בלב שבור ובשפה פצועה: סרט תיעודי חדש עוקב אחר חווית הגירוש של ילדי גוש קטיף

במעמד שר התרבות והספורט חילי טרופר ולעיני מעל 300 צופים הוקרן אתמול בסינמטק ירושלים בהקרנת בכורה סרטו של מורדי קרשנר "לב שבור, שפה פצועה"  שיזם מרכז קטיף ועקב אחרי הילדים שחוו את הגירוש מגוש קטיף.

מלחמת אחים
ההתנתקות מרצועת עזה. פינוי נוה דקלים. (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה). צילום: דובר צה"ל

הסרט "לב שבור, שפה פצועה" של הבמאי מורדי קרשנר שיזם מרכז מורשת קטיף וצפון השומרון הוקרן אמש בהקרנת בכורה בסינמטק ירושלים במעמד שר התרבות והספורט חילי טרופר ולעיני מעל 300 צופים. הסרט מתעד את חדוה, אלעזר, עוז ואסנת שגדלו כילדים ברקע הנופים של חופי הים, החממות והדקלים ובמציאות החיים המורכבת שהייתה בגוש קטיף. בבית הם ספגו את השפה האידאולוגית שהובילה את משימת ההתיישבות וההיאחזות בקרקע. ביוזמת מרכז קטיף צולמו השלושה זמן קצר לאחר העקירה ושנית בחודשים האחרונים. במאי הסרט ביקש לברר מה קרה לאותה שפה אידיאולוגית? האם ההתנתקות שינתה את תפיסת עולמם?

ברגע השיא במפגש עם מי שהיו קצינות בצה"ל ולקחו חלק בפינוי המתיישבים, הם בוחנים את המסוגלות שלהם לראות את הצד השני, זה שלא הסכים לדעתם במהלך כל השנים וזה שפינה אותם מהבית, בניסיון להבין מה עבר עליהם בכל אותה תקופה. בכך הסרט עוסק אולי לראשונה בעיבוד הטראומה הקולקטיבית שהביאה העקירה על החברה הישראלית, בניסיון להתחיל תהליך של ריפוי.

צילום: חנה טייב, מרכז מורשת קטיף
צילום: חנה טייב, מרכז מורשת קטיף

שר התרבות והספורט חילי טרופר שצפה בסרט אמר: "מרכז קטיף עוסק בחיבורים וביכולת לגשר על הפערים בחברה, אני בעצמי מאוד מאמין בכך ולכן שהמרכז קורא לי אני משתדל להתייצב. גם הסרט הוא חלק מהתהליך החשוב שהמרכז מנסה להעביר"

מנכ"ל המרכז להנצחת מורשת קטיף וצפון השומרון מוכי בטר שהעניק אות הוקרה לבמאי קרשנר, סיכם: "עבודתו של מורדי היא נדבך נוסף בהגשמת חזונו של המרכז והוא הנחלת הזיכרון של גוש קטיף לציבורים רחבים בחברה הישראלית ובעולם כולו. אני מבקש להודות למורדי על עבודתו המסורה ולקהל הרב שהגיע והיה מרותק למסך".