"במדינת ישראל הדמוקרטית אסור להגיד את מה שחושבים בקול" – דעה

מדינת ישראל היא לא דמוקרטיה (צילום: עמיעד טאוב)

נעמה בן גיגי לא מבינה מדוע סתימת הפיות מכוונת בישראל רק לצד הימני במפה! בשלטון דמוקרטי, צריך ואף חובה לדעת לדבר ולהידבר.

נעמה בן גיגי 16/12/2009

נניח שאנחנו חיים במדינה דמיונית, מדינה בה הממשלה והצבא קובעים את קו החשיבה ואז כמובן שכל המתנגד לצבא ייענש ואל תטעו, לא מדובר כאן על חיילים שיוצאים נגד הצבא, אלא על אזרחים, במדינה הדמיונית שעליה אני מדברת.

לאזרחים אסור לדבר כנגד הצבא, אם הם אינם מסכימים עם הקו המחשבתי של הצבא. נשמע כמו מקום מסוכן מאד, אתם בטח לא רוצים לחיות במקום כזה, נשמע כמו לחיות בברית המועצות. בחיים לא הייתם הולכים לגור במקום כזה נכון?

- פרסומת -

תתפלאו, אתם גרים בו. למקום הזה קוראים ארץ ישראל ואסור, פשוט אסור במדינת ישראל הדמוקרטית בשנת 2009 כמעט 2010 להגיד את מה שחושבים בקול. בעצם, אולי מותר, אבל לא לרב.

היום, אלו ישיבות ההסדר ה-"קיצוניות" מחר יהיו אלו ה-מכינות הקדם צבאיות ה-"מתונות" ומה יהיה מחרתיים? האם מישהו יעז לגעת "בבתי המדרש" של הקיבוצים, הזועקים להפסיק את הכיבוש, ומסיתים לסרבנות, סרבנות נגד מלחמה, לא לסרב פקודה נגד פגיעה של החיילים בבני עמם.

ביום בו יסתמו פיות לאזרחים כנגד הצבא, נהפוך למדינה שאני לא הייתי רוצה לחיות בה. האם הרב מלמד היה צריך כ"כ להקצין, וללכת על חבל כ"כ דק זו שאלה אחת. אבל , זה שהמדינה נוהגת במדיניות של "סתימת פיות" במקרים מסוימים בלבד, וגורמת לקרע בעם ולריחוק לבבות ושוב בד"כ רק כנגד מגזר אחד זה לא חדש לנו.

הלוואי והיינו חיים במדינה דמיונית אחרת, שאפשר לדבר בה על התחממות כדור הארץ. אבל אנחנו חיים פה, וכאן בארץ הזאת, דברים וצרכים יומיים מניעים אותנו, אנחנו לא יכולים לדבר על דברים אחרים, אנחנו צריכים לדבר על הדברים שמפחידים אותנו, על הדברים שמציקים לנו.

ואם לרב כזה או אחר. או לאדם כזה או אחר מפריע משהו בהתנהלות במדינה או בצבא, מחובתו להגיד את זה. מחובתו לצעוק. כי אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, ואם אנחנו רוצים שהדמוקרטיה תמשיך להתקיים אסור לנו לשתוק שפוגעים בנו. או שדברים מתנהלים בצורה שלא ניראת לנו.

אמנם, הסדר הוא הסדר עם הצבא, וישיבת הסדר היא כפופה לצבא, אך רב כפוף לתורתו אמונתו וצו ליבו. במדינת ישראל, מגדלים אנשים, לא חיילים אוטומטים. חבל, שלא נותנים להביע דעה, שהיא נשמעת קצת שונה ואחרת.

הערה 1

Comments are closed.