עו"ד טלי איטקין: "האב מחויב לדאוג לצרכיהם הקיומיים של ילדיו"

(צילום: באדיבות דוברות בתי המשפט)

עו"ד טל איטקין מסבירה על מזונות ילדים, מאמר מקיף של עורכת הדין טל איטקין שכדאי לכם לקרוא.

טל איטקין 04/01/2016

במדינת ישראל קיימת סטטיסטיקה מדאיגה שבה כל זוג שלישי שעומד תחת החופה גם יגיע בסופו של דבר למדרגות הרבנות לטובת גירושין. יש להדגיש, כי גם במצב שבו בני הזוג החליטו להיפרד עדיין חלה החובה על האב לספק לילדיו את כל הצרכים שלהם על פי הדין העברי. עד גיל 6, ישנה חובה בלעדית של האב לזון את ילדיו על פי צרכיהם וללא קשר למשכורתו או נכסיו של האב. כך למשל, גם אב שפוטר מעבודתו ואין ברשותו כספים שחסך במהלך השנים עדיין יחויב בתשלום מזונות לילדיו. בגיל 6 חל שינוי מסוים בתשלום המזונות לקטינים כאשר החלוקה מתחלק בין האב והאם.

טל איטקין מדגישה כי מגיל 6 ועד גיל 15 יתחלקו שני ההורים רק בצרכים הנוספים של הילד, כלומר הצרכים הבסיסיים, הנקראים גם צרכים קיומיים עדיין יהיו נחלתו הבלעדית של האב. בגיל 15 כבר ישנה התייחסות למצבו הכלכלי של האב והחלוקה בינו לבין האם בכל הקשור למזונות הילדים קשורה בקשר ישיר עם המשכורות החודשיות של שני הצדדים. בשנים האחרונות, ישנה פסיקה שהמזונות לילדים ישולמו עד גיל 21 ולא עד גיל 18 (בהם נחשבים הילדים לקטינים) וזאת בשל אורח החיים הישראלי הכולל שירות צבאי והליכה ללימודים לאחר הצבא. טל איטקין מדגישה כי האב הוא למעשה האחראי, בגילאים מסוימים אפילו האחראי הבלעדי על צרכיהם הבסיסיים והנוספים של ילדיו. גם מקרה גירושין אינו מאפשר לו להתחמק מהאחריות על ילדיו ולא משנה מהו טיב הקשר ביניהם או הצורה שבה נפרדו דרכיהם של שני ההורים.

צרכים קיומיים מול צרכים נוספים

- פרסומת -

האב מחויב לדאוג לצרכיהם הקיומיים של ילדיו כל העת, האחריות היא על כתפיו באופן בלעדי והאב חייב להתכונן לכך בכל חודש מחדש. עו"ד טל איטקין אומרת כי תחת ההגדרה של הצרכים הבסיסיים או הקיומיים ניתן למצוא לינה, אוכל, שתייה, מגורים ועוד כאשר גם תרופות חיוניות וטיפולים רפואיים בהחלט יכולים להיכלל תחת הגדרה זו. צרכים נוספים מתייחסים בעיקר לכל הדברים שהם חלק בלתי נפרד מחייהם של הילדים אך אינם צרכים שבלעדיהם לא יוכלו הילדים להמשיך את חייהם. במסגרת הצרכים הנוספים, ניתן למצוא דמי כיס, חוגים, בילויים, החזקת רכב ועוד.

החוק למעשה מחלק את הצרכים הנוספים בין שני הצדדים ולא מפיל את העול רק האב מתוך התחשבות שאין זה הוגן כי רק צד אחד יישא בנטל. טל איטקין אומרת כי בשנים האחרונות חל טשטוש מסוים בגבול שבין צורך קיומי לבין צורך נוסף ובעידן שבו לילדים יש שפע עצום כל כך לפעמים ניתן לטעות בכל הקשור למהו צורך בסיסי לחיים נורמאליים. מזונות ילדים הם לרוב תשלומים שהאב מרגיש מחויבות עצמית לשלם עבור ילדיו, אך כפי שמספרת עורכת הדין טל איטקין לא תמיד כך הדברים ובדיוק לשם כך ישנם חוקים ותקנות שלא ניתן לסטות מהם.