, הביסה את השושלת הסולומונית-אקסומית, החריבה את בתי התפילה, המנזרים והכנסיות ומחקה כל זכר לסמל נוצרי במדינה. במשך שנים, חל איסור נוצרי על כינון אנדרטאות הרוסות בממלכה, כדי שמעשיה הקשים של מי שכונתה "אש" המלכה יהודית הברוטלית והאכזרית לא יישכחו.

דניאל בלטה, מחבר הספר החדש מספר כי "למעשה, ההיסטוריוסופים הנוצריים, כמו במקרים נוספים רבים, מציגים תמונה סלקטיבית – שלא לומר מעוותת – של מה שהתרחש. ההיסטוריונים הללו שוכחים לספר כי לפני המלחמה הגדולה, נרדפו היהודים עד צוואר ונדרשו להמיר את דתם.

גם גדעון השלישי, אביה של יהודית, מת במסגרת המסע הרצחני של הסולומונים. המלכה יהודית ניצלה ואקום נדיר שנוצר בשושלת עם מותו של הקיסר גדג'ן ועלייתו לשלטון של בנו אנבסה וודים, וגאלה את עמה".

המחבר, דניאל בלטה, עוסק בשימור מורשת יהודי אתיופיה. הוא אחד הכותבים הראשונים מהעדה האתיופית שספריו יצאו לאור בשפה העברית. משנת 1997 מקדיש בלטה את זמנו לחיפוש חומרים ותיעוד אנשי הקהילה.

הוא כתב עד כה למעלה של 35 ספרים בעברית שעוסקים בקורות יהודי אתיופיה, עלייתם וטמיעתם בחברה הישראלית, ספרי פתגמים, שיחונים באמהרית ועוד. דניאל מעביר הרצאות במערכת החינוך, צה"ל ובמשטרת ישראל וכמובן בקרב בני הקהילה האתיופית.

הוא מספר ש"מגיל 13 הרגשתי תחושת שליחות זורמת בעורקיי, בכל מה שקשור ליהדות אתיופיה. התחושה התחדדה עם עלייתי ארצה בהיותי בן 15. משנת 1997 אני מקדיש ימים ולילות בחיפוש חומרים ותיעוד אנשי הקהילה. אני מונע מדחף פנימי, בלתי מוסבר שאני לא יכול לעצור אותו.

"המטרה שלי היא להנחיל את מורשת יהודי אתיופיה בין כמה שיותר אנשים. אני שואף להכניס פרקים נבחרים לשעורי ההיסטוריה בבתי הספר. אני נפגש עם אנשים לפגישות אישיות אחד על אחד, מייעץ, מקשיב, תומך ומעביר להם את משנתי.

הסופר דניאל בלטה

"הספר הראשון שכתבתי דיבר על המסע הבלתי אפשרי לארץ, על האנשים שכשלו, על אלו שמתו מצמא ועל הרעב המתמשך, עולים יהודים אשר חוו חוויות של דחייה והתעללות בבית הספר ובמרכזים הציבוריים השונים באתיופיה.

"הדבר היחיד שגרם לאנשים שכשלו בדרך לקום על הרגליים ולהמשיך ללכת זו השיבה לירושלים. הם חוו קשיים בלתי רגילים כמו התמודדות עם תרבות מערבית חדשה, לצד רצון עז להיטמע בחברה הישראלית שהתגלתה כגזענית. הם הביעו נכונות שיא להתגייסות המונית ליחידות המובחרות בצה"ל.

"ספריי האחרים עוסקים בהיסטוריית יהודי אתיופיה, מסורת, המסע לישראל, פתגמים מתרבות יהודי אתיופיה, ביוגרפיות ושיחונים שונים באמהרית", הוא מסכם.

היכנסו לאתר ובו מידע על המחבר, פעילותו, מחקריו והספרים המרתקים שחיבר:
https://www.beletebooks.co.il/?product=%d7%94%d7%92%d7%93%d7%a2%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%9d