הריון בסיכון גבוה בתקופת הקורונה

צילום: freepik

כולם יודעים שהיריון זה לא מחלה. אך מדובר בהחלט בתקופה רגישה שמשפיעה מאוד על כל מערכות גופה של האישה. למרות שרוב ההריונות מתנהלים באופן תקין ללא סיבוכים יוצאי דופן, עדיין יש נשים רבות שההיריון אצלן לא זורם לגמרי בצורה חלקה. זה יכול להיות סוכרת היריון או לחץ דם גבוה אשר אלו עלולים לסכן את ההיריון בהיעדר טיפול מתאים, תמיכה ואיזון המערכות באופן עקבי.

ברור כי נגיף הקורונה שפרץ לחיים שלנו מעורר שאלות רבות בקרב נשים הרות באופן כללי ובייחוד בקרב נשים שההיריון שלהן מוגדר כהיריון בסיכון גבוה. נתייחס לשאלות העולות בקרב נשים אלו ונשתדל לתת להן מענה.

האם נגיף הקורונה משפיע על בריאותן של נשים הרות?

עד שהגיעה אלינו המוטציה הבריטית של נגיף הקורונה, לא נצפו סיכונים מיוחדים בקרב נשים הרות ולא נראה היה כי הן מגיבות באופן חמור יותר לנגיף ביחס לנשים במצב רגיל. למרות שאצל כל אישה הרה ישנם שינויים במערכת החיסון וכן שינויים במערכת הנשימה, ועל פניו נראה היה כי מצופה מנשים אלו להגיב למחלה בצורה חריפה, בפועל זה לא קרה. מסתבר כי עד כה לא הוכח כי נגיף הקורונה מסבך את ההיריון או מחייב התערבות רפואית חריגה.

אך כפי שכבר ציינו, המוטציות החמורות יותר כמו המוטציה הבריטית ואולי גם זו הדרום אפריקאית הן אלימות יותר כלפי הנשים ההרות.

- פרסומת -

נשים החולות במוטציות הללו עלולות לסבול מהיווצרות קרישי דם בכלי דם, בריאות ובגפיים. אצל מטופלות אלו יהיה צורך בטיפול אנטי-קרישתי מניעתי, במיוחד אם הן בעלות גורמי סיכון נוספים.

האם יש הגבלות על נשים הרות בתקופה זו?

באופן כללי אין הוראות מיוחדות לנשים הרות בהשוואה לאנשים בריאים. אם הומלץ על בידוד בעקבות חשיפה לחולה מאומת, חשוב להקפיד על מדידת חום. כמו כן חשוב להקפיד על מעקב תנועות עובר החל משבוע 24. אם מופיעים תסמינים כמו עליית חום המלווה בשיעול או קוצר נשימה, חשוב לפנות למד"א.

במקרים של היריון בסיכון גבוה, או כאשר האישה סובלת ממחלות רקע, חשוב לפות ולהיוועץ עם רופא מומחה להיריון בסיכון גבוה.

באופן עקרוני אין צורך בשמירת היריון בגלל הקורונה פרט למקרים אשר בהם החשיפה הבלתי מוגנת הינה גבוהה או בקרב נשים עם מחלות רקע משמעותיות או נשים עם דיכוי חיסוני.

איך מתרחשת הלידה בזמן הקורונה?

ישנם בתי חולים שם סוקרים את כל היולדות לקורונה. בכל מקרה, אמורים היולדות והמלווים שלהן לעטות מסיכה במהלך השהות של הצוות הרפואי יחד איתם בחדר הלידה. הצוות אף הוא חובש מסיכה כנדרש. במקרים אשר בהם האישה מאומתת לנגיף, הצוות בחדר הלידה יהיה ממוגן באופן מלא והלידה תתרחש ברוב המקרים במתחם מיוחד לחולי קורונה.

ההמלצה לנשים הרות היא להתחסן לקורונה בהקדם כדי למנוע סיבוכים מיותרים.