היהודים באיראן רכשו את קבר מרדכי ואסתר בהמדאן

תפילה ובקשת לפריסת חובות. (צילום: דב ירדן הסוכנות היהודית)

חליפת מכתבים היסטוריים משנת 1968, שחושפת הספרייה הלאומית לקראת חג הפורים, מוכיחה שנציגי יהדות איראן רכשו את קבר מרדכי ואסתר בעיר המדאן, עיר במערב איראן, בחגיגות 2,500 שנה להצהרת כורש, שצוינו ב-1971, כך מתפרסם ב’ישראל היום’.

במכתבים נחשף המשא ומתן בין נציגי היהודים במדינה לשלטונות השאה, במטרה לרכוש את חלקת הקבר, שבו על פי המסורת קבורים מרדכי היהודי ואסתר המלכה.

נושא הקבר של מרדכי ואסתר הוא נושא שנוי במחלוקת מכיוון שמקום קבורתם אינו מתואר במקורות היהודיים. על פי כמה מסורות מימי הביניים, מקום הקבורה נמצא בהמדאן.

- פרסומת -

את העדות הראשונה על שיוך המוזוליאום לאסתר ולמרדכי סיפק בנימין מטודלה, היהודי הנודד בן המאה ה-12. כך כותב מגלה הארצות: “ומאותו ההר עד חמדן מהלך עשרה ימים, היא מדי העיר הגדולה, ושם כמו חמישים אלף מישראל ושם לפני כנסת אחת קבורים מרדכי ואסתר”.

ההתכתבות יוצאת הדופן השתמרה בארכיון ארגון אורט, השמור בארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי שבספרייה הלאומית, ולדברי אוצר אוסף האסלאם בספרייה, ד”ר סם טרופ, היא מעידה שאכן השאה האחרון של איראן – מוחמד רזא שאה פהלווי – ראה עצמו כממשיכו של כורש וביקש להקרין תדמית זו אל יהודי הממלכה. חגיגות 2,500 שנה להצהרת כורש היו בדיוק האירוע שלו ציפה השאה.