כיצד מתמודדים עם אובדן?

(צילום: עמיעד טאוב)

על פי מחקרים שנעשו בקרב פסיכולוגים, אדם שמקבל בשורה קשה – על אדם קרוב לו שנפטר או על אדם קרוב שחולה במחלה קשה שלא ניתן להירפא ממנה, עובר חמישה שלבים בתהליך האבל האישי שלו, עד להחלמה והשלמה עם איתו. במאמר זה, נפרט את השלבים הללו.

עמי שרון 25/06/2017

שלב ראשון – הכחשה

האדם החולה ומשפחתו, אינם מצליחים לעכל את העובדה, שיש סוף לחיים ועל כן, בדרך כלל, בשלב זה, הם משוכנעים שכנראה חלה טעות באבחנה. ההכחשה הזאת היא לרוב תהליך זמני, שמבטא בעיקר את הקושי להתמודד עם הבשורה המרה.

שלב שני – כעס

יש הרבה כעס וזעם בנוגע לידיעה על סוף החיים או על אדם שאינו עוד בחיים. זהו שלב שקשה מאוד להתמודד איתו והוא מגיע מיד אחרי שלב ההכחשה. בשלב זה, חווים רגשות כמו, כעס, קנאה ושנאה. אלו מופנים לסביבה, אבל לא מתוך כוונה רעה, אלא כדרך להתמודדות. על הסביבה, לקבל ולהבין ולא לסגת אחורה ולהגיב בצורה הפוכה מהקבלה עצמה.

שלב שלישי – מיקוח

- פרסומת -

יש כאן ניסיון למנוע את הבלתי נמנע. מנסים לעשות הכל, על מנת לסרב לקבל את הבשורה, שתביא עמה את הקץ לחיים. השלב הזה בדרך כלל מאפיין חולים סופניים.

שלב רביעי – הרגשת דיכאון

את תחושת הכעס, מחליפה כעת תחושה של אובדן וויתור על החיים. מעבר לכך, מופיעות גם מחשבות על העתיד, על כישלון והחמצה ועוד. הדיכאון למעשה הוא שלב הכרחי וחשוב בתהליך של שלבי האבל, שכן הוא מסייע להשלמה ולהבנה של המצב.

שלב חמישי ואחרון – קבלה

השלמה וקבלת המצב הנוכחי. אין כאן יותר מאבקים או התנגדויות. כאן יש התכנסות של האדם לתוך עצמו ולתוך הרגשות הפרטיים שלו. הוא ימעיט בדיבור ויהיה לרוב שקט ומרוקן מרגשות הכאב שהוא חווה בשלבים הקודמים.

שורה תחתונה

קבלה של המצב הקיים בצורה הנכונה ובאופן הדרגתי, היא זאת שתביא לסוף במאבק מול המוות ותאפשר פרידה של ממש. על מנת לסייע, ניתן להיעזר בשירות של פסיכולוג קליני. זה יוכל לשוחח עם האדם החולה ולעזור לו לעבור את התהליך בהצלחה. בנוסף, הוא גם יוכל להדריך את בני המשפחה באיזו צורה ואופן לנהוג, כאשר חווים מצב כזה. בקרב אנשים מאמינים, הקבלה עצמה יותר "קלה" (עד כמה שניתן להגדיר אותה כך, כי בפועל העניין ממש לא קל, לאף אחד – גם לא לאנשים מאמינים), משום שעל פי האמונה "השם נתן והשם לקוח" ולכן ההתמודדות קלה יותר גם בקרב אנשים שחולים וגם בקרב בני המשפחה, שמקבלים את הידיעה המרה.