טיפול בכאבים במפרק הירך

צילום: freepik

מפרק הירך הוא מפרק רגיש למדי וחשוב מאוד, שאנשים רבים בגיל השלישי סובלים מבעיות בו. למעשה, במקרים רבים בקרב בני הגיל הזה, נפילות גורמות לכאבים עזים במפרק, ולעתים אף נדרש ניתוח להחלפתו. מפרק הירך הוא מקום אסטרטגי מאוד, מבחינת שמירה על יכולת התנועה של הגוף, ובעיות במפרק הזה יכולות להיות טורדניות מאוד ולפגום באיכות החיים וביכולת לנוע בחופשיות.

בנוסף לכך, מכיוון שמדובר במפרק חשוב, במצבים של פגיעה בו, הגוף מתחיל לווסת עומסים אל אזורים אחרים בגוף, והדבר יכול להתבטא בכאבים בגב, בברכיים וברגליים. כאבים אלה יכולים בהחלט להיות סימן לבעיה באזור מפרק הירך.

חשוב לדעת שניתן לטפל בכאבים הנגרמים מפגיעה במפרק, ובהחלט יש פתרון לכאבים במפרק הירך. ישנן כמה סיבות נוספות לפגיעה אפשרית במפרק, כמו למשל הופעת דלקת ניוונית שנוצרת בעקבות שחיקת הסחוס באזור.

מה יכול לגרום לכאב במפרק הירך?

- פרסומת -

ישנן, כאמור, כמה סיבות נפוצות להופעת כאבים באזור מפרק הירך, מעבר למקרים של תאונות ונפילות שהם שכיחים למדי בקרב אנשים מבוגרים. הכאבים יכולים להופיע גם עקב דלקת הנקראת אוסטיאוארתריטיס. זוהי דלקת ניוונית שנגרמת עקב שחיקת הסחוס במפרק או בעקבות שינוים מבניים אחרים בשרירים ובגידים שמסביב למפרק הירך עצמו.

סיבה שכיחה נוספת היא הופעת דלקת שנקראת טרוכנטיקבורסיטיס. דלקת זו יכולה להופיע באזור שנקרא הבורסה, שמפריד בין השרירים והגידים לבין העצם באזור המפרק.

איך מטפלים בכאב?

ישנן כמה שיטות כיום לטפל בכאבים ובדלקות במפרק הירך. בדרך כלל, כאשר אנשים סובלים מכאבים באזור זה, הרופאים ממליצים להם על טיפולים של פיזיותרפיה. הפיזיותרפיה מאפשרת להחזיר תנועתיות למפרק ולשפר באופן הדרגתי את המצב שלו ואת רמת הכאב באזור. הפיזיותרפיסטים משתמשים בטכניקות שונות של מגע ומתן תרגילים תנועתיים, כדי להחזיר את המצב לקדמותו ככל הניתן.

פתרון מקובל נוסף לכאבים במפרק הירך הוא שיפור הכושר, ירידה במשקל וחיזוק השרירים. כאשר השרירים באזור הירך והרגליים חזקים יותר, הדבר תורם להפחתה במצב הדלקתי, וככל ששרירי הירך עצמם חזקים יותר, קל יותר לגוף לנוע ולהתמודד עם הבעיה שבירך. מכיוון שכאבים במפרק הירך יכולים להשפיע מאוד על יכולת התנועה, חיזוק של השרירים באזור הירך והרגליים, וכן חיזוק שרירי הבטן – יכולים לשפר באופן משמעותי את המצב.

קיים גם פתרון תרופתי, אך הוא טיפול שנחשב לקצר מועד. הטיפול התרופתי יכול לסייע בשיכוך הכאב ובהעברת הדלקת, אך לטווח ארוך, הפתרון הנכון יותר הוא ביצוע תרגילי חיזוק של האזור ומעבר לאורח חיים בריא הכולל ירידה במשקל.

מתי מבצעים ניתוח להחלפת המפרק?

במקרים חמורים במיוחד של כאבים ומגבלות תנועה במפרק הירך, ניתן לבצע ניתוח להחלפת המפרק. מדובר בפתרון קיצוני יותר, שההחלטה עליו נעשית בדרך כלל רק לאחר שנוסו פתרונות אחרים שלא צלחו. מדובר בניתוח עדין ומורכב, אך בהחלט יעיל במקרים שבהם לא ניתן לעזור למטופל בשיטות אחרות.