נהג חדש? מה חשוב לדעת כדי להיות מכוסה?

צילום: fotolia

קבלת רישיון נהיגה היא תמיד שלב מרגש ומשמעותי בחיים, המעניק מידה חדשה של עצמאות שלא הייתה לנו לפני כן. לאחר שעוברים את שיעורי הנהיגה, מבחן התיאוריה ובסופו של דבר גם את הטסט בהצלחה, מקבלים את הרישיון המיוחל ויכולים לעלות על הכביש, אך תחת מגבלות מסוימות. מה חשוב לדעת ולהכיר בהקשר זה על מנת לוודא כי אנחנו מכוסים "כמו שצריך" מבחינה חוקית ומבחינת ביטוח כאשר עולים על הכביש?

מגבלות החוק המתייחסות ספציפית למנהגים חדשים

הדבר הראשון שחשוב להכיר ולדעת כאשר עולים על הכביש לראשונה הוא כי קיימות מגבלות מסוימות המוגדרות בחוק ומתייחסות ספציפית לנהגים חדשים.

למשל, על נהג חדש להיות מלווה במהלך חצי השנה הראשונה שלו על הכביש, בנהג וותיק יותר אשר יישב לצידו ברכב. במהלך שלושת החודשים הראשונים הדרישה היא לליווי לאורך כל שעות היום, ובשלושת החודשים האחרונים נדרש הליווי רק במהלך שעות הלילה והחשיכה, מהשעה תשע בערב ועד לשש בבוקר.

- פרסומת -

בנוסף, מחויב נהג חדש לתלות על השמשה האחורית של הרכב את שלט "נהג חדש" המוכר כל כך, על מנת לאותת לרכבים אחרים בכביש כי הנהג ברכב זה חדש ואינו מנוסה במיוחד, כך שיידעו להתחשב בו בהתאם.

חשוב לציין כי נהג חדש חייב להיזהר שבעתיים מביצוע עבירות תנועה, שכן אלו עלולות לגרור עונשים כבדים במיוחד במקרה של נהגים חדשים, כולל חיוב בתהליך מחודש של הוצאת הרישיון (בחינה תיאורטית ומעשית).

ביטוח רכב לנהג חדש

אל המגבלות שפורטו לעיל מצטרפת גם הדרישה לרכישת ביטוח רכב לנהג חדש. ביטוח חובה לרכב הוא בגדר חובה עבור כל רכב שנמצא על הכביש ועבור כל נהג באשר הוא, אך במקרה של נהג צעיר נדרשת פוליסת ביטוח רכב מיוחדת, כזו המיועדת לנהגים צעירים ומעט שונה הן בכיסויים והן במחיר הפרמיה מביטוחי רכב "רגילים".

קיימת גם הבחנה בין ביטוח נהג חדש (הגדרה התלויה במשך הזמן שעבר מרגע הוצאת הרישיון) לבין ביטוח עבור נהג צעיר (הגדרה התלויה בגילו של הנהג). חשוב לברר זאת בפירוט מול חברת הביטוח, שכן לנהגים חדשים שונים עשויות להתאים פוליסות שונות ובמחירים שונים.

עבור נהגים חדשים חשוב במיוחד להיות מודעים למגוון האפשרויות השונות הקיימות בשוק ביטוח הרכב כיום, בניגוד למה שצעירים רבים אולי חושבים. בין אם עושים ביטוח חובה לנהג צעיר בלבד ובין אם מוסיפים גם ביטוח צד ג' וביטוח מקיף, חברות ביטוח שונות מעניקות תנאים ותעריפים שונים לחלוטין. לכן, הדבר המומלץ לעשות הוא לערוך השוואת מחירי ביטוח, על מנת לקבל הצעות שונות ולהבין את הטווחים וסדרי הגודל של המחירים.

לאחר שעשיתם את כל זה, תוכלו לעלות על הכביש בראש שקט (וזהיר…), ולהיות בטוחים כי אתם מכוסים כהלכה ועל פי דרישות החוק, ואף כי שילמתם את המחיר הטוב ביותר שיכולים הייתם להשיג עבור הביטוח.

בהצלחה!