נערכים לקראת שנת השמיטה: שרי החקלאות והדתות נפגשו עם הרב הראשי לישראל הגר"י יוסף

פגישת היערכות מיוחדת לקראת שנת השמיטה נערכה בלשכתו של הרב הראשי לישראל הראש"ל מרן הגר"י יוסף ● הראש"ל הגר"י יוסף: "מצוות השמיטה היא חשובה ביותר, עלינו לעשות כל דבר על מנת שכולם יוכלו לקיים את מצוות השמיטה כהלכתה" ● השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן: נפעל ככל שביכולתנו שלא יהיה עליית מחירים בשנת השמיטה, נעמוד לימין הרבנות ● שר החקלאות מר אלון שוסטר: שמחתי על הדיון החשוב עם הרב הראשי על שנת השמיטה, ואפעל להכנה מיטבית של משרד החקלאות לקראתה." ● וציוויתי את ברכתי לכם

הגר
הראשון לציון הרב יצחק יוסף. צילום: הרבנות הראשית

קרבה שנת השבע: ברבנות הראשות התקיימה היום (שני) פגישת היערכות לקראת שנת השמיטה שתחול בשנה הבאה. בפגישה שנערכה בלשכתו של מרן הראש"ל ונשיא מועצת הרבנות הראשית הרב יצחק יוסף, השתתפו כלל הגורמים הרלוונטיים, ביניהם שר החקלאות מר אלון שוסטר, שר הדתות הרב יעקב אביטן, מנכ״ל משרד החקלאות מר נחום איצקוביץ', מנכ"ל המשרד לשירותי דת עו"ד עודד פלוס, מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל הרב משה דגן, וגורמי המקצוע מהמשרדים.

בישיבת ההיערכות, שנערכה לפי כל כללי הריחוק החברתי של משרד הבריאות עקב נגיף הקורונה, דנו המשתתפים על ההכנות הרבות הנדרשות לקראת שנת השמיטה ועל הקמתה של וועדת השמיטה הממלכתית.

בפתח הדברים אמר מרן הראש"ל אמר כי מצוות השמיטה היא חשובה ביותר וכי עלינו לעשות כל דבר על מנת שהחקלאים והאזרחים כולם יוכלו לקיים את מצוות השמיטה. מרן הראש"ל הזכיר את פסיקת אביו מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל בנוגע לגידול על מצעים מנותקים בשנת השמיטה, לפי פסיקת מרן הגר"ע, בגידולים כאלה אין קדושת שביעית. לגבי היתר מכירה, הזכיר מרן הראש"ל את פסק דינו של אביו מרן הגר"ע זצ"ל שפסק להתיר. זאת על פי פסקי ההלכה של מרן החתם סופר והגראי"ה קוק זצ"ל. הראש"ל התייחס בדבריו גם בנוגע לגבולות של ארץ ישראל לעניין הלכות השמיטה.

שר החקלאות השר אלון שוסטר אמר בישיבה: "שנת השמיטה, יחד עם השבת, השביעית והיובל, היא חלק מהחוקים החברתיים החשובים שנתנה היהדות לאנושות. בעידן שלנו, השמירה על שנת השמיטה מציבה אתגר כפול. ראשית, לוודא שפרנסת החקלאים לא תיפגע, יהיה אורח חייהם אשר יהיה. שנית, כחלק מתפיסת ביטחון המזון, לוודא שכל אזרחי ישראל ימשיכו לקבל אספקה סדירה של מזון טרי, בריא, מגוון ובמחירים סבירים. שמחתי על הדיון החשוב עם הרב הראשי על שנת השמיטה, ואפעל להכנה מיטבית של משרד החקלאות לקראתה."

הרבנות הראשית נערכת לקראת שנת השמיטה
צילום: הרבנות הראשית
- פרסומת -

השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן אמר בפגישה המיוחדת כי המשרד לשירותי דת יעשה ככל שביכלתו על מנת לעמוד לימין הרבנות הראשית והאגף לענייני שמיטה במשרדו, לעזור לחקלאים שומרי השביעית ולצרכנים, ולודא שמצוות השמיטה תקויים כהלכה. עוד הוסיף השר אביטן, כי בכוונתו לפעול להנחלת מצוות השמיטה בקרב תלמידים מכל המגזרים באמצעות תכניות לימוד מיוחדות.

מנכ"ל הרבנות הראשית הרב משה דגן הזכיר בדבריו את החקלאים שרוצים לקיים את מצות השמיטה, אך עומדים בפני קשיים כלכליים ואתגרים עצומים, כאשר האפשרויות ההלכתיות לחקלאי שומר מצוות הן גידול על מצעים מנותקים, עיבוד ושווק באמצעות אוצר בית דין, השבתה (הפקר) או בדרך של היתר מכירה, והתייחס ללוח הזמנים ולעבודה המרובה הנדרשת להיערכות לקראת שנת השמיטה. בנוסף לכל הזכיר מנכ"ל הרבנית הראשית את העלות התקציבית הנדרשת על מנת להיערך לשנה זו ובכללם מסלולי התמיכות לחקלאים באמצעות משרד החקלאות ואת הפרוצדורה הנדרשת לכך. "חשוב להיערך מספיק זמן ולבצע נטיעות בגינות נוי ברשויות המקומיות כבר עכשיו וכו. מרן הראש"ל הסביר כי דבר של קיום מותר, לגזום להשקות וכו. אך לנטוע מחדש – אסור. גם לזה צריך להיערך".

מנכל המשרד לשירותי דת עו"ד עודד פלוס אמר במהלך הישיבה כי הוא שמח מהעובדה שבשנת השמיטה הקודמת, הייתה היערכות בזמן ועבודה טובה של כלל גורמי המקצוע. "אנו שמחים שנערכנו בזמן והצלחנו בכך שלא נגרמה עליית מחירים. הדבר אף כתוב בדו"ח מבקר המדינה" בדבריו התייחס לכך שהמשרד לשירותי דת יסייע לרבנות הראשית בכל ההליכים לקיום שנת השמיטה כהלכתה.

מנכ"ל משרד החקלאות מר נחום איצקוביץ' ואנשי המקצוע במשרד פירטו בפגישה את מסלולי התמיכות לחקלאים הקיימים במשרדו ועל האיזון הקיים בין יבול נוכרי (היתרי יבוא) להיתר מכירה המאזן את צרכם של חקלאי ישראל ומאידך מאפשר לשמור על רמת מחירים סבירה בשנת השמיטה.

בסיומה של הפגישה סיכמו כי הגורמים הרלוונטיים ינחו את גורמי המקצוע במשרדם לקדם את ההיערכות לשנת השמיטה ולשוב ולהיפגש על מנת להיערך ככל הניתן לקיום שנת השמיטה כהלכתה.