כתבתם ספר? מה חשוב לדעת על עריכה ספרותית והוצאה לאור?

pixabay

כתיבה של ספר היא אמנם תהליך יצירתי ארוך, מורכב ומוערך, אך על מנת להביא את הספר למצב בו הוא מוכן להוצאה לאור ושיווק לקהלי היעד שלו נדרשים מספר שלבים נוספים. אחד השלבים המרכזיים והחשובים ביותר הוא עריכה ספרותית של הטקסט הסופי כפי שיצא תחת ידו של הסופר/ת. מהי בעצם עריכה ספרותית ומדוע היא נחוצה וחשובה כל כך במסגרת הוצאת ספרים לאור?

לאפשר קריאה חלקה ומהנה ולהתאים את הספר לקהל היעד – עריכה ספרותית

ישנם סוגים שונים של עריכה ספרותית אותם נפרט מיד, אך באופן כללי תפקיד העריכה הספרותית הוא דומה, פחות או יותר, במרבית סוגי הספרים והטקסטים. מטרתה של העריכה הספרותית היא להביא את הטקסט לכדי כך שהקריאה בו תהיה זורמת, חלקה ומהנה. על מנת לעשות זאת נדרש לעבור על הטקסט בקפדנות ולהבטיח כי הוא נקי משגיאות כתיב או תחביר, להתאימו לקהל היעד באמצעות טכניקות עריכה שונות ועוד.

זה מביא אותנו לסוגי עריכה ספרותית עיקריים בהם נוקטים כיום במסגרת הוצאת ספרים לאור.

- פרסומת -

עריכה ספרותית קלה תכלול בעיקר עריכה טכנית – תיקון שגיאות כתיב ותחביר, שינוי המבנה הלשוני על פי הצורך וכו'. עריכה ספרותית כבדה, לעומת זאת, כבר עשויה לכלול יותר התערבות בתוכן עצמו. למשל – העשרת אוצר המילים, שינוי ניסוחים שונים, הורדה או הוספה של פרטים לפי הצורך ועוד. במקרים מסוימים נדרשת אף עריכה ספרותית יצירתית, כזו במסגרתה העורך/ת ממש מתערבים בכתיבת התוכן עצמו, מסייעים בכתיבת חלקים חסרים או כאלו הנדרשים על מנת שהקריאה תהיה חלקה וזורמת יותר ומוסיפים/גורעים מהטקסט במקרים של חוסר התאמה או דיוק מבחינת התוכן.

חשיבותה של עריכה ספרותית ומה חשוב לדעת בבחירת העורכים?

כפי שניתן להבין מהתיאור לעיל, לעריכה ספרותית תפקיד מרכזי וחשוב ביותר במסגרת התהליך של הוצאת ספרים לאור, עבור כל סוגי הספרים והטקסטים. ללא עריכה לשונית הטקסט עלול להיות לא ברור ולא קריא (לפחות בחלקים מסוימים), ואף לא להצליח לפנות לקהל היעד בצור טובה ואופטימאלית. מדובר בשלב בסיסי, מרכזי והכרחי בתהליך ההוצאה לאור, לא פחות מכך.

מה חשוב לדעת ולקחת לתשומת הלב בעת בחירה של עורכים לעריכה הספרותית של הספר שלנו? ובכן, מפאת חשיבותה העצומה של עריכה ספרותית מקצועית ואיכותית (אשר לא רק מסדרת את הטקסט ומתאימה אותו לקוראים, אלא גם משחקת תפקיד מרכזי ביכולת לשווק את הספר בצורה יעילה), חשוב ביותר לבחור עורכים ספרותיים מקצועיים, מנוסים ומתאימים. התאמה זו תקבע הן על סמך סוג העריכה הנדרשת ספציפית עבור הספר שלכם והן על פי התחום והסגנון אליהם משתייך הספר.

בכל מקרה, עריכה ספרותית מקצועית היא שירות הניתן כחלק מהשירות הכללי שעושה הוצאה לאור במסגרת תהליך ההוצאה של ספר חדש. לכן, כדאי למצוא הוצאה לאור עליה אתם סומכים ועימה אתם מרגישים בנוח, ולבחון את שירותי העריכה הספרותית שאותה הוצאה לאור מציעה לכם. היפגשו עם העורך/ת ודברו עמם על הספר שלכם, בררו בנוגע לניסיון שלהם בעריכת ספרים דומים או מאותו סגנון ושמעו מה הם מציעים עבור הספר שלכם. בסופו של דבר, חשוב שאתם אישית תרגישו בנוח עם העורכים שיערכו את הספר שלכם.

 

למידע נוסף אודות הוצאה לאור של ספרים, היכנסו לאתר ebookproהוצאת ספרים לאור באמזון וסוכנות ספרותית, כולל תרגום, הפקה וקידום ספרים בעולם.