דעה:קצינה בשביס וטייסת בחצאית -גאווה נטו!

בת שירות וחיילת. תרומה מבורכת (צילום: אילת השחר בר ניצן)

אל מול האיומים וההפחדות כנגד בנות דתיות המתגייסות לצה"ל מברך עמיעד טאוב על העלייה המתמדת בנתוני הגיוס וגאה במתגייסות הערכיות. את הדיון המהותי בנושא גיוס בנות דתיות לצה"ל צריך וניתן לקיים ברצינות ולא תחת מסע הפחדות של סיפורי עלי בבא האלונקה וארבעים החיילות שנכנסו לפרדס הצבאי ונפגעו.

עמיעד טאוב 01/01/2014

יחי ההבדל הקטן

בט"ז טבת תשמ"ב קיבלה בחורה בת 17 בוגרת תיכון דתי בתל אביב שהתלבטה בנוגע למסלול בו היא מתכננת לשרת מכתב אישי מלשכת הרב גורן זצ"ל אז הרב הראשי לישראל בו נכתב כי "כל בת דתית המרגישה כי ערכי הדת שספגה בביתה ובבית הספר חזקים דיים יכולה להתגייס ולשרת בצה"ל ורצוי ביחידה דתית אם ניתן".

בכ"א טבת תשע"ד, קיבלו הורי תלמידות אולפנת מודיעין מכתב עליו חתום הרב אליהו הנושא את הכותרת "התמודדות עם גיוס בנות לצה"ל" בגוף המכתב נכתב:"אנו באים להדגיש את האיסור הגמור של הליכת בנות לצבא" צוינה אזהרה כי "השירות הצבאי פוגע בבת אמונית, רגשית ולעיתים גם פיזית" ונאמר כי "השירות הצבאי אינו ראוי לבת ישראל" (האם גם תינוקת שנשבתה במשפחה חילונית רחמנא לצלן והתגייסה כלוחמת בקרק"ל איננה ראויה להיקרא בת ישראל?)

- פרסומת -

סגנון המכתבים השונה אומר את הכל אבל האזהרה הפחידה אותי כל כך שמיהרתי לטלפן לקצינת החינוך סרן ס.טאוב, גיסתי לבדוק מה מצבה הרגשי ולא נרגעתי עד שקיבלתי גם טלפון מאחותי הקטנה זו המשרתת כמש"קית חינוך לאחר שסיימה שנת שירות לאומי והתגייסה. זו האחרונה המליצה לי לשתות הרבה מים ולהירגע והבטיחה לי כי אמנם חם ויבש בבסיסה במצפה רמון אך מצבה הפיזי איתן.

אפקט הפחד

וברצינות את הדיון המהותי בנושא גיוס בנות דתיות לצה"ל צריך וניתן לקיים ברצינות ולא תחת מסע הפחדות של סיפורי עלי בבא האלונקה וארבעים החיילות שנכנסו לפרדס הצבאי ונפגעו.

השירות הלאומי מהווה אופציה מעולה לתרומה למדינה אך לא אופציה יחידה ולכן שיטת האיסורים החד משמעיים בה נוקטים מתנגדי השירות אינה במקומה. כפי שיש אנשי רוח רבים וטובים החל מהרב אריאל וכלה ברב אייזמן המתנגדים לשירות צבאי של בנות דתיות ישנם גם אנשי רוח אחרים החל מהרב גורן זצ"ל וכלה ברב שאר ישוב הכהן המאפשרים לכל אשה לשרת בצה"ל בוודאי בדיעבד.

העובדות הן כי תופעת השירות הצבאי בקרב בנות דתיות קיימת מאז קום המדינה וגוברת בשנים האחרונות (כשליש מבוגרות הממ"ד מתגייסות כיום) בגיבוי היערכות מיוחדת של צה"ל לתנאי שירות מותאמים ובמכינות קדם צבאיות לנשים ואם אפשר לגייס חרדים אין סיבה לא לגייס גם בנות דתיות ודווקא המגזר הסרוג צריך לחזק מגמות של התערות בחברה הישראלית, ולא להיות חברה מסוגרת הדואגת לעצמה. הציונות הדתית עוסקת בהתמודדות עם הממשק שבין המציאות ליהדות והפחד מהתמודדות אינו יכול להוות שיטת עבודה או שיטת חינוך.

הטובות לצה"ל

גם הטיעון על עניין האתגרים הפיזיים כבר לא תופס מים. בעידן בו הצבא משנה את פניו נערך למלחמות טכנולוגיות ומחפש לוחמי סייבר כל העניין הפיזי פחות רלוונטי, להפך הצבא זקוק כיום לכוחות ערכיים וציוניים עם שכל יהודי חריף בכור ההיתוך הישראלי. בעידן של השתמטות ואובדן ערכים דווקא הבנות הדתיות בצה"ל העוסקות רובן ככולן בתפקידי מפתח משמעותיים מתוך תחושת שליחות ונושאות בנטל כתף אל כתף עם אחיותיהן לגילאי ה-18 מציגות דוגמא ומופת לדרך בה צריך ואפשר לתרום לעם ישראל.

אמנם לא ערכתי מחקר בנושא אבל מסביבתי הקרובה אני יכול להעיד כי יותר בנים הורידו את הכיפה במהלך השירות מאשר נשים שחזרו בשאלה. בעיניי שירות בת דתית במדים, זה קידוש השם. לא יודע מה איתכם אבל כשאני רואה קצינה עטוית שביס מצדיעה לדגל ישראל או חצאית מתנוססת לרגליה של טייסת דתייה במסדר הכנפיים בחצרים אני לא מרגיש כלום חוץ מגאווה.